Katalog Jakub Jędrzejczyk, 2017-06-13 Piecki Historia, Konspekty Konspekt lekcji - Walka z komunizmemKonspekt lekcji historii w kl. VI Temat: Walka z komunizmem Podstawa programowa: Polska Rzeczpospolita Ludowa. Opowiedzieć o Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej używając pojęć: odbudowa zniszczeń wojennych, awans społeczny i likwidacja analfabetyzmu, planowanie centralne, zależność od ZSRR, dyktatura partii komunistycznej, cenzura, opozycja demokratyczna (28. b.) Środki dydaktyczne: podręcznik (Grzegorz Wojciechowski, Wczoraj i dziś, podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa 2014), wydruki portretów "Żołnierzy Wyklętych", karty pracy. Metody dydaktyczne: rozmowa nauczająca z elementami wykładu, praca z podręcznikiem, praca z tekstem źródłowym, wypełnianie karty pracy. Formy pracy: indywidualna jednolita Cele lekcji: I. Poziom wiadomości A. Zapamiętywanie wiadomości Uczeń: - definiuje pojęcia i terminy historyczne: milicja obywatelska, "Żołnierze Wyklęci", opozycja demokratyczna, manifestacje, literatura drugiego obiegu, Radio Wolna Europa. - przedstawia sylwetki: Stefana Wyszyńskiego, Karola Wojtyły, Danuty Siedzikówny "Inki", Augusta Emila Fieldorfa "Nila", Witolda Pileckiego "Witolda", Zygmunta Szendzielarza "Łupaszki". - rozwija skróty: MO, PRL, KOR. - podaje przyczyny krytyki komunistycznych władz i sposoby walki z nimi - przedstawia rolę Kościoła i emigracji w kształtowaniu poglądów Polaków - wymienia główne wystąpienia społeczeństwa przeciwko władzom PRL - omawia strajki we współczesnej Polsce na tle wystąpień z okresu PRL - zna daty: 1956, 1970, 1976, 1978 B. Rozumienie wiadomości Uczeń: - wyjaśnia, dlaczego członkowie podziemia niepodległościowego kontynuowali walkę po 1945 roku. - wyjaśnia, czym była opozycja demokratyczna w okresie PRL-u - charakteryzuje formy oporu społecznego w PRL II. Poziom umiejętności C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych Uczeń: - analizuje sytuację polityczną, gospodarczą i społeczną PRL - porównuje strajki w czasie PRL-u i współczesne wystąpienia wobec władzy - czyta ze zrozumieniem teksty źródłowe D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Uczeń: - formułuje opinię o działaniu podziemia niepodległościowego - analizuje i ocenia postulaty strajkującego społeczeństwa w PRL - ocenia konsekwencje rolę Kościoła i emigracji w rozpowszechnianiu prawdziwych informacji o sytuacji w Polsce i na świecie. Przebieg lekcji: Wprowadzenie: Sprawdzenie obecności. Wprowadzenie w tematykę lekcji (3 minuty) Rozwinięcie: Uczniowie na podstawie podręcznika wypełniają kartę pracy (pytanie o skutki działalności podziemia niepodległościowego), wyjaśniają terminy (Milicja obywatelska, "Żołnierze Wyklęci". Na podstawie przyczepionych na tablicy portretów wpisują do kart pracy imiona i nazwiska działaczy podziemia niepodległościowego po 1945 roku (Danuta Siedzikówna "Inka", Zygmunt Szendzielarz "Łupaszka", August Emil Fieldorf "Nil", Witold Pilecki "Witold"). Nauczyciel zleca pracę domową: Scharakteryzuj jedną z postaci widocznych na tablicy. Uczniowie na podstawie ikonografiki w podręczniku wyjaśniają pojęcia (opozycja demokratyczna, KOR, literatura drugiego obiegu, Radio Wolna Europa, manifestacja), wymieniają główne miejsca wystąpień społeczeństwa przeciwko władzy komunistycznej, wypisują główne żądania uczestników manifestacji. Uczniowie pracują z tekstem źródłowym i odpowiadają na zawarte pod nim pytanie. Uczniowie wypisują na kartach pracy represje, jakie spotkały Kościół ze strony władz PRL. Charakteryzują rolę emigracji i Kościoła w kształtowaniu poglądów Polaków. Rozpoznają na fotografii postać kardynała Stefana Wyszyńskiego i Jana Pawła II. Wymieniają datę wyboru Karola Wojtyły na papieża (16 X 1978). (37 minut) Zakończenie: Rekapitulacja pierwotna. Zlecenie pracy domowej: Jakie są podobieństwa i różnice między współczesnymi strajkami a demonstracjami w PRL? (5 minut). Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |