Katalog Danuta Begierska, 2017-12-07 ziebice Język polski, Scenariusze Piękno przyrody we traszce Jana Kochanowskiego ,,Na lipęTemat: Piękno przyrody we fraszce Jana Kochanowskiego ,,Na lipę’.’ Cele – uczeń umie: -określić główną myśl utworu, - redagować reklamę, - poszukiwać i korzystać z informacji, - wskazać osobę mówiącą w wierszu oraz odbiorcę, - wypowiadać się na temat utworu, dobierając odpowiednie cytaty, - wskazywać środki poetyckie i określić ich rolę, -dostrzegać piękno otaczającego świata. Pomoce dydaktyczne: -podręcznik - nagranie recytacji fraszki ,,Na lipę’’(YouTube) Tok lekcji: 1. Odwołanie się do lekcji poprzedniej, przypomnienie kim był J. Kochanowski, w jakiej epoce żył i tworzył. 2.Wysłuchanie recytacji fraszki w wykonaniu aktora(YouTube) 3.Dyskusja uczniów, pierwsze wrażenia po wysłuchaniu. 4.Interpretacja fraszki: A)Kto jest podmiotem lirycznym? Uczniowie wskazują odpowiedni cytat wskazujący na to, że podmiotem lirycznym jest lipa. B)Do kogo skierowana jest wypowiedź? Uzupełnienie schematu na tablicy: Nadawca ------ Adresat C)Co proponuje lipa? Uczniowie wymieniają kolejne argumenty lipy, zapisując je w zeszycie. Notatka może mieć formę graficzną drzewa, na którego listkach uczniowie zapiszą kolejne jej wypowiedzi. Np. obiecuje cień, proponuje odpoczynek, oferuje spokój, ciszę ,kusi śpiewem ptaków i radosnym brzęczeniem pszczół D)Jak zachowuje się lipa? Lipa ma cechy człowieka: zachęca ,kusi, przekonuje, argumentuje i zaprasza. Uczniowie nazywają zastosowany środek- personifikacja(uosobienie) E)Wyszukiwanie innych środków zastosowanych przez poetę np. epitety, porównanie, metafora. F) Zwrócenie uwagi uczniów na fakt, że Lipa w Czarnolesie dodatkowo była źródłem natchnienia. 5.Na jakie zmysły oddziaływuje lipa? -wzrok -słuch -węch -dotyk (uczniowie podają odpowiednie cytaty z fraszki) 6.Uczniowie przypominają elementy reklamy, zastanawiają się czy słowa lipy mogą przypominać reklamę. Następnie piszą w imieniu lipy reklamę( autoreklama). Odczytanie przykładowych reklam. 7.Podsumowanie lekcji, zwrócenie uwagi na związek treści fraszki z rolą przyrody w naszym życiu. 8.Zadanie domowe Uczniowie wybierają jedną z propozycji: ,,Czy skorzystasz z zaproszenia lipy? Uzasadnij odpowiedź w kilkuzdaniowej pracy. Jestem w cieniu pod lipą w Czarnolesie –opis uczuć. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |