Katalog

Marcin Bielecki, 2017-08-25
Nowy Dwór Mazowiecki

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Jesienne barwy

- n +

JESIENNE BARWY


1. Propozycja skierowana jest do dzieci klasy 2 szkoły podstawowej.

2. Temat lekcji: Jesienne barwy

3. Cele kształcenia(ogólne)
Pobudzanie do inwencji twórczej, i estetycznego wykonania swojej pracy plastycznej.

4. Cele kształcenia (szczegółowe)
a) Uczeń stara się wykonać pracę plastyczną wskazaną metodą i instrukcjami;
b) Uczeń potrafi odpowiednio dobrać barwy;
c) Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat swojej pracy, a także i swoich rówieśników;
d) Uczeń potrafi przy pomocy wyobraźni, wykonać pracę plastyczną.

5. Cele wychowawcze
a) uczeń ma poczucie przynależności do klasy i społeczności szkolnej;
b)uczeń chce i wyraża potrzebę działania w klasie jako grupie rówieśniczej;
c) uczeń szanuje odmienność zdania innych osób;
d) rozbudzanie potrzeby obcowania z dziełami sztuki.

6. Forma organizacyjna
3-4 jednostki lekcyjne (rozłożone na dwa dni, ze względu na zadanie do wykonania)
Forma zespołowa

7. Metody kształcenia
a) metody asymilacji wiedzy
-dyskusja
b)metody waloryzacyjne
-metoda ekspresyjna
-metoda impresyjna

8. Przebieg zajęć

I DZIEŃ

I. Część wstępna
a) Powitanie
b) Sprawdzenie listy obecności
c) Sprawdzenie pracy domowej
d) Wprowadzenie w temat lekcji; Odsłuchanie utworu pt. „Jesienne marzenia” Jadwigi Koczanowskiej
b) Dyskusja dotycząca utworu, a także nawiązanie do pory roku
-o czym był utwór?
-kiedy zaczyna się astronomiczna jesień?
-z czym można skojarzyć jesień?
-jakie są barwy (warto zadać pytanie czym jest barwa) jesieni?

II. Część główna
a) Praca plastyczna „Barwy jesieni”
Uczniowie będą przedstawiać to co kojarzy im się z jesienią przy pomocy barwionego ryżu, który będą przyklejali na białym brystolu.
Ze względu na konieczność oczekiwania na to, aby ryż dobrze wysechł, warto podzielić wykonanie pracy na dwa dni. Podczas pierwszego dnia można przygotować ryż poprzez jego zabarwienie.
Aby to zrobić należy przygotować barwniki do jajek, lub kolorową bibułę.
W przypadku wybrania bibuły należy postrzępić ją na małe kawałki, i zalać ciepłą wodą, następnie odczekać, aż zabarwi wodę. Następnie należy usunąć z wody namoczoną bibułę i w miseczkę, wsypać ryż i poczekać. Może to potrwać około 30 minut.
Następnie należy odsączyć ryż i rozłożyć na pergaminie. Dobrze by było, gdyby został on umieszczony przy źródle ciepła, aby przyśpieszyć proces schnięcia. W przypadku użycia barwnika do jajek, należy go rozpuścić w ciepłej wodze i wsypać do niej ryż. Następnie postąpić analogicznie jak w poprzednim sposobie, jednakże przy użyciu bibuły, można uzyskać intensywniejsze kolory.

II DZIEŃ
Wysuszony ryż, przesypać do pojemniczków, następnie należy poprosić aby dzieci utworzyły grupki(w zależności od wielkości klasy, liczące 4-5 osób), albo też samemu ich podzielić, aby żaden uczeń nie czuł się pokrzywdzony, że zostanie bez grupy.
Po utworzeniu grup, rozdajemy brystole każdej z nich, pojemniczki z kolorowym ryżem, oraz klej
w sztyfcie.
Warto, aby uczniowie pracowali przy jednoczesnym słuchaniu tematycznej piosenki.

III. Część końcowa

a) Prezentacja prac każdej z grup
Po zakończeniu pracy, uczniowie przystępują do wspólnego porządkowania miejsca swojej pracy.
Następnie prezentowane są prace plastyczne każdej z grup, z omówieniem tego, co zostało w nich zaprezentowane.
b) Podsumowanie
c) Zakończenie lekcji

9. Środki dydaktyczne
ryż, barwniki do jajek, bibuła kolorowa, nożyczki, klej w sztyfcie, biały brystol, odtwarzacz CD, płyta CD z nagranymi piosenkami

10. Bibliografia
a) Wincenty Okoń Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, 1998
b) Dziecko w świecie muzyki, pod red. Bronisława Dymara, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Wydanie II, Kraków 2010 s. 174-180.
c) Pomysł na zastosowanie ryżu http://www.pedagogpisze.pl/2015/05/kolorowy-ryz.html dostęp z dnia 11 sierpnia 2017 r.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.