AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Lasek, 2017-08-25
Rzeszów

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Quiz matematyczny- "Zabawy matematyczne"

- n +

QUIZ „ZABAWY MATEMATYCZNE”
DLA DZIECI 5 i 6- LETNICH
Cele :
- rozwijanie zainteresowań matematycznych;
- prezentacja umiejętności matematycznych nabytych w przedszkolu;
- kształtowanie dojrzałości emocjonalnej i umiejętności pokonywania trudności;
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole;
- doskonalenie umiejętności zdrowej rywalizacji i właściwego przyjmowania porażki.


Przebieg quizu:
Każde dziecko z grupy ma przyklejony emblemat figury geometrycznej-
np. prostokąty w jednakowym kolorze, kwadraty, trójkąty.
I. Powitanie uczestników, poinformowanie o celu spotkania.
II. Przedstawienie zasad quizu. Każda grupa wybiera kapitana drużyny, który dba o porządek i zdyscyplinowanie grupy. Do każdego zadania są wybierani ochotnicy – dwoje lub jedno dziecko z grupy. Za prawidłowe wykonanie zadania grupa otrzymuje 2 punkty, za częściowo dobrze wykonane zadanie- 1 punkt, za nie wykonanie zadania- 0 punktów. Punkty przyklejane są w tabeli.

III. Zadania:
1. Zabawa ze śpiewem na powitanie „Magiczna liczba 7”- za zaśpiewanie i prawidłowe pokazanie gestów grupa otrzymuje 1 punkt. (śpiewają wszyscy razem)
2. Ułóż od najmniejszego do największego, wskaż zwierzątko drugie od prawej strony, trzecie od lewej strony. ( Drużyny układają sylwety : jeżyków, motylków, żabek)


3. „Pociąg z wagonikami”- każda drużyna otrzymuje pociąg z wagonikami, liczy wagoniki, następnie wykonuje polecenia:
- ułóż zajączka czerwonego na wagonie czwartym, zajączka niebieskiego na wagonie szóstym, zielonego na ósmym;
-ponumeruj wagony kolejnymi cyframi (od 1 do 9).

4. Dokończ rytm- dzieci naklejają na kartkę rytm z figur geometrycznych.
5. Rozsypanka z figurami- spośród figur wybierz:
-wszystkie największe koła,
-wszystkie najmniejsze trójkąty,
- wszystkie średnie kwadraty.

6. Zabawa ze spinaczami:
Każda grupa otrzymuje jedną dużą figurę z kartonu i wykonuje polecenia:
-przyczep na jednym boku 2 spinacze, a na każdym następnym o jeden więcej od poprzedniego.

7. Rysowanie pod dyktando (na sztalugach wisi obrazek ze szkicem drzewa):
- dwoje dzieci z każdej drużyny zakłada na prawych rękach kolorowe gumki i rysują zgodnie z opowieścią prowadzącego:
„W prawym górnym rogu świeci słońce. Obok słońca płyną dwie chmurki. Z lewej strony drzewa stoi domek. Pod drzewem leżą trzy jabłka.”

8. Zabawa z kostkami – każda dwuosobowa drużyna rzuca kolejno dużymi kostkami (na kostkach kropki od 1 do 5) i liczy ile razem jest oczek. Następnie liczbę kropek zastępują cyframi i odpowiednimi znakami. (zapis działania każda drużyna przypina na tablicy magnetycznej)
9. Rozwiązywanie zadań z treścią. Każda dwuosobowa drużyna na dywaniku ilustruje treść zadania tekstowego za pomocą sylwet, następnie za pomocą kartoników
z cyframi i znakami matematycznymi układa działanie.
Zadanie nr 1.
Na listku siedziały 3 biedronki, po chwili przyfrunęły jeszcze 4 biedronki. Ile biedronek jest razem?
Zadanie nr 2.
Na kwiatku siedziało 8 motylków. Nagle odfrunęły 2 motylki. Ile motylków zostało na kwiatku?

10. Zagadki matematyczne:
Prowadzący czyta zagadki dla kolejnych grup, kto zna odpowiedź zgłasza się. Za prawidłową odpowiedź grupa otrzymuje 1 punkt.

1) Wymień dwa pojazdy posiadające tylko dwa koła.
2) Którą dłoń podajemy na powitanie?
3) Ile palców u obu dłoni ma człowiek?
4) Ile dzieci dostanie jabłko, jeżeli w koszyku jest ich 6?
5) Jak nazywa się figura geometryczna, która ma wszystkie boki równe?
6) Na podwórku bawił się jeden kotek, przyszedł do niego drugi kotek. Ile razem maja nóg?
7) Jakiej cyferki brakuje na mojej bluzce?(znamy cyfry od 0 do 9 – prowadzący ma bluzkę wyklejoną cyframi)
8) Która z tych liczb jest większa 5 czy 3?
9) Ile boków ma trójką?

11. Zakończenie- zabawy rozwijające myślenie operacyjne. (bez punktów)
o Wnioskowanie o stałości objętości- porównywanie objętości wody w dwóch butelkach podczas zmiany położenia butelek.

o Wnioskowanie o stałości długości- porównywanie długości dwóch sznurków o takiej samej długości podczas zmiany kształtu jednego z nich np. zawiązania kokardki.

o Wnioskowanie o stałości masy- porównywanie wielkości dwóch takich samych kawałków plasteliny po zmianie kształtu jednego z nich.

12. Wspólne policzenie punktów, wyłonienie zwycięzcy, wręczenie dyplomów i nagród dla każdej grupy przez panią Dyrektor.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0