Katalog

Marcin Bielecki, 2017-09-08
Nowy Dwór Mazowiecki

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt - Nasze pierwsze dni w szkole.

- n +

1. Propozycja skierowana jest do dzieci klasy 1 szkoły podstawowej.
2. Temat lekcji: Nasze pierwsze dni w szkole.
3. Cele kształcenia(ogólne)
Pobudzanie do poczucia przynależności w grupie klasowej.
4. Cele kształcenia (szczegółowe)
a) uczeń potrafi przedstawić się;
b) uczeń z pomocą wskazuje, gdzie znajdują się poszczególne pomieszczenia szkolne
tj. sekretariat, gabinet pielęgniarki;
c) uczeń potrafi wymienić, czego nie powinno się robić podczas pobytu w szkole;
d) uczeń potrafi wymienić kilka z imion uczniów z klasy;
e) uczeń wie jak nazywa się jego wychowawca.
5. Cele wychowawcze
a) uczeń ma poczucie przynależności do klasy
i społeczności szkolnej;
b) uczeń chce i wyraża potrzebę działania w klasie jako grupie rówieśniczej;
c) uczeń szanuje odmienność zdania innych osób;
d) uczeń zna zwroty grzecznościowe; proszę, dziękuję
i przepraszam, oraz stara się ich używać na co dzień;
e) uczeń potrafi z uwagą słuchać tego co się dzieje na lekcji.
6. Forma organizacyjna: 2-3 jednostki lekcyjne Forma zespołowa, Indywidualna jednolita
7. Metody kształcenia
a) metody asymilacji wiedzy
-dyskusja
b) metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy
-gry ddyaktyczne
b) metody waloryzacyjne
-metoda ekspresyjna

8. Przebieg zajęć:
I. Część wstępna
a) Powitanie
b) Sprawdzenie listy obecności
c) Zabawa integracyjna
Uczestnicy ustawiają odsuwają ławki, tornistry i wszelkie niepotrzebny przedmioty na bok, a na środku klasy tworzą z krzesełek okrąg.
Następnie wszyscy siadają.
„Dobre słowo leć”
Zabawa polega na tym, aby uczestnik kolejnej osobie powiedział coś miłego, na przykład: masz ładną koszulkę itd. Można zacząć jako pierwszy lub poczekać, aż zgłosi się którykolwiek uczestnik. Pierwszy uczestnik, który rozpoczyna wyznacza kierunek zabawy.
„Poznajmy się”
Zabawa polega na tym każdy z uczestników powiedział chociaż swoje imię, a także jakie jest jego zainteresowania.
Zabawę można rozpocząć od uczestnika, na którym zakończyła się ostatnia zabawa.
Porządkowanie klasy-> uczestnicy z powrotem ustawiają na swoje miejsca ławki, krzesełka itd.

II. Część główna
a) Wprowadzenie w temat lekcji
Nauczyciel przedstawia się, mówi, że od dziś będzie uczniów wychowawcą, i że od dziś wspólnie będą poznawać wiele ciekawych rzeczy.
Warto w tym miejscu nawiązać do przedszkola, poprzez dyskusję zapytać, czym się różni przedszkole od szkoły, co ma takie samo itd.
b) Bajka pt. Tosia i Tymek - Pierwszy Dzień
Nauczyciel włącza w/w. bajkę, a następnie po jej zakończeniu rozpoczyna dyskusję dotyczącą tej bajki.
-kim są bohaterowie bajki?
-co oni robią? itd.
c) Oprowadzanie uczniów po szkole
Jest to niezmiernie ważny element tej lekcji, podyktowany po to, aby uczeń mógł swobodnie znaleźć konkretną osobą lub wiedzieć do kogo może zwrócić się o pomoc.
Oprowadzając po pomieszczeniach szkolnych warto każdemu z nich poświęcić jedno-dwa zdania, przedstawiając kogo dzieci mogą zastać w danym pomieszczeniu, i jakie są jego zadania.
Warto także powiedzieć i pokazać drogi ewakuacyjne znajdujące się w szkole, wraz z omówieniem do czego one są potrzebne.
d) „Zmieniamy się”
Po powrocie do klasy, dzieci wracają na swoje miejsca. Nauczyciel odczytuje imię i nazwisko dziecka, i jeśli usłyszy swoje, to idzie po karteczkę, na której one są napisane/wydrukowane.
Następnie dzieci wybierają ze stolika wycięty z brystolu owoc/warzywo i przykleją na nie swoją karteczkę a następnie ozdabiają je.
Po zakończeniu wspomnianych czynności, nauczyciel prosi pomocnika, który pomoże mu przyczepić centymetr.
Następnie każde dziecko się mierzy, i zapisuję się na jego wizytówce wzrost.
Wizytówki można przypiąć na tablicę korkową, lub przykleić na brystol, i powiesić w określonym miejscu w klasie. Pomiaru wzrostu można dokonywać na przykład co semestr. Pozwoli to dzieciom zaobserwować, jak z biegiem czasu zmieniają się.
III. Część końcowa
a) Podsumowanie
Nauczyciel pyta co im się podobało w dzisiejszym dniu, co zapamiętali.
Warto pochwalić dzieci za ich zachowanie.
c) Zakończenie lekcji

9. Środki dydaktyczne
komputer, bajka „Tosia i Tymek - Pierwszy Dzień”, brokat, klej, papier kolorowy, brystol, flamastry, kredki, nożyczki, karteczki z imionami, powycinane owoce/warzywa.
10. Bibliografia
a) Wincenty Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 1998
Netografia:
a) Tosia i Tymek - Pierwszy Dzień - Bajki dla dzieci po polsku https://www.youtube.com/watch?v=j1Z1sLul9Y0
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.