AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Musiał, 2017-08-25
Białystok

Pedagogika, Scenariusze

Scenariusz zajęć grupowych w świetlicy szkolnej T: „Na wyspie Robinsona- zabawa fabularyzowana w oparciu o przygody rozbitka”.

- n +

Cel główny:
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka
Cele operacyjne:
Wychowanek:
- rozwija umiejętność wypowiadania się i słuchania innych,
- wykazuje inwencje twórczą poprzez ekspresję plastyczną,
-zaspokaja naturalną potrzebę ruchu w ćwiczeniach i zabawach,
- umie dzielić przestrzeń z innymi dziećmi,
- twórczo angażuje się w działalność grupy
Zadanie: rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia z kolegami i koleżankami wrażliwości na potrzeby innych.
Metody: czynna, słowna (pogadanka, rozmowa kierowana, pantomima, zabawy integracyjne)
Środki dydaktyczne: wcześniej przygotowany list w butelce, biały arkusz papieru, kredki, muszelki, cukierki, pudełko otwierane z obu stron, karteczki z atrybutami zawodów, płyta z nagraniem, odtwarzacz cd.,
Czas: 45 min
Przebieg:
I Część wstępna
1. Zaproszenie dzieci do zajęcia miejsc w kręgu i zapoznanie z tematem zajęć. Dzieci dowiadują się, iż za chwilę wyruszą w niezwykłą podróż, gdzie będą czekały na nie różne niespodzianki, ciekawe zadania i przygody.
2. Nauczycielka rozpoczyna zabawę prosząc, by po kolei każde dziecko przedstawiło się, mówiąc jak ma na imię i jaką wymyśloną rzecz na literę swojego imienia podarowałby sąsiadowi. Np. „mam na imię Magda, podaruję Ci małe muszelki”.
II. Część główna
3. Poznaliśmy się już troszkę, chowamy więc czarodziejskie prezenty do kieszeni. Teraz nadszedł czas, aby przenieść się w pewne miejsce. Polecimy tam samolotem.
Taniec integracyjny „Lecimy samolotem”- Klanza.
Dzieci rozbiegają się po całej sali, w rytm muzyki powtarzają gesty nauczyciela, które przypominają ruchy lotu samolotem, np. włączenia silników, zapinanie pasów, itp.
4. Po skończonej zabawie dzieci dowiadują się, że ich samolot niestety się zepsuł, a oni sami wylądowali na bezludnej wyspie. Nauczycielka krótko przypomina historię rozbitka Robinsona Cruzoe, którego statek też rozbił się w czasie burzy, przez co bohater wiele lat spędził samotnie na wyspie.
5. Nauczycielka pokazuje list od Robinsona Cruzoe, który przypadkowo trafił w jej ręce. Dzieci głośno odczytują list. Dowiadują się z niego, że Robinson zostawił dla nich kilka zadań do wykonania.
6. Zabawa-„ Zapamiętaj i powtórz”. Dzieci siedzą w kręgu, nauczycielka inicjuje zabawę pytając, co dzieci zabrałyby na bezludną wyspę. Pierwsza osoba wymienia jedną rzecz, a kolejna powtarza rzecz sąsiada, po czym dodaje rzecz od siebie. Kolejna znów musi powtórzyć co powiedziała pierwsza osoba, potem druga i sama kończy zdanie. I tak po kolei wszystkie osoby. Najtrudniejsze zadanie ma ostatnia osoba z kręgu, ponieważ musi zapamiętać i powtórzyć wszystkie wymienione przez dzieci rzeczy.
7. Nauczycielka dzieli dzieci na dwuosobowe zespoły. Każda para losuje karteczkę z nazwą zawodu, który od tej pory będą reprezentować, np. lekarz, piekarz, murarz. W krótkiej pantomimie próbują przedstawić dzieciom swój zawód. Pozostali uczestnicy zajęć muszą odgadnąć o jaki zawód chodzi.
8. Rozmowa kierowana z wychowankami na temat ważności poszczególnych zawodów dla innych i wartości wzajemnej pomocy i współpracy.
9. Wspólne odśpiewanie hymnu wyspy pt. „Płyną statki z bananami”
w wersji „Płyną statki z prezentami w świetle gwiazd, łabi du daj, daj, łabi du , daj
A każdy marynarz śpiewa tak: łabi du daj, daj, łabi du , daj
Podaj, podaj, podaj mi proszę prezentów kosz !(x 2)
10. Wspólne malowanie wyspy Robinsona.
Nauczycielka kładzie na stole duży arkusz papieru i kredki. Po kolei każde dziecko podchodzi do arkuszu i maluje jedną rzecz, którą widzi w wyobraźni na wyspie Robinsona Cruzoe, np. palmy, plaża, jaskinie. Potem podchodzi kolejna osoba i tak, aż wszyscy z grupy wykonają zadanie. Nauczycielka prezentuje wynik pracy dzieci i wiesza obrazek na tablicy.
11. Zabawa relaksacyjna „List do pana Robinsona”- masażyk
Dzieci siedzą wygodnie w rzędzie, masując plecy kolegi siedzącego z przodu, wykonując polecenia nauczycielki.
„Drogi Pani Robinsonie. Kropka. (udajemy ruchy maszynistki, gdy pisze list)
Zawiadamiamy, że mamy kotka. Kropka.
Kotem biega, kotem skacze, kotek bryka, kotek płacze.
Chętnie wysłalibyśmy Panu kotka,
Ale nie zmieści się do koperty środka. Kropka.
Naklejamy znaczek i wysyłamy (lekkie klepnięcie kolegi w plecy).

Zakończenie
12. Przygotowanie paczki dla Robinsona. Nauczycielka przynosi pudełko i prosi, aby każde dziecko włożyło jedną malutką rzecz z sali, którą chciałoby wysłać rozbitkowi. Mogą to być kredki, klocki, książeczka. Nauczycielka zakleja pudełko taśmą, po czym mówi wierszyk:
„Jak przyjemnie i wesoło, gdy paczuszka krąży w koło. Paczka tu, paczka tam, paczka krąży tu i tam”.
W tym czasie dzieci przekazują sobie paczkę z rąk do rąk.
Nauczycielka otwiera pudełko z drugiej strony, po czym zdumionym oczom dzieci ukazuje, iż zniknęły ich drobiazgi, a w zamian w pudełku znalazły się muszelki
i cukierki- prezent od Robinsona Cruzoe! Każde dziecko może wziąć dowolną ilość cukierków i muszelek, ale w zamian za każdy z nich musi powiedzieć jedno zdanie o przebytych zajęciach.
13. Nauczycielka krótko podsumowuje zajęcia, udziela pochwały za aktywny udział
i wspólną zabawę.
14. Porządkowanie miejsca pracy, pożegnanie dzieci.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0