AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Bombała, 2017-09-08
skierniewice

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Scenariusz zajęć

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Grupa: 0B
Prowadząca: Agnieszka Bombała
Data: 16.10.2014
Temat integrujący: Jesienne spacery
Temat dnia: O czym szeleszczą jesienne liście?

Cele ogólne:
- budzenie wrażliwości na piękno przyrody,
- wdrażanie do integracji w grupie,
- posługiwanie się liczebnikami głównymi 1,2,3,4,
- porównywanie liczebności zbiorów i stosowanie określeń: więcej, mniej, tyle samo,
- utrwalenie wiadomości o aktualnej porze roku,
-uwrażliwienie na piękno przyrody w okresie jesieni,
- uświadomienie konieczności chronienia przyrody,
- pogłębienie wiadomości na temat zjawisk pogodowych charakterystycznych dla bieżącej pory roku,
- wprowadzenie nazw drzew: kasztanowiec, dąb , jarząb i ich owoców: kasztan, żołądź, jarzębina,
-rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- kształtowanie percepcji wzrokowej i słuchowej oraz orientacji przestrzennej,
- nabywanie umiejętności obserwowania,

Cele szczegółowe:
- dziecko wypowiada się na dany temat,
- potrafi udzielić odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytania,
- współpracuje z innymi dziećmi,
- wykonuje prace zgodne z instrukcjami nauczyciela,
- podejmuje próby liczenia do 5,
- porównuje liczebność zbiorów przez przeliczanie elementów,
- poprawnie stosuje określenia: mniej, więcej, tyle samo,
- rozpoznaje kolory jesiennych liści: żółty, czerwony, zielony, pomarańczowy.

Metody:
- słowna – polecenia, objaśnienia
- oglądowa – pokaz, obserwacja
- czynne- zadań stawianych do wykonania

Formy:
-grupowa
- indywidualna


Środki dydaktyczne:
Zawieszki/naklejki liści w 3 kolorach; emblematy drzew i liści; naturalne suche liście; obręcze; sylweta wiatru; słomki; pocięte sylwety liści - puzzle; piosenka pt „Malowała jesień”; kartoniki z odpowiednia ilością kółek; miska z wodą

Przebieg zajęć:
1. Powitanie dzieci i usadzenie ich na dywanie wg klucza – każde dziecko ma przyklejoną naklejkę liścia w kolorach jesieni. Nauczycielka zaprasza do koła po kolei liście w kolorze: żółtym, brązowym, czerwonym.
2. Rozwiązanie zagadki
PORUSZA LIŚCIE NA WSZYSTKICH DRZEWACH,
CZASAMI GWIŻDŻE, SZUMI I ŚPIEWA.
NIGDZIE DŁUŻEJ NIE POSIEDZI,
CZY WIECIE, KTO NAS DZISIAJ ODWIEDZIAŁ?
WPROWADZENIE SYLWETY WIATRU.
(nauczyciel pokazuje sylwetę wiatru załącznik nr 1)

3. Słuchanie wiersza pt. „Przybywa jesień”

SPADAJĄ LIŚCIE,
SZELESZCZĄ WKOŁO,
WIATR JE UNOSI
GWIŻDŻĄC WESOŁO.

LECĄ KASZTANY,
CIESZĄ SIĘ DZIECI.
SŁABIEJ NIŻ LATEM
SŁONECZKO ŚWIECI.

NAGLE ŻOŁĘDZIE
Z DRZEWA SPADAJĄ,
CHĘTNIE JE ZARAZ
WSZYSCY ZBIERAJĄ.

PIĘKNIE KORALE MA JARZĘBINA,
TO ZNAK, ŻE JESIEŃ
JUŻ SIĘ ZACZYNA.
4. Nauczycielka zwraca się do dzieci, zadając im pytania związane z treścią wiersza.
- Co spada z drzew jesienią?
- Jak nazywa się drzewo, które ma korale?
- Co jeszcze spada jesienią z drzew?
- Jak nazywa się drzewo, na którym rosną kasztany?
- Jak nazywa się drzewo, na którym rosną żołędzie?

5. „Listeczkowe puzzle”- składanie w grupach obrazka z części. Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe. Nauczyciel rozdaje dzieciom w grupach pocięte wcześniej i schowane do kopert sylwety różnych liści. Zadaniem dzieci jest złożenie obrazka bez korzystania ze wzoru. Następnie po sprawdzeniu przez nauczyciela poprawności wykonania prac dzieci kolejno nazywają swoje liście i wkładają wszystkie elementy z powrotem do koperty. Następuje wymiana kopert i powtórzenie ćwiczenia na innym materiale.

6. Prezentacja emblematów przedstawiających liście i owoce drzew, liście kasztana, liście dębu, dary jesieni.

7. „Malowała jesień” – nauka piosenki i zabawa z gestodźwiękami. Dzieci siedzą na podłodze w dużym kole i śpiewają piosenkę. Podczas refrenów na słowa: la, la,la, la, -klaszczą rytmicznie w dłonie, następnie przy powtórzeniu na tych samych sylabach klepią o uda, a potem – śpiewając dalszy ciąg refrenu – obiema rękami naśladują w powietrzu malowanie. (CD piosenka nr 4 „Malowała jesień”)

8. Prowadząca umieszcza na dywanie liść kasztanowca. Obok niego kładzie kasztany. Liść dębu i żołędzie, liść jarzębiny i korali. Równocześnie utrwala z dziećmi nazwy drzew.

9. Pomagamy Pani Jesieni- segregowanie listków wg kolorów do czterech obręczy rozłożonych na dywanie. Tworzenie zbiorów listków czerwonych, żółtych, pomarańczowych i zielonych. Przeliczanie listków i „podpisywanie” (układanie pod obręczą kartonika z odpowiednią ilością kółeczek).
- Ile czerwonych listków ma Pni Jesień ?(jeden)
- Ile żółtych listków ma Pani Jesień? (dwa)
- Ile brązowych listków ma Pani Jesień? (trzy)
- Ile pomarańczowych listków ma Pani Jesień? (cztery)
Porównywanie liczebności zbiorów. Stosowanie pojęć: mniej, więcej, równo.

10.„Co pływa, co tonie?” – zabawa badawcza- zanurzenie w misce z wodą darów jesieni – liści, żołędzi, orzechów, kasztanów. Próby wyciągania wniosków – lżejsze-cięższe. Rozmowa na temat gatunków drzew, rozpoznawanie liści i owoców.

11. Praca plastyczna połączona z ćwiczeniem oddechowym utrwalającym prawidłowy tor oddychania przez nos.
Dzieci siadają do stolików. Nauczyciel rozdaje każdemu dziecku obrazek z narysowanym drzewkiem, listkami i słomką. Zadaniem dzieci jest przeniesienie listka za pomocą słomki na drzewko i przyklejenie przeniesionych liści.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0