AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Piżuch, 2017-10-19
Zabrze

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Przejście dla pieszych - scenariusz zajęć wychowania przedszkolnego 5-6-latki

- n +

Scenariusz zajęć wychowania przedszkolnego

Temat zajęć: Poznajemy zasady ruchu drogowego - Przejście dla pieszych

Cele ogólne:
- poznanie zasad bezpiecznego uczestnictwa pieszych w ruchu drogowym
- rozwijanie umiejętności reakcji na sygnał wizualny

Cele rewalidacyjno – wychowawcze (dziecko) :
- słucha uważnie poleceń nauczyciela
- rozpoznaje odgłosy z otoczenia
- rozpoznaje i nazywa takie elementy drogi, jak jezdnia, chodnik, pobocze
- rozpoznaje znak drogowy „przejście dla pieszych”
- rozpoznaje i nazywa kolory sygnalizatora świetlnego oraz - zna ich oznaczenie (czerwony – stój, zielony – idź)
- grupuje elementy według kryterium barwnego
- przelicza elementy w zbiorze
- porównuje zbiory pod względem liczebności elementów
- prawidłowo reaguje na sygnał wizualny (kolor kółka)
- samodzielnie przechodzi przez makietę przejścia dla pieszych
- potrafi poruszać się w parze
- rozpoznaje oznakowane przejście dla pieszych
- przechodzi przez jezdnię w miejscach do tego przeznaczonych
- współpracuje z pozostałymi członkami grupy
- przestrzega zasad bezpieczeństwa na drodze podczas wycieczki

Metody pracy: podająca, rozmowa kierowana, praktycznego działania, aktywizująca

Pomoce dydaktyczne: magnetofon, płyta CD z nagranymi odgłosami ruchu ulicznego, plansza przedstawiająca skrzyżowanie, sylweta sygnalizatora świetlnego dla pieszych, zielone i czerwone kółka do segregacji, dwie obręcze (czerwona i zielona), makieta przejścia dla pieszych, historyjka obrazkowa Ola przechodzi przez jezdnię, elementy stanowiące atrapę przejścia dla pieszych: znak drogowy przejście dla pieszych, stojący sygnalizator świetlny, zebra.
Formy pracy: indywidualna, grupowa

Przebieg zajęć:

1. Przywitanie dzieci

2. Wprowadzenie do tematu zajęć – odgłosy ulicy
Dzieci siedzą w kole z zamkniętymi oczami. Wsłuchują się w odgłosy ruchu drogowego nagrane na płytę CD. Rozmowa kierowana, próba odpowiedzi na pytania:
Jakie odgłosy wydawały pojazdy? (warkot silnika, klakson, dzwonek rowerowy)
Co to mogły być za pojazdy? (samochody, autobus, rower)
Czy szum uliczny był cichy czy głośny?
Wspólne ustalenie tematyki zajęć – ruch drogowy.

3. Skrzyżowanie drogowe – plansza dydaktyczna.
Nauczyciel prezentuje dzieciom planszę dydaktyczną na której przedstawione jest skrzyżowanie. Dzieci kolejno wskazują i nazywają poszczególne elementy oznaczone na tablicy, tj.: jezdnia, chodnik, pobocze, przejście dla pieszych, sygnalizator. Zwrócenie uwagi na oznakowanie przejścia dla pieszych – znak drogowy, sygnalizator świetlny, pasy.

4. Sygnalizator świetlny – tworzenie zbiorów w oparciu o kryterium barwne
Nauczyciel rozkłada na dywanie koła w kolorze czerwonym i zielonym. Zadaniem dzieci jest:
pogrupować je według kryterium barwnego w obrębie obręczy w odpowiadającym ich kolorach
przeliczyć elementy w zbiorach
próba ustalenia gdzie jest więcej a gdzie mniej kółek.
Przedstawienie dzieciom sylwety sygnalizatora świetlnego dla pieszych. Wytłumaczenie znaczenia świateł: czerwony – stój, zielony – idź.

5. Jestem uważny – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Nauczyciel prezentuje dzieciom dwa duże kółka: czerwone i zielone. Kiedy w górze znajduje się kółko zielone dzieci swobodnie poruszają się po sali. Gdy zaś nauczyciel uniesie kółko czerwone – zatrzymują się.

6. Ola przechodzi przez jezdnię – historyjka obrazkowa.
Przedstawienie dzieciom za pomocą historyjki obrazkowej schematu przechodzenia przez oznakowane przejście dla pieszych. Po wysłuchaniu opowiadania dzieci samodzielnie bądź z pomocą nauczyciela odtwarzają historyjkę układając obrazki w odpowiedniej kolejności.
Ponowne zwrócenie uwagi na kolory świateł sygnalizatora i ich znaczenie.

7. Przechodzimy przez pasy – zajęcia praktyczne.
Zaprezentowanie makiety przejścia dla pieszych. Nazywanie jego elementów przez dzieci (pasy, sygnalizator, znak „przejście dla pieszych”. Indywidualne ćwiczenia praktyczne w przechodzeniu przez pasy. Zwrócenie uwagi dzieci na kolor świateł prezentowany przez sygnalizator.

8. Przejście dla pieszych – wycieczka dydaktyczna
Ustawienie się w pary, wyjście do szatni. Samodzielne ubieranie się dzieci pod nadzorem nauczyciela. Wyjście na pobliskie skrzyżowanie. Obserwacja ruchu pojazdów, zwrócenie uwagi na samochody i przechodniów. Wskazanie przez dzieci oznakowanego przejścia dla pieszych. Przechodzenie przez przejście dla pieszych całą grupą pod nadzorem opiekunów.

9. Podsumowanie zajęć.
Powrót do sali przedszkolnej, rozmowa o poczynionych przez dzieci obserwacjach, przypomnienie najważniejszych wiadomości, podziękowanie za udział w zajęciach.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0