Katalog Marta Mroczkowska, 2017-08-25 Toruń Język polski, Scenariusze Język filmuTemat: Język filmu – jak analizować i interpretować dzieło filmowe? Cele: uczeń zapoznaje się się podstawowymi elementami języka filmowego, uczeń ćwiczy umiejętność analizy i interpretacji filmu Metody: praca z tekstem kultury, burza mózgów, dyskusja Przebieg: uczniowie wymieniają (nauczyciel ewentualnie uzupełnia) elementy języka filmu mające wpływ na analizę i interpretację: praca kamery, rola światła, koloru montaż gra aktorska, efekty dźwiękowe (w tym – muzyka), kompozycja, symbole, rola tytułu Projekcja filmu krótkometrażowego Męska sprawa w reż. S. Fabickiego (2001) Zachęcenie uczniów, by spróbowali dokonać analizy i interpretacji obejrzanego filmu (na razie – intuicyjnie) Pod kierunkiem nauczyciela po kolei omawiane są poszczególne elementy języka filmowego oraz ich znaczenie dla interpretacji, np. taśma czarno-biała (sepia) oraz tzw. kamera z reki (drżący, niestabilny obraz) – aluzja do gatunku filmu dokumentalnego; Bartka Idczaka gra aktor Bartosz Idczak (por. napisy końcowe) – zabieg mający dodatkowo podkreślić iluzję, iż mamy do czynienia z dokumentem pozbawienie filmu kolorowych zdjęć ma także charakter symboliczny – oddaje ponurą rzeczywistość dzieciństwa młodych łodzian szybki montaż, krótkie ujęcia, różnorodne plany, sporo zbliżeń – dają efekt dokumentu oraz podkreślają psychologiczny wymiar opowieści gra aktorska – naturalna, przekonująca, zwłaszcza u dziecięcych aktorów 2 sceny są wyróżnione akcentem dźwiękowym: modlitwa na lekcji religii (skupienie uwagi widza na modlącym się Bartku) oraz piosenka słyszana na korytarzu szkoły (kontrast pomiędzy sielankową, typową dziecięcą piosenką a sceną rozgrywającą się w gabinecie dyrektora) symbole: lalka (matka pracuje chałupniczo, składa lalki – symbol szczęśliwego dzieciństwa, ale nie potrafi zapewnić go własnym synom choćby na poziomie bezpieczeństwa – przemoc ojca); święty Franciszek – obraz nad łóżkiem ojca, rysunek w zeszycie Bartka, miłość do psów obu braci; dziecięca modlitwa Aniele boży skonfrontowana z obrazem agresywnego trenera; zamknięcie się w klatce w schronisku dla zwierząt jako akt desperacji maltretowanego chłopca kompozycja otwarta – niejednoznaczna interpretacja ostatniej sceny rola tytułu: bohaterki kobiece są w przedstawionej historii zmarginalizowane Wnioski: film jest bardzo dobry, dzieło wielopoziomowe, niejednoznaczne, będące czymś znacznie więcej niż tylko paradokumentalna opowieścią o przemocy w rodzinie. Interpretując film zatem trzeba się przyjrzeć wielu jego elementom, nie formułować oceny jedynie na podstawie scenariusza (fabuły) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |