Katalog

Małgorzata Tytuła, 2017-06-13
Krasnobród

Matematyka, Konspekty

konspekt lekcji: Dzielniki i wielokrotności liczb.

- n +

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI



TEMAT LEKCJI: Dzielniki i wielokrotności liczb.

I.CZĘŚĆ INFORMACYJNA;
PROWADZĄCY: Małgorzata Tytuła
KLASA: IV (szkoła podstawowa)
DATA: 24.02.2014
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 min.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
- plakat z podziałem liczb na złożone, pierwsze, liczby ani złożone, ani pierwsze, kartki z numerami od 0 do 20, magnesy, kolorowe kwadraty.
FORMA PRACY: - dialog,
- praca samodzielna,
- dyskusja

LITERATURA: - podręcznik i ćwiczenia do klasy IV - „Matematyka wokół nas”
II. CELE LEKCJI
a) wiadomości i ich rozumienie:
- uczeń zna sposób wyznaczania dzielników i wielokrotności danej liczby
naturalnej
- uczeń zna różnicę między dzielnikiem a wielokrotnością
- uczeń zna rolę zera jako wielokrotności wszystkich liczb
b) umiejętności:
- uczeń umie wypisać dzielniki danej liczby naturalnej
- uczeń umie podać wspólne dzielniki kilku liczb
- uczeń umie podać przykłady wielokrotności liczby
- uczeń umie zastosować zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu zadań
praktycznych
c) postawy:
- właściwa postawa ucznia na lekcji
- umiejętność argumentacji i wypowiadania się
- umiejętność pracy indywidualnej i w zespole.









II. Przebieg lekcji:
a) Faza przygotowawcza (5min)
N.: Nawiązuje do lekcji o dzieleniu z resztą i pyta, jakie możliwe wyniki można otrzymać przy dzieleniu przez siebie dwóch liczb naturalnych. Zawiesza na tablicy 8 kolorowych kartoników i chce podzielić je kolejno: na 1,2,3,4,5,6,7,8. Obliczenia zapisuje na tablicy.
U.: Wybrany uczeń zauważa, że nie zawsze wynikiem jest liczba naturalna, bo czasem zostaje reszta z dzielenia. Spostrzeżenie popiera prostymi przykładami.
N.: Wyjaśnia, że liczby, przez które można dzielić bez reszty dzielną, nazywamy dzielnikami tej dzielnej, a dzielna jest wielokrotnością swoich dzielników. Podaje temat lekcji.
b) Faza realizacyjna (5min)
N.: Zachęca do wyjścia na środek klasy grupy 10 uczniów i wydając komendy, poleca ustawić się w szeregu, dwójkami, trójkami, czwórkami, piątkami, siódemkami i dziesiątkami.
U.: Po wykonaniu polecenia zapisują na tablicy działanie opisujące ich musztrę.
N.: Pyta uczniów, które z liczb, przez które dzielono liczbę 10, możemy nazwać dzielnikami liczby 10.
U.: Wskazują dzielniki liczby 10.
N.: Wprowadza i wyjaśnia zapis D10 = {1, 2, 5, 10} i , , , oraz zapis 3 nie jest dzielnikiem liczby 10, 4 nie jest dzielnikiem liczby 10, 7 nie jest dzielnikiem liczby 10. Pyta, czym dla swoich dzielników jest liczba 10.
U.: Pamiętając słowa nauczyciela z wstępnej części lekcji, wybrany uczeń zauważa, że 10 jest wielokrotnością każdego z dzielników, co zapisuje na tablicy, a pozostali uczniowie przepisują do zeszytu.
(5min)
N: Rozdaje zadanie:
Zadanie :
Asia ma 5 cukierków, Basia dwukrotnie więcej, a Zosia trzykrotnie więcej od Asi. Ile cukierków ma Basia, a ile Zosia ?

Rozwiązanie:
2*5 = 10
10 jest dwukrotnością liczby 5
3*5 =15
15 jest trzykrotnością liczby 5.
• 1*10 = 10, 2*5 = 10








(10min)
N.: Rozdaje dzieciom kartoniki z liczbami od 0 do 20. Wywołuje na środek ucznia z liczbą 20 i zaprasza wszystkich uczniów, którzy są dzielnikami liczby 20 o zaprezentowanie się i wyjaśnienie, dlaczego są dzielnikami liczby 20.
U.: Każdy uczeń po wypowiedzeniu zdania, że jest dzielnikiem liczby 20, zapisuje to symbolem na tablicy. Uczeń z liczbą 20 zapisuje zbiór wszystkich dzielników liczby 20 i fakt, że 20 jest wielokrotnością swoich dzielników.
N.: Wywołuje kolejno liczby 19, 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12, 0. Poleca im zaprosić do siebie swoje dzielniki i podać liczbę wszystkich swoich dzielników.
U.: Zauważają, że liczba 1 była zapraszana przez każdą liczbę; liczby, które zapraszały, oprócz zera, zaliczały siebie do zbioru swoich dzielników; zero nie mogło być zaproszone przez żadną liczbę. Wklejają notatkę do zeszytu:
Każda liczba, różna od 0, jest dzielnikiem liczby 0. Liczba 0 jest wielokrotnością każdej liczby.
Liczba 1 jest dzielnikiem każdej liczby. Każda liczba jest wielokrotnością liczby 1.
Każda liczba, różna od 0, jest swoim dzielnikiem. Każda liczba jest swoją wielokrotnością.

(10min)
N.: Prosi uczniów o otworzenie podręcznika na str.180. Wspólnie analizują tabelkę.

N: Nauczyciel przedstawia uczniom schemat podziału liczb naturalnych ze względu na liczbę dzielników.
(7min)
N.: Pyta całą klasę, jak sprawdzić wielokrotnością których liczb jest liczba 40.
U.: Proponują dzielić 40 przez kolejne liczby naturalne.
N.: Prosi o sprawdzenie dzielników 40 i pogrupowanie ich w pary.
U.: Zapisują kolejno:
40 : 1 = 40 40 : 40 = 1 i 1 • 40 = 40
40 : 2 = 20 40 : 20 = 2 i 2 • 20 = 40
40 : 4 = 10 40 : 10 = 4 i 4 • 10 = 40
40 : 5 = 8 40 : 8 = 5 i 5 • 8 = 40
Liczby: 1, 2, 4, 5, 8, 10, 20, 40 są dzielnikami liczby 40, więc 40 jest wielokrotnością tych liczb.
(3min)
Zadanie pracy domowej: ćw: str. 4,5, podręcznik Zad 1,2,3/181
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.