Katalog Anna Ławrynowicz-Kaczmarek, 2017-10-19 Gorzów Wlkp Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGONauczyciel: mgr Anna Ławrynowicz-Kaczmarek Posiadany stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany Miejsce odbywania stażu: Ośrodek Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzież z Autyzmem w Gorzowie Wlkp. Wymiar stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2014 r. Termin zakończenia stażu: 31 maja 2017 r. (Zastrzega się możliwość modyfikacji PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO w trakcie trwania stażu.) Cele rozwoju zawodowego w okresie stażu: 1. Pogłębianie wiedzy, umiejętności i kompetencji w różnych formach wewnętrznego i zewnętrznego doskonalenia nauczycieli. 2. Doskonalenie warsztatu i metod pracy. 3. Podniesienie jakości pracy placówki. 4. Kształtowanie wizerunku Ośrodka w środowisku lokalnym. 5. Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z późniejszymi zmianami. Karta Nauczyciela art. 9g ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. POWINNOŚCI NAUCZYCIELA W ZAKRESIE ODBYWANIA STAŻU WYNIKAJĄCE Z ROZPORZĄDZENIA MEN § 8.1. Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: • podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej; • realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły; • pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. 2. Wymagania niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego obejmują: 1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 9e ust. 1-3 Karty Nauczyciela - uzyskanie pozytywnych efektów w zakresie realizacji zadań odpowiednio na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub pełnioną funkcją; 2) wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 3) umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć; 4) realizację co najmniej trzech z następujących zadań: a) opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich, b) wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego, podręczników lub środków dydaktycznych, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej, c) poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, d) uzyskanie umiejętności posługiwania się językiem obcym na poziomie zaawansowanym, a w przypadku nauczycieli języków obcych - uzyskanie umiejętności posługiwania się drugim językiem obcym na poziomie zaawansowanym, e) wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami, f) uzyskanie innych znaczących osiągnięć w pracy zawodowej; 5) umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. (§ 8 ust.2 pkt.1) Lp ZADANIA FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Poznanie procedur awansu zawodowego pozwalających ubiegać się o stopień nauczyciela dyplomowanego. • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli z późniejszymi zmianami Karta Nauczyciela Ustawa o systemie oświaty • Zapoznanie się z materiałami opublikowanymi na stronach internetowych MEN, CDiDN, i portali edukacyjnych. • Regularna lektura publikacji MEN oraz śledzenie aktów prawnych wnoszących poprawki do ustawy dotyczącej awansu zawodowego. • Dyskusje na temat awansu z Dyrektorem, nauczycielami. VIII/IX 2014r. VIII/IX 2014r. Na bieżąco w trakcie trwania stażu Na bieżąco w trakcie trwania stażu Poprawnie sformułowany wniosek o rozpoczęcie stażu Plan rozwoju zawodowego, wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego na nauczyciela dyplomowanego 2. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. • Gromadzenie dokumentacji. • Praca nad uzyskaniem celu, jakim jest awans zawodowy na nauczyciela dyplomowanego. • Uzyskanie oceny dorobku zawodowego. Cały okres stażu Cały okres stażu VI 2017r. Dokumentacja Ocena dorobku zawodowego dokonana przez Dyrektora szkoły 3. Aktywne uczestniczenie w pracach Ośrodka w celu podniesienia jakości pracy placówki. • Współpraca z Dyrektorem, nauczycielami oraz rodzicami podopiecznych. • Udział w Zespole ds. ewaluacji wewnętrznej. • Udział w Radach Pedagogicznych. • Aktywne działanie w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanka: -uczestnictwo w zebraniach klinicznych; -współpraca z zespołem do spraw wychowania; -współpraca z psychologiem i pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu Notatki, wpisy w dzienniku Ankiety Potwierdzenie dyrektora Listy obecności Notatki, wpisy w dzienniku Według potrzeb 4. Doskonalenie kompetencji zawodowych • Aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnym do potrzeb nauczyciela i Ośrodka. • Aktywne uczestnictwo w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli. • Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych w zakresie metody M. Montessori, metod pracy z uczniami ze spektrum