AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Chylińska, 2017-11-03
Płock

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć dla dzieci 5 letnich - Już niedługo zima, zwierzęta idą spać.

- n +

Scenariusz zajęć dla dzieci 5 letnich

Temat: Już niedługo zima, zwierzęta idą spać.
Cele ogólne:
Kształtowanie umiejętności analizowania tekstu literackiego. Rozwijanie sprawności manualnej, plastyki ciała i wyobraźni przestrzennej.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozwiązuje zagadkę o jeżu
- nazywa zwierzęta żyjące w lesie: jeża, wiewiórkę, lisa, niedźwiedzia itp.
- skupia uwagę na treści opowiadania i wypowiada się na jego temat
- układa obrazki we właściwej kolejności zdarzeń występujących w utworze
- wzbogaca słownictwo o nowe pojęcia: chochoł, berberys
- poznaje sposoby przygotowywania się zwierząt do zimy: zapadanie w sen zimowy, gromadzenie zapasów
- naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt leśnych
- wyrabia szybką reakcją na przerwę w muzyce
- uczestniczy w ćwiczeniach ortofonicznych, słuchowych i oddechowych
- stara się dokładnie pokolorować rysunek konturowy
- dokonuje ewaluacji zajęcia
- rozbudza zainteresowanie zwyczajami życiowymi zwierząt leśnych
Metody pracy:
Według M. Kwiatowskiej:
- słowne (zagadka, rozmowa, piosenka, opowiadanie, wyjaśnienie)
- oglądowa (pokaz i obserwacja ilustracji)
- czynne (zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń praktycznych)
Drama: improwizacja ruchowa, gra w wyobrażonej przestrzeni
Forma pracy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: zagadka o jeżu, obrazy zwierząt leśnych, opowiadanie H. Bechlerowej „Jak Kolczatek szukał mieszkania”, obrazki ilustrujące opowiadanie, nagranie CD muzyki instrumentalnej, piosenki „Jeżyk” oraz odgłosów zjawisk atmosferycznych, odtwarzacz CD, obrazek konturowy śpiącego jeża, kredki świecowe, uśmiechnięte i smutne chmurki.
Przebieg zajęć:
1. Improwizacja ruchowa „Jesienny wiatr”
Dzieci stoją w rozsypce. Nauczycielka włącza muzykę instrumentalną, do której dzieci improwizują swobody ruch.
2. Rozwiązanie zagadki
Nauczycielka zaprasza dzieci do kręgu i zadaje zagadkę:
Krótkie nóżki, długi ryjek, ostre kolce ciało kryją.
Ach, cóż to za dziwny zwierz? Czy już wiesz?
To mały..... (jeż)
3. Rozmowa na temat zwierząt leśnych
Nawiązując do wiadomości o jeżu, nauczycielka prowadzi z dziećmi rozmowę na temat zwierząt żyjących w lesie. Dzieci wymieniają znane im zwierzęta (wiewiórka, jeż, lis, wilk, niedźwiedź, sarna) i jednocześnie przywieszają na tablicy ich obrazy. Nauczycielka zachęca dzieci do słownego opisu wyglądu wybranego zwierzęcia. Chętne dzieci, patrząc na obrazki, opisują go, np.:
- Jeż ma cztery krótkie łapki i wydłużony ryjek, jego ciało pokryte jest kolcami.
- Wiewiórka jest ruda, ma cztery łapki, puszysty ogon, skacze po drzewach.
- Niedźwiedź jest potężny i bardzo silny, ma brązowe futro, chodzi na czterech łapach. itp.
4. Zabawa ruchowa ze śpiewem piosenki „Jeżyk”
Dzieci śpiewają piosenkę. W dowolnych momentach nauczycielka stopuje muzykę. Na przerwę w piosence dzieci wchodzą w rolę jeży i poruszają się na czworakach. Na ponowne włączenie muzyki - dzieci śpiewają a dalej.
5. Słuchanie opowiadania „Kolczatek szuka mieszkania” H. Bechlerowej
