Katalog

Iwona Romanowska, 2017-06-13
Białystok

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Idzie Mikołaj"

- n +

Temat: „Idzie Mikołaj” – zabawy aktywizujące w oparciu o treść wiersza Iwony Romanowskiej.
• Cele:
- utrwalenie wiadomości na temat Świąt Bożego Narodzenia;
- wdrażanie do właściwego zachowania i przestrzegania norm społecznych w grupie;
- stworzenie okazji do rozładowania napięć, wyzwalania swobody zachowań i naturalności podczas udziału w zabawach aktywizujących;
- pobudzanie do aktywności, samodzielnego myślenia i działania;
- pogłębianie wzajemnych relacji w grupie;
- wzmacnianie poczucia własnej wartości

• Metody:
- czynne: zadania stawiane dzieciom do wykonania, samodzielne doświadczenia;
- słowne: recytacja wiersza, rozmowa, objaśnianie, instrukcja;
- oglądowe: obserwacja, pokaz
- metody aktywizujące
• Formy pracy: grupowa, indywidualna, zespołowa

• Pomoce dydaktyczne: duża sylweta Mikołaja, worek Mikołaja, marchewka, jabłka, mleko (naturalne produkty), tekturowe lornetki, sylwety: zająca, kota, żyrafy; walizka, kosz, obrazki przedstawiające pozytywne i negatywne zachowania, kolorowe kartki, 2 sylwety choinek, piórka, dzwonki do grania, strój Mikołaja, płyta CD.

Przebieg zajęcia:
1.”To taka gra” – zabawa muzyczno – ruchowa wg „Pedagogiki Zabawy”.
Dzieci rytmicznie podskakują po całej sali (płyta CD) i śpiewają piosenkę:
„To taka gra,
rób to co ja…!”
Na przerwę w muzyce wykonują ruchy proponowane przez nauczycielkę (lub chętne dziecko). Zabawa powtarza się kilkukrotnie.

2. Nawiązanie do tematu – rozwiązanie zagadki o Mikołaju.

„Kto tak wygląda jak duży krasnal
brodę ma długą, czerwony kaftan,
odwiedza dzieci - raz na rok, w zimie.
Daje prezenty. Jak ma na imię?”
Po rozwiązaniu zagadki chętne dziecko odkrywa ukrytą postać Mikołaja i sprawdza, czy dobrze rozwiązało zagadkę.
3. „Rytmiczny wierszyk” - recytacja wiersza pt. „Idzie Mikołaj”.
(Przed recytacją wiersza n-ka zaprasza dzieci do naśladowania wykonywanych przez nią ruchów i gestów)
Tup, tup, tup!, Tup, tup, tup!
Idzie Mikołaj po lesie,
I prezenty w wielkim worku
Dziś dla dzieci niesie!

Dla zajączka ma marchewkę,
A dla kotka mleko
Smaczne jabłka dla żyrafy
Choć mieszka daleko!

Pi, pi, pi!, Pi, pi, pi!
Trąbi Mikołaj na nosie!
Stańcie wszyscy przy choince
Prezenty wam niosę.

4. Omówienie treści wiersza.
Przykładowe pytania:
- O kim był ten wiersz?
- Co miał w worku Mikołaj?
- dla kogo Mikołaj przygotował prezenty?

5. „Zaprzęg Rudolfa Czerwononosego” - zabawa z elementem dramy.
Rozdanie dzieciom tekturowych rolek - „lornetek”. Przy muzyce z „Różowej pantery” szukanie za pomocą lornetek zaginionego worka z prezentami.

6. „Co znajduje się w worku św. Mikołaja?” – zabawa dydaktyczna.
Rozpoznawanie po dotyku prezentów dla zajączka, kotka i żyrafy.
marchewka – zajączek
mleko – kotek
jabłuszka – żyrafa
(Dzieci przyporządkowują prezenty do właściwych zwierząt.)

7. „Bombki na choinkę” – zabawa muzyczno – rytmiczna wg „Edukacji przez ruch” Doroty Dziamskiej (muzyka z płyty CD).
(do zabawy nauczycielka wykorzystuje kolorowe kartki papieru)
8. „Ubieramy choinkę”. - przyklejanie bombek na choinki (praca zespołowa).

9. „Pierwsza Gwiazdka” – zabawa relaksacyjna.
Dzieci kładą się na plecach na dywanie, zamykają oczy. Nauczycielka trzyma w ręku srebrną gwiazdkę i opowiada (w rytm spokojnej muzyki) opowieść o pierwszej gwiazdce. (Dzieci wykonują polecenia „gwiazdki”).

10. Podsumowanie: zabawa aktywizująca „Walizka – kosz”.
- Czy podobały się wam dzisiejsze zajęcia. A pamiętacie, jak należy zachowywać się, żeby zasłużyć na prezenty od Mikołaja?
N-ka stawia na dywanie walizkę i kosz – do kosza dzieci wrzucają te obrazki, które pokazują „niegrzeczne zachowanie”, a do walizki – obrazki przedstawiające zachowanie właściwe.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.