AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

IZABELA FIRLEJ-WIELGUCKA, 2017-09-08
ROKITKI

Język polski, Konspekty

„Kwiatowa łąka” - utrwalanie prawidłowej wymowy głoski k w wyrazach (trzy pozycje wyrazowe) opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki

- n +



„Kwiatowa łąka” -utrwalanie prawidłowej wymowy głoski k w wyrazach
(trzy pozycje wyrazowe)
opracowała Izabela Firlej- Wielgucka, Rokitki



Czas trwania zajęć: 30 min.
Grupa 5-6 latków lub uczniowie klasy 1: zajęcia indywidualne z dzieckiem ( szczególnie polecane do pracy z dziewczynkami)

Cel główny:
usprawnianie aparatu artykulacyjnego,
utrwalanie prawidłowej wymowy wyrazów z głoską k,
doskonalenie percepcji i uwagi słuchowej,
usprawnienie koordynacji wzrokowo – słuchowej.

Cele szczegółowe (dziecko):
- usprawnia ćwiczeniami narządy mowy,
- ćwiczy analizę słuchową,
- doskonali koordynację wzrokowo-słuchową,
- zna zasady poprawnej wymowy głoski: k,
- utrwala prawidłową artykulację głoski: k.

Metody:
- słowna (instrukcja),
- czynnościowa (zadania stawiane do wykonania).

Formy:
- indywidualna.

Środki dydaktyczne:
obrazki z kwiatkami, w nazwie których występuje głoska k ( np. stokrotka, bławatek, nagietek, konwalia, goździk, sasanka),
plansza, na której narysowano kwiatową łąkę ( płatki wszystkich kwiatków są ruchome)
karty memo z obrazkami kwiatków, które zebrano na łące,
kolorowanki z kwiatkami które wcześniej wskazywano.

Przebieg:

1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy - bajka logopedyczna, pt. „ Kwiatowa łąka” - dziecko słuchając bajki opowiadanej przez nauczyciela zbiera na łące kwiatki, łąka to buzia dziecka, język – to zbierające kwitki dziecko. Dzięki temu dziecko ćwiczy ruchliwość aparatu artykulacyjnego i przeprowadzane są ćwiczenia słuchowe.
kierowanie języka w stronę prawego i lewego policzka ( nauczyciel informuje dziecko, że po prawej stronie łąki znalazł np. konwalie, a po lewej- sasankę),
kierowanie języka w tył jamy ustnej (tylna część łąki, dziecko znalazło, np. nagietka),
kierowanie języka za dolne zęby (sprawdzanie czy za wysokimi trawami na łące nie rosną kwiaty),

kierowanie języka za górne zęby (zbieranie kwiatów na górce na łące).

Podczas opowiadania bajki logopedycznej, kiedy dziecko wspólnie z nauczycielem wykonywało ruchy językiem, dziecko nazywało już kwiatki, utrwalając jednocześnie prawidłową wymowę głoski k.

2. Dzięki temu możemy przejść do drugiego ćwiczenia, nauczyciel prosi ucznia, aby stworzył własną łąkę. Nauczyciel rozkłada wcześniej przygotowaną planszę z kwiatkami, których płatki są ruchome. Dziecko powtarzając po nauczycielu słowa, w których występuje głoska k, otrzymuje ruchome płatki kwiatków i przykłada je we właściwe miejsca.
3.
Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski k i ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej – wykorzystujemy karty memo z kwiatkami, w nazwie których są głoski k, a które dziecko już poznało. Rozkładamy je przed dzieckiem i dobieramy obrazki parami. W tym czasie dziecko wymawia nazwy odkrywanych kart – zarówno swoich, jak i tych, które odkrywa nauczyciel.

4. Nazwy kwiatków z par kart, które wylosowało dziecko zapisujemy na kartce i przyklejamy odpowiednie kolorowanki kwiatków. Prosimy dziecko, aby w domu je pokolorowało, powtarzając ich nazwy i poprawiło po śladzie podpisy.

5. Logopeda dziękuje dziecku za wspólne zajęcia. Ćwiczenia końcowe- omówienie zajęć, sukcesów dziecka, nagroda. Zlecenie ćwiczeń do domu..

Bibliografia:

1. A. Chrzanowska, K. Szoplik, Zabawy i ćwiczenia logopedyczne (k, g, d, t), Kraków 2014.
2. D. Antos, G. Demel, I. Styczek, Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1978.
3. G. Krzysztoszek, M. Piszczek, Materiał wyrazowo – obrazkowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek, Warszawa 2015.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0