Nauczycielka czyta opowiadanie. Na tablicy zawieszone są obrazki ilustrujące treść utworu, ale ich kolejność jest pomieszana.
6. Analiza treści opowiadania
Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania:
- Dlaczego Kolczatek szukał mieszkania?
- Gdzie Kolczatek chciał zamieszkać? (w chochole, pod wierzbą, pod kamieniem)
Podczas omawiania kolejnych wydarzeń, dzieci porządkują kolejność obrazków ilustrujących treść opowiadania.
Nauczycielka wyjaśnia pojęcie „chochoł” - słomiana otulina krzewu, najczęściej różanego, używana w celu ochrony rośliny przed zimowym mrozem.
- Gdzie Kolczatek znalazł schronienie na zimę? (w liściach krzaku berberysu)
Nauczycielka wyjaśnia pojęcie „berberys” - rodzaj krzewu.
- Kto mieszkał: w domku z chochoła?, pod wierzbą?, pod kamieniem?
7. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Jeż szuka mieszkania”
Dzieci - jeże chodzą po sali na czworakach, na sygnał tamburyna kładą się na boku i odpoczywają, naśladują fukania jeża: fu, fu, fu.
8. Odpowiedzi dzieci na pytania:
- Jakie znane wam zwierzęta zapadają w sen zimowy?
9. Gra w wyobrażonej przestrzeni „Miś szuka zimowego legowiska” w formie opowieści ruchowej z zastosowaniem ćw. ortofonicznych, słuchowych i oddechowych.
Nauczycielka umawia się z dziećmi, że będzie wymieniała zwierzęta, a dzieci będą odpowiadały, gdzie one zimują:
N: Gdzie śpi jeż? - dzieci odp.: pod liśćmi
N: Jak szumią liście? - dzieci: sz, sz ,sz
N: Gdzie śpi borsuk? - dzieci: w norze
N: Gdzie śpi wiewiórka? - dzieci: w dziupli
N: Gdzie zasnął ślimak? - dzieci: w muszli
N: A kto zasnął w ulu? - dzieci: pszczoły
N.: A miś niebożę szuka miejsca do snu i gawry znaleźć nie może. Poszukamy razem z nim - dzieci spacerują za nauczycielką po sali.
N: Szukając gawry miś mija drzewa i napotyka na barć z miodem. Musi napełnić brzuszek przed zimowym snem. Pokażcie, jak wylizać miodek - ćw. języka: lizanie miodu, oblizywanie warg, sięganie czubkiem języka do noska zbrudzonego miodem itp.
N: Tymczasem kilka pszczółek, które się zbudziły, zaatakowały misia - jak bzyczały? - dzieci mówią: bz, bz, bz...
N: A sio! A sio! - misio macha łapką - dzieci naśladują odganianie pszczoły. Pszczółki odleciały, a misio oblizuje łapkę z resztki miodu - ćw. języka.
N: Misio idzie i idzie, aż znalazł miejsce pod korzeniami ogromnych drzew, skulił się, wtulił w swoje futro i nasłuchuje ostatnich odgłosów jesieni - ćw. słuchowe - rozpoznawanie odgłosów z płyty CD: szum wiatru w liściach drzew, wichura, deszcz, grzmoty burzy itp.
N. mówi dalej: Miś słuchając ostatnich odgłosów jesieni zasypia, robi głęboki wdech - dzieci wykonują wdech nosem. I wydech - dzieci wydychają powietrze ustami i mówią: pssss lub pszszsz. Brzuszek misia unosi się i opada - dzieci kilkakrotnie wykonują głębokie wdechy i wydechy.
N: Miś zasnął i śpi aż do wiosny...
10. Kolorowanie obrazka
Dzieci kredkami świecowymi kolorują obrazek konturowy śpiącego w liściach jeża.
11. Ewaluacja zajęcia
Dzieci mówią, co w zajęciu najbardziej im się podobało, co sprawiło im trudność, a co ich ucieszyło, uzasadniając swoje zdanie. Następnie za pomocą uśmiechniętych i smutnych chmurek dokonują oceny zajęcia. Nauczycielka dziękuje dzieciom za aktywny udział i wspaniałą zabawę.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0