Katalog

Renata Bereś, 2017-06-13
Łódź

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

My dzieci segregujemy śmieci

- n +

Scenariusz sytuacji edukacyjnej przeprowadzonej w gr. V "pszczółki " -dzieci 4 i 5-letnich przez nauczycielkę Renatę Bereś w dniu 30.11.2016 r.

Temat dnia: My dzieci segregujemy śmieci.


Cel główny:
– Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska
przyrodniczego, rozumienie konieczności segregacji odpadów.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna kolory pojemników do segregowania śmieci,
- wie, dlaczego należy segregować śmieci,
- rozumie pojęcie: recykling, odpady,
- rozumie potrzebę systematycznego segregowania śmieci,
- potrafi posegregować śmieci,
- potrafi wykonać prace plastyczną z odpadów

Metody:
- pokaz,
- obserwacja,
- kierowana aktywność dzieci,
- samodzielnych doświadczeń

Formy:
- praca z całą grupą,
- praca indywidualna

Pomoce dydaktyczne: różnorodne odpady-( wymienione w wierszu)oraz puszki aluminiowe, pudła kartonowe, butelki , butelki szklane, zabawki, folia aluminiowa, tektura, gazety, papier toaletowy, kartki z napisami „Odpady”, „Recykling”, „Segregacja”, sylwety śmieci, arkusz szarego papieru z wyrysowanymi konturami boiska, nagrania muzyczne

Przebieg zajęć:
1. Powitanie. Podanie tematu i celu zajęcia. Przypomnienie zasad obowiązujących na zajęciu.
2. Zabawa taneczna na powitanie "Witam na spotkaniu wszystkich"
3. Słuchanie wiersza pt " Śmieci na boisku" Na środku leży arkusz szarego papieru – z wyrysowanymi konturami boiska.
nauczyciel czyta wiersz j jednocześnie rzuca śmieci na arkusz szarego papieru.
Kiedyś na boisko wyrzucił Jurek
Poplątany, stary sznurek.
A nazajutrz obok sznurka
Od banana spadła skórka.
Wyrzucona przez Karola.
Tam też wkrótce Jaś i Ola
Wyrzucili bez wahania
Swoje torby po śniadaniach.
Stos papierków po cukierkach
Wysypała tam Walerka.
Na papierki spadła ścierka,
Jakaś pusta bombonierka,
I od lodów sto patyków,
Pustych kubków moc z plastiku,
Jeden kalosz, nauszniki,
Stare trampki, piłka z dziurą,
Połamane wieczne pióro,
I ogromny stos papieru.
Oto tak, od sznurka Jurka.
Wnet urosła śmieci górka.
A z tej górki wielka góra,
Której szczyt utonął w chmurach.
Nie ma miejsca na boisko,
Lecz śmietnisko mamy blisko.
Na koniec nauczycielka dorzuca jeszcze plastikowe butelki, szklane słoiki, puszkę po napoju, gazety, reklamówkę, puszki po napojach, baterie.
4. Rozmowa na temat wiersza:
- W jaki sposób boisko zamieniło się w śmietnisk?
- Jak oceniasz postępowanie Jurka i jego kolegów?
- Czy Jurek przewidywał konsekwencje wyrzucenia przez siebie poplątanego sznurka?
-Posprzątajmy świat"- zespołowe śpiewanie piosenki
5. Rozmowa z dziećmi na temat wyrzucania śmieci w domu. Wyjaśnienie pojęcia – „Segregacja”. Wspólne zastanowienie się nad problemem śmietniska. Propozycje dzieci. Może my spróbujemy posegregować odpady do odpowiednich pojemników. Mam tutaj przygotowane kolorowe i podpisane pojemniki. Zastanówcie się jakie odpady trafią do pojemnika z napisem: papier, szkło, plastik, metal i inne odpady. Dzieci segregują śmieci do przygotowanych wcześniej pojemników.
6. Wysłuchiwanie ciekawostek na temat Co można zrobić z posegregowanymi śmieciami? na podstawie ilustracji. Wyjaśnienie pojęcia recykling.
7. Stworzenie w klasie miejsca z pojemnikami na odpady-ustalenie z dziećmi, że w sali przedszkolnej znajdzie się zestaw pojemników do segregacji papier, natomiast w szatni przedszkola pojemnik na plastikowe korki i pojemnik na baterie (pojemniki otrzymane dzięki fundacji Reba i Recal).
8. „Czarodziejskie sprzątanie"zabawa ruchowa na podstawie piosenki "To taka gra "
9. Zadanie plastyczno-techniczne -omówienie zasad bezpieczeństwa oraz sposobu wykonywania prac, wybór stanowisk pracy przez dzieci
"jeżyk z papierowego talerzyka" "gąsienica z opakowań po jajkach "ekologiczny kwiatek z kubków styropianowych",
10. Podsumowanie. Ewaluacja. Pożegnanie


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.