AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bogumiła Rymarz, 2017-06-13
Księżpol

Język polski, Konspekty

Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe- ćwiczenia utrwalające.

- n +

Opracowała
Bogumiła Rymarz
nauczyciel Zespołu Szkól w Księżpolu

Temat: Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe- ćwiczenia utrwalające.

1. Z podanych form wypisz imiesłowy.
czytać, podarta, skaleczony, długi, uspokajający, naprawić, cicho, skręcając, uznawszy, wypaliwszy, ale, ponieważ, naoliwione.


2. Z podanych zdań wypisz imiesłowy. Do wypisanych form dopisz ich pełne nazwy.
a). Zmywając naczynia, słuchał radia.
b). Za trzy dni Kacper stanie do rozstrzygającego o jego przyszłości egzaminu.
c). Ostatni koncert Maryli Rodowicz zrobił na mnie oszałamiające wrażenie.
d). Bilety na spotkanie z poetą zostały od razu wysprzedane.
e). Wysiadłszy z autobusu, pobiegł do sklepu.

a). zmywając – imiesłów przysłówkowy współczesny;
b). rozstrzygającego- imiesłów przymiotnikowy czynny
c). oszałamiające- imiesłów przymiotnikowy czynny
d). wysprzedane- imiesłów przymiotnikowy bierny.
e). wysiadłszy- imiesłów przysłówkowy uprzedni.

3. Uzupełnij tabelkę. Od podanych czasowników utwórz odpowiednie formy imiesłowów. Jeśli nie można utworzyć imiesłowu, postaw kreskę.


Lp
czasownik
aspekt czasow-
nika
imiesłów
przymiot-
nikowy
czynny

imiesłów
przymiot-
nikowy bierny
imiesłów przysłówkowy współczesny
imiesłów
przysłówkowy uprzedni
1. mówić niedokonany mówiący - mówiąc -
2. napisać dokonany - napisany - napisawszy
3. spać niedokonany śpiący - śpiąc -
4. kochać niedokonany kochający kochany kochając
5. namalować dokonany - namalowany - namalowawszy


tworzymy od czasownik-
ów
niedokona-
nych
tworzymy od czasowników
niedokonanych i
dokonanych
przechodnich
tworzymy od czasowników
niedokona-
nych
tworzymy od czasowników
dokonanych

4. Od jakich czasowników tworzymy imiesłowy?- sformułuj wniosek do zapisu pod tabelką

5. Od podanych form utwórz imiesłowy przysłówkowe uprzednie.
a) zaśpiewać- zaśpiewawszy
b) zrobić- zrobiwszy
c) przeczytać- przeczytawszy
d) wyjść-wyszedłszy

Przypomnij zasadę zapisy przyrostków.

6. Podane imiesłowy wpisz w dwie kolumny:
spojrzawszy, przepisany, jadąc, szalejąca, zepsuta, dryfująca, zwiedziwszy, grając

Imiesłowy odmienne Imiesłowy nieodmienne
przepisany pojrzawszy
szalejąca jadąc
zepsuta zwiedziwszy
dryfująca grając


7. Dopisz przeczenie „nie” do podanych form:
a)……………niezgłębiony smutek;
b). …………..niepowetowana strata;
c). …………… niezagojona rana;
d) ………. nie zwlekając ;
e)……….. nie czekając na pociąg;
f). ………… nie wysłuchawszy ucznia;

Przypomnij zasadę zapisu przeczenia „nie” z imiesłowami.

8. Jaką funkcję pełnią wyróżnione imiesłowy w zdaniu:
a) Spóźniony uczeń wszedł do klasy.- przydawka
b) Ten dzień był męczący.-orzecznik
c) Oglądając film, jadł popcorn.- okolicznik czasu
d) Odłożywszy zeszyt, wyjrzał przez okno.- okolicznik czasu

9. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń.
Dopisz P, jeśli odpowiedź jest prawdziwa lub F, jeśli odpowiedź jest fałszywa.

a). Imiesłowy to osobowe formy czasownika ………………..F
b). Imiesłowy przysłówkowe są nieodmienne………………..P
c). Imiesłowy przysłówkowe uprzednie mają końcówki: -łszy lub –wszy…………P
d). Imiesłowy tworzymy od czasowników………………………P
e). Imiesłowy przymiotnikowe odmieniają się przez przypadki, liczby, rodzaje………P
f). Imiesłowy przymiotnikowe najczęściej pełnią w zdaniu funkcję przydawki lub
orzecznika w orzeczeniu imiennym……………………………….P
g). Imiesłowy przysłówkowe pełnią najczęściej w zdaniu funkcję okolicznika.P
h). Imiesłowy przymiotnikowe dzielimy na czynne i współczesne…………..F
i) Imiesłowy przysłówkowe dzielimy na współczesne i uprzednie……………..P

Praca domowa.

10. Ułóż po dwa zdania z użyciem:
a). imiesłowy przymiotnikowego czynnego.
b) imiesłowu przymiotnikowego biernego.
c) imiesłowu przysłówkowego współczesnego
d) imiesłowu przysłówkowego uprzedniego.

11. Dla chętnych:
Określ funkcję imiesłowu w 4 wybranych zdaniach.

12. Od podanych form utwórz imiesłowy przysłówkowe uprzednie.
a). zaśpiewać- zaśpiewawszy
b). zrobić- zrobiwszy
c). przeczytać- przeczytawszy
d ). wyjść-wyszedłszy


Karta pracy

1. Z podanych form wypisz imiesłowy.
czytać, podarta, skaleczony, długi, uspokajający, naprawić, cicho, skręcając, uznawszy, wypaliwszy, ale, ponieważ, naoliwione.

2. Z podanych zdań wypisz imiesłowy. Do wypisanych form dopisz ich pełne nazwy.
a). Zmywając naczynia, słuchał radia.
b). Za trzy dni Kacper stanie do rozstrzygającego o jego przyszłości egzaminu.
c). Ostatni koncert Maryli Rodowicz zrobił na mnie oszałamiające wrażenie.
d). Bilety na spotkanie z poetą zostały od razu wysprzedane.
e). Wysiadłszy z autobusu, pobiegł do sklepu.

3. Uzupełnij tabelkę. Od podanych czasowników utwórz odpowiednie formy imiesłowów. Jeśli nie można utworzyć imiesłowu, postaw kreskę.


Lp
czasownik
aspekt czasownika
imiesłów
przymiotnikowy
czynny

imiesłów
przymiotnikowy bierny
imiesłów przysłówkowy współczesny
imiesłów
przysłówkowy uprzedni
1. mówić
2. napisać
3. spać
4. kochać
5. namalować

Wniosek do zapisu







4. Od jakich czasowników tworzymy imiesłowy?- sformułuj wniosek do zapisu pod tabelką

5. Od podanych form utwórz imiesłowy przysłówkowe uprzednie.
e) zaśpiewać- …………………………..
f) zrobić- ……………………………….
g) przeczytać- ………………………….
h) wyjść- ………………………………….

Przypomnij zasadę zapisy przyrostków.


6. Podane imiesłowy wpisz w dwie kolumny:
spojrzawszy, przepisany, jadąc, szalejąca, zepsuta, dryfująca, zwiedziwszy, grając

Imiesłowy odmienne Imiesłowy nieodmienne






7. Dopisz przeczenie „nie” do podanych form:
a)……………zgłębiony smutek;
b). …………..powetowana strata;
c). …………… zagojona rana;
d) ……….zwlekając ;
e)………..czekając na pociąg;
f). …………wysłuchawszy ucznia;

Przypomnij zasadę zapisu przeczenia „nie” z imiesłowami.

8. Jaką funkcję pełnią wyróżnione imiesłowy w zdaniu:
e) Spóźniony uczeń wszedł do klasy.
f) Ten dzień był męczący.
g) Oglądając film, jadł popcorn.
h) Odłożywszy zeszyt, wyjrzał przez okno.

9. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń.
Dopisz P, jeśli odpowiedź jest prawdziwa lub F, jeśli odpowiedź jest fałszywa.

a). Imiesłowy to osobowe formy czasownika ………………..
b). Imiesłowy przysłówkowe są nieodmienne………………..
c). Imiesłowy przysłówkowe uprzednie maja końcówki: -łszy lub –wszy…………
d). Imiesłowy tworzymy od czasowników………………………
e). Imiesłowy przymiotnikowe odmieniają się przez przypadki, liczby, rodzaje………
f). Imiesłowy przymiotnikowe najczęściej pełnią w zdaniu funkcję przydawki lub
orzecznika w orzeczeniu imiennym……………………………….
g). Imiesłowy przysłówkowe pełnią najczęściej w zdaniu funkcję okolicznika.
h). Imiesłowy przymiotnikowe dzielimy na czynne i współczesne…………..
i) Imiesłowy przysłówkowe dzielimy na współczesne i uprzednie……………..

Praca domowa.

1. Ułóż po dwa zdania z użyciem:
a). imiesłowy przymiotnikowego czynnego.
b) imiesłowu przymiotnikowego biernego.
c) imiesłowu przysłówkowego współczesnego
d) imiesłowu przysłówkowego uprzedniego.

2. Dla chętnych:
Określ funkcję imiesłowu w 4 wybranych zdaniach.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.