autyzmu. W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu Zaświadczenia Potwierdzenie Dyrektora Zaświadczenia 5. Podnoszenie jakości nauczania poprzez samodzielne działania pogłębiające wiedzę i umiejętności, doskonalenie warsztatu pracy • Studiowanie literatury fachowej i czasopism o tematyce zawodowej. • Śledzenie literatury poświęconej problematyce autyzmu. • Korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i miejskiej. • Systematyczne przeglądanie stron internetowych. W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu Wykaz literatury i czasopism Wykaz literatury Adresy stron internetowych 6. Współpraca z rodzinami w celu rozpoznania sytuacji rodzinnej, poprawy ich funkcjonowania • Rozmowy indywidualne z rodzicami wychowanków, przeprowadzenie wywiadu z rodzicami nowoprzyjętego dziecka. • Udział w zebraniach z rodzicami. W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu Wpisy w dzienniku 7. Rozwijanie i doskonalenie własnego warsztatu pracy • Przygotowanie pomocy dydaktycznych, gromadzenie pomocy do zajęć. W trakcie trwania stażu Gromadzenie materiałów 8. Wykorzystanie w pracy dydaktycznej i wychowawczej innowacyjnych metod, form w pracy z osobami ze sprzężoną niepełnosprawnością-autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną • Wykorzystywanie na zajęciach edukacyjnych elementów Metody Dobrego Startu. Cały okres stażu Scenariusze zajęć Wykorzystanie i doskonalenie umiejętności stosowania technologii komputerowej i informacyjnej (§ 8 ust.2 pkt.2) Lp ZADANIE FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Stosowanie technologii komputerowej do organizowania warsztatu pracy • Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu w celu zdobywania informacji i materiałów do pracy. • Stosowanie technologii komputerowej i informacyjnej w opracowywaniu dokumentacji i przygotowywaniu pomocy do zajęć. • Wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych na zajęciach kształcenia zintegrowanego doskonalących naukę pisania, czytania, działań matematycznych. • Obsługa poczty elektronicznej – przesyłanie informacji i materiałów osobom zainteresowanym. • Korzystanie z wiedzy i doświadczenia innych nauczycieli. W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu Spis programów oraz stron internetowych 2. Publikacja własnych materiałów na stronach internetowych • Przygotowanie i opublikowanie w Internecie własnych prac – plan rozwoju zawodowego W trakcie trwania stażu Publikacje Strona www 3. Wykorzystanie technik komputerowych do opracowania dokumentacji związanej z awansem zawodowym • Opracowanie na komputerze wszystkich niezbędnych materiałów związanych z awansem zawodowym nauczyciela. • Śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego oraz korzystanie ze stron MEN. W trakcie trwania stażu Teczka „awans zawodowy” Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów, kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach WDN lub innych zajęć (§.8 ust.2 pkt.3) Lp ZADANIE FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Współpraca z nauczycielami • Wspólne działanie podejmowane w zespołach zadaniowych mające na celu realizację zadań związanych z aktualnymi potrzebami Ośrodka. • Udział i wspólne działanie podejmowane w zespołach ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej. W trakcie trwania stażu W trakcie trwania stażu Dokumentacja Ośrodka 2. 3. Prowadzenie zajęć otwartych, w szczególności dla nauczycieli stażystów i kontraktowych • Opracowanie scenariuszy zajęć, przeprowadzenia zajęć otwartych dla nauczycieli. • Konsultacja z nauczycielami, wnioski do dalszej pracy. W trakcie trwania stażu Scenariusze zajęć Pedagogizacja rodziców • Przekazywanie wiedzy z dziedziny wychowania, edukacji na indywidualnych spotkaniach. • Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców. W trakcie trwania stażu Dokumentacja podjętych działań 3. Publikacja własnych prac • Pisanie artykułów do Biuletynu. • Przygotowanie materiałów na stronę internetową. W trakcie trwania stażu Artykuły Zdjęcia 4. Pełnienie roli opiekuna stażu nauczyciela kontraktowego • Prowadzenie i hospitacja zajęć. • Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielem kontraktowym. Rok szkolny 2014/2015 2015/2016 Potwierdzenie Dyrektora Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich (§.8ust.2pkt.4a) Lp ZADANIE FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Opracowanie Programu Profilaktyki • Opracowanie Programu Profilaktyki. • Realizacja treści zawartych w programie profilaktycznym na zajęciach edukacyjnych. Rok szkolny 2014/2015 Program Profilaktyki 2. Opracowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych • Opracowanie indywidualnych programów edukacyjnych