Katalog Bogumiła Rymarz, 2017-06-13 Księżpol Język polski, Konspekty Różne oblicza tęsknoty w wierszu C. K Norwida „ Moja piosnka II”opracowała: Bogumiła Rymarz nauczyciel Zespołu Szkół w Księżpolu Temat: Różne oblicza tęsknoty w wierszu C. K Norwida „ Moja piosnka II” 1. Określ nastrój utworu. Przytocz sformułowania, które podkreślają prawdziwość Twoich opinii. Wiersz przepełniony jest smutkiem, nostalgią, żarliwą tęsknotą za krajem. Nastrój smutku i melancholii pogłębia powtarzający się w każdej strofie sześć razy wyraz tęsknoty: „Tęskno mi, Panie”. 2. Określ typ liryki. Wiersz jest osobistym wyzwaniem podmiotu lirycznego- liryka bezpośrednia. Zaimki- „Tęskno mi......”, „ Tęskno mi jeszcze”, „ Tęskno mi owdzie”, „Przyjaźni mojej”. 3. Wskaż adresata wypowiedzi. Adresatem wypowiedzi jest Bóg. 4. Określ charakter utworu. Wiersz przybiera charakter modlitwy- przypomina litanię z refrenicznymi powtórzeniami „Panie, zmiłuj się nad nami”. 5. Wskaż podmiot liryczny w wierszu. Spróbuj go scharakteryzować. Nazwij jego stany duchowe, uczucia. - podmiot liryczny ujawnia się w 1 osobie liczby pojedynczej; - samotny; - emigrant; - tęskni za ojczyzną. 6. Wskaż przedmioty tęsknoty podmiotu lirycznego. Podmiