AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Wojczyk, 2017-11-22
Chorzów

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej POLSKA - NASZA OJCZYZNA.

- n +

Scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej
KRĄG TEMATYCZNY : POLSKA - NASZA OJCZYZNA.
TEMAT : Jak powstało państwo polskie?
CZAS : 45 min KL. IIF PROWADZĄCY: Agnieszka Wojczyk
ZAPIS W DZIENNIKU: Słuchanie „ Legendy o białym orle” Fikcja i prawda. Plan wydarzeń. Dawne i obecna stolica Polski- praca z mapą. Opis godła z wykorzystaniem podanych określeń. Rozwiązywanie krzyżówki.
CELE:
- słucha uważnie tekstów czytanych przez nauczyciela
– zna legendę o białym orle i powstaniu Gniezna
– zna nazwę państwa polskiego i rozpoznaje jego godło
– opisuje godło
- wie co to jest legenda
- potrafi ułożyć plan wydarzeń
- umie rozwiązać krzyżówkę
METODY: słowna – pogadanka, rozmowa kierowana, oglądowa – pokaz,
FORMY PRACY : grupowa, indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: P. cz. 1 s. 70–71, Ćw. cz. 2 s. 4–5, M. cz. 2 s. 4–5; mapa fizyczna Polski, krzyżówka, flaga, godło, płyta z hymnem, ilustracje godła polskiego na przestrzeni dziejów, plan wydarzeń
PLAN ZAJĘĆ:
1. Przywitanie, sprawdzenie obecności i zadania domowego.
2. Rozwiązanie krzyżówki wprowadzającej w tematykę dnia.
3. To Polska właśnie – ćwiczenia w mówieniu. Ojczyzna i jej symbole.
4. „Legenda o białym orle”praca z tekstem Wiery Badalskiej.
5. Układnie planu wydarzeń.
6. Prawda i fikcja, czyli legenda.
7. Stolice dawne i dzisiejsza praca z mapą.
8. Orzeł Biały opisywanie godła.
9. Podsumowanie i zadanie pracy domowej. Krzyżówka.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Przywitanie i rozwiązanie krzyżówki jak wprowadzenie do tematu.


1. Główna postać opowiadania lub filmu. ( bohater)
2. Zmyślone opowiadanie. ( bajka)
3. Dziecko w szkole to…( uczeń)
4. W niej się uczą wszystkie dzieci.(szkoła)
5. Znajduje się w herbie Warszawy. ( syrena)
6. Wisła to najdłuższa w Polsce …(rzeka)
7. Gruba linia na mapie oddzielająca nasz kraj od innych państw.(granica)
8. Obecna stolica Polski.(Warszawa)
Odczytanie hasła: ojczyzna

2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat znaczenia słowa Ojczyzna. Symbole Polski. Ich znaczenie.
3.Legenda o białym orle. Udzielanie odpowiedzi do tekstu. Układanie planu wydarzeń.
- Jak nazywali się bracia z legendy?
- W jakim celu udali się na wędrówkę?
- Dlaczego bracia się rozdzielili?
- Gdzie odpoczywał Lech?
- Co obudziło wędrowców ze snu?
- Gdzie zbudowano pierwszą stolice?
- Czym było Gniezno dla ludu Lecha?
UKŁADANIE PLANU WYDARZEŃ
- Lech, Czech i Rus wyruszają na poszukiwanie miejsc na swoje siedziby
- Bracia rozjeżdżają się w różne strony.
- Drużyna Lecha rozbija obóz na wzgórzu pod dębem
- Rano wojowie dostrzegają białego orła siedzącego w gnieździe.
- Lech postanawia zbudować w tym miejscu gród.
4.Prawda i fikcja. Uzupełnienie tekstu co to jest legenda. Podręcznik str. 64. Zad 3.
5.Stolice Polski- praca z mapą. Wskazywanie na mapie stolic. Granicy Państwa.
6. Orzeł biały. Opis godła. Pokaz dawnych godeł w dziejach Polski.
7. Podsumowanie zajęć. Zadanie pracy domowej : Rozwiąż krzyżówkę.
HASŁA:

1. Nazwa naszej ojczyzny. (Polska)
2. Dawna stolica; mieszkał tam smok. (Kraków)
3. Obecna stolica Polski.( Warszawa)
4. Tam Lech założył pierwszą stolicę.( Gniezno)
5. Kolor na górze flagi Polski. (biały)
6. Lech, Czech i Rus to… (bracia)
7. Tam znajdują się władze państwowe.(stolica)
8. Biel i czerwień to:… narodowe. (barwy)
9. Herb inaczej to …(godło)
10. Pieśń śpiewana w pozycji na baczność. (hymn)
ROZWIĄZANIE: ORZEŁ BIAŁY.
Krzyżówkę trzeba zrobić :D
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.