Katalog

Marta Mroczkowska, 2017-08-25
Toruń

Język polski, Scenariusze

Język filmu

- n +

Temat: Język filmu – jak analizować i interpretować dzieło filmowe?

Cele: uczeń zapoznaje się się podstawowymi elementami języka filmowego, uczeń ćwiczy umiejętność analizy i interpretacji filmu

Metody: praca z tekstem kultury, burza mózgów, dyskusja

Przebieg:
uczniowie wymieniają (nauczyciel ewentualnie uzupełnia) elementy języka filmu mające wpływ na analizę i interpretację:
praca kamery,
rola światła, koloru
montaż
gra aktorska,
efekty dźwiękowe (w tym – muzyka),
kompozycja,
symbole,
rola tytułu

Projekcja filmu krótkometrażowego Męska sprawa w reż. S. Fabickiego (2001)

Zachęcenie uczniów, by spróbowali dokonać analizy i interpretacji obejrzanego filmu (na razie – intuicyjnie)

Pod kierunkiem nauczyciela po kolei omawiane są poszczególne elementy języka filmowego oraz ich znaczenie dla interpretacji, np.

taśma czarno-biała (sepia) oraz tzw. kamera z reki (drżący, niestabilny obraz) – aluzja do gatunku filmu dokumentalnego;
Bartka Idczaka gra aktor Bartosz Idczak (por. napisy końcowe) – zabieg mający dodatkowo podkreślić iluzję, iż mamy do czynienia z dokumentem
pozbawienie filmu kolorowych zdjęć ma także charakter symboliczny – oddaje ponurą rzeczywistość dzieciństwa młodych łodzian
szybki montaż, krótkie ujęcia, różnorodne plany, sporo zbliżeń – dają efekt dokumentu oraz podkreślają psychologiczny wymiar opowieści
gra aktorska – naturalna, przekonująca, zwłaszcza u dziecięcych aktorów
2 sceny są wyróżnione akcentem dźwiękowym: modlitwa na lekcji religii (skupienie uwagi widza na modlącym się Bartku) oraz piosenka słyszana na korytarzu szkoły (kontrast pomiędzy sielankową, typową dziecięcą piosenką a sceną rozgrywającą się w gabinecie dyrektora)
symbole: lalka (matka pracuje chałupniczo, składa lalki – symbol szczęśliwego dzieciństwa, ale nie potrafi zapewnić go własnym synom choćby na poziomie bezpieczeństwa – przemoc ojca); święty Franciszek – obraz nad łóżkiem ojca, rysunek w zeszycie Bartka, miłość do psów obu braci; dziecięca modlitwa Aniele boży skonfrontowana z obrazem agresywnego trenera; zamknięcie się w klatce w schronisku dla zwierząt jako akt desperacji maltretowanego chłopca
kompozycja otwarta – niejednoznaczna interpretacja ostatniej sceny
rola tytułu: bohaterki kobiece są w przedstawionej historii zmarginalizowane

Wnioski: film jest bardzo dobry, dzieło wielopoziomowe, niejednoznaczne, będące czymś znacznie więcej niż tylko paradokumentalna opowieścią o przemocy w rodzinie. Interpretując film zatem trzeba się przyjrzeć wielu jego elementom, nie formułować oceny jedynie na podstawie scenariusza (fabuły)
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.