dla uczniów ze sprzężoną niepełnosprawnością autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną. Rok szkolny 2014/2015 2015/2016 2016/2017 Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne 3. Opracowanie i wdrożenie indywidualnych programów zajęć metodą M. Montessori dla uczniów ze sprzężoną niepełnosprawnością autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną • Opracowanie indywidualnych programów. • Prowadzenie zajęć z dziećmi z autyzmem w oparciu o przygotowane programy. • Ewaluacja. Na początku IX 2014 W trakcie trwania stażu Programy Dziennik Zajęć Sprawozdania 4. Opracowanie i wdrożenie programu zajęć grupowych prowadzonych w oparciu o metodę ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne • Opracowanie programu zawierającego miesięczne scenariusze zajęć. • Prowadzenie zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym z autyzmem w oparciu o scenariusze zawarte w Programie. • Ewaluacja. W trakcie trwania stażu Programy Dziennik Zajęć Sprawozdania Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (§.8ust.2pkt.4c) Lp ZADANIE FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Promowanie Ośrodka w środowisku • Udział w organizacji „Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu”, „ Dnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną”, „ Tygodnia Autyzmu”. • Udział w organizacji Koncertów Charytatywnych. • Uczestniczenie w targach organizacji pożytku publicznego. W trakcie trwania stażu Dokumentacja szkolna Zdjęcia 2. Organizowanie uroczystości okolicznościowych, imprez integracyjnych dla podopiecznych • Uczestniczenie w imprezach, przygotowanie uroczystości-„Mikołajki” • Dokumentowanie najważniejszych wydarzeń z życia Ośrodka-przygotowywanie gablot. W trakcie trwania stażu Zdjęcia Scenariusz imprez Gabloty 3. Przygotowywanie wychowanków do udziału w życiu kulturalnym, korzystania z dóbr kultury, rozwijanie zainteresowań uczniów. Przystosowanie do współżycia w społeczeństwie • Organizacja wyjazdów do kina, teatru, na wystawy. • Współorganizowanie wycieczek po najbliższej okolicy: wyjście do parku, sklepu, na pocztę. W trakcie trwania stażu Karty wycieczek Wpisy w dzienniku zdjęcia Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.(§.8ust.2 pkt.4e) Lp ZADANIE FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Współpraca z instytucjami samorządowymi • Nawiązanie współpracy z Opieką Społeczną. Cały okres stażu (w razie potrzeb) Zapis w Dzienniku 2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną. Uczestniczenie w pracach zespołu diagnostycznego w Punkcie Diagnostyczno- Konsultacyjnym, który diagnozuje dzieci pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu. • Poszerzenie wiedzy, wymiana doświadczeń o pracy z uczniami o szczególnych potrzebach edukacyjnych. • Pisanie opinii o uczniach. • Konsultacje. • Realizacja zaleconych ćwiczeń. Cały okres stażu Rok szkolny 2013/14 Dokumentacja Punktu Diagnostycznego 3. Współpraca z instytucjami kulturalno-oświatowymi (Biblioteką, MCK, MOS w Gorzowie Wlkp.) • Udział w imprezach środowiskowych, udział w konkursach artystycznych zajęciach prowadzonych na terenie Biblioteki, MCK. • Udział w cyklicznych warsztatach plastycznych na terenie Miejskiego Ośrodka Sztuki. Cały okres stażu Karty wycieczek Zdjęcia 4. Współpraca z organami tworzącymi Olimpiady Specjalne • Udział w sekcji sportowej Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Autyzmem- „Kangurki” • Współorganizowanie imprez sportowych m.in.: -„Treningu aktywności motorycznej”, -„Biegów przełajowych Cały okres stażu Karty wycieczek Scenariusze imprez sportowych 5. Współpraca z Organem prowadzącym-Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Autyzmem w Gorzowie Wlkp. • Uczestnictwo w Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Autyzmem. • Realizowanie treści zawartych w dokumentacji Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Autyzmem. Cały okres stażu Dokumentacja Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Autyzmem Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły (internatu, zakładu). (§.8ust.2 pkt.5) Lp ZADANIE FORMY I SPOSOBY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Obserwacja i analiza trudności edukacyjnych i wychowawczych w pracy z uczniami ze sprzężoną niepełnosprawnością • Opracowanie analizy dwóch przypadków: -dokonanie diagnozy (zaobserwowanie niepokojących sytuacji dotyczących ucznia), -identyfikacja problemu, -ocena genezy, dynamiki zjawiska i przyczyny, -określenie znaczenia problemu, -propozycje rozwiązania, -wdrażania oddziaływań. W trakcie trwania stażu Opis i analiza przypadku Zatwierdzam do realizacji: Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |