Katalog Agnieszka Wojczyk, 2017-11-22 Chorzów Zajęcia zintegrowane, Konspekty Edukacja matematyczna-oskonalenie mnożenia i dzielenia w zakresie 100- rozwiązywanie zadań na porównywanie ilorazowe.Scenariusz edukacji matematycznej Kl: 3f Data: 19.05.2017 Czas: 45 min. Prowadzący: A. Wojczyk Krąg tematyczny: Nasza ojczyzna Temat: Doskonalenie mnożenia i dzielenia w zakresie 100- rozwiązywanie zadań na porównywanie ilorazowe. Cel ogólny: doskonalenie techniki mnożenia i dzielenia w zakresie 100, kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań. Cele szczegółowe: -mnoży i dzieli w pamięci w zakresie 100, -stosuje prawo przemienności mnożenia, -rozwiązuje zadania z treścią na mnożenie i dzielenie do 100, -posługuje się pojęciami :czynnik, czynnik, iloczyn oraz dzielna, dzielnik , iloraz, -porównuje iloczyny i ilorazy liczb, -układa z puzzli matematycznych obrazki Sfera wychowawcza: -zachowuje porządek w miejscu pracy, -współpracuje w grupie, -uważnie słucha wypowiedzi innych, Metody: -słowna -oglądowa, -praktyczna, Formy pracy: -zbiorowa, -indywidualna jednolita, -grupowa, Środki dydaktyczne: zróżnicowane karty pracy do pracy samodzielnej, dyplomy dnia, karty samooceny, ukryty temat dnia ( mnożenie i dzielenie) łamigłówki matematyczne zróżnicowane, puzzle matematyczne z zwierzętami występującymi w górach, pszczółki i rośliny górskie do zadań matematycznych, Na co bezu: Czy dzieci potrafią rozwiązywać zadania, znają pojęcia matematyczne, potrafią pracować w grupie? PLAN REALIZACJI ZAŁOŻEŃ 1.Czynności organizacyjno – porządkowe przywitanie, rozpakowanie, (porządek na ławce), omówienie warunków oceniania. Najaktywniejsi otrzymają dyplomy dnia. Będą też na zajęciach karty pracy, których wykonanie będzie oceniane. 2.Nawiązanie do tematu zajęć : Układanie działań od najmniejszej do największej Mno że nie i dzie le nie 7 x 5 4 x 9 6 x 7 9 x 5 7 x 7 6 x 9 9 x 9 Po odwróceniu roślinek górskich otrzymujemy hasło: Mnożenie i dzielenie. 3. Rachunek pamięciowy – dobieranie działania do wyniku np.: 6 x 6 8x7 4 x 9 9 x 4 36 x 36 36 x 1 5x8 7x7 9x6 3x4 4. Przemienność mnożenia. Uczniowie podają co to znaczy, że mnożenie jest przemienne. Która pszczółka doleci do górskiej roślinki. 4 x 5.........5 x 4 8 x 6...........6 x 8 9 x 4...........4 x 9 5. Rozwiązywanie zadań na porównywanie ilorazowe: W górskim parku zakwitło 48sasanek i 8 razy mniej zawilcy. Ile zawilcy zakwitło w parku? sasanki 48 zawilce 48 : 8 = 6 Odp.: W parku zakwitło 6 zawilcy. Ile kwiatów zakwitło w górskim parku? razem : 48 + 6 = 54 Odp. : W górskim parku zakwitły 54 kwiaty. Uczniowie podają rozwiązania i wklejają do zeszytu notatkę. 6. Przypomnienie - jak nazywają się liczby w mnożeniu i dzieleniu. 5x6 = 30 czynniki iloczyn 36 : 9 = 4 dzielna dzielnik iloraz 7. Samodzielne rozwiązywanie karty pracy sprawdzającej umiejętność mnożenia i dzielenia do 100. 1. Dobieranie wyników do hasła: Układanie malejąco Na sza oj czy zna 9x9 9x7 6x7 7x4 3x5 81 63 42 28 15 2. Stosowanie prawa przemienności mnożenia i obliczanie działań: 8 x 7 = 7 x 8 = 56 9 x 5 = 5 x 9 = 45 7 x 3 = 3 x 7 = 21 3. Porównywanie iloczynów liczb. Wstaw znaki <,>, = 3 x8..............6 x4 9x9 .........8 x10 4. Porównywanie ilorazów liczb. Wstaw znaki <,>, = 56: 7........ 36 : 6 40 :8.......35:7 5. Rozwiązywanie zadania i napisanie odpowiedzi. Zadanie : Mama z Tomkiem zbierali grzyby. Tomek znalazł 8 prawdziwków, a mama 7 razy więcej. Ile prawdziwków znalazła mama? Działanie:……………………………………… Odp.: ........................................ Ile znaleźli razem prawdziwków? Razem:........................................ Odp.:........................................ Dzieci, które szybciej zrobią kartę pracy otrzymają dodatkowe zadania. ……………………………………………………………………………………. 8. Praca w grupie. Rozwiązywanie działań i układanie puzzli ze zwierzętami występującymi w górach ( kozica, niedźwiedź, świstak, wilk, salamandra)Dobieranie działań do wyniku. 9. Samoocena- uczniowie zamalowują odpowiedni kwiatek z napisem jak pracowałem na zajęciach bardzo dobrze, dobrze, źle 10. Podsumowanie – ocena uczniów. Odpowiedź na pytanie czego się dziś nauczyliśmy. Uczniowie otrzymują oceny, najaktywniejsi otrzymują dyplomy dnia. Prowadzący: Agnieszka Wojczyk Pomoce naukowe w postaci, kwiatków, pszczółek itd. trzeba sobie zrobić samodzielnie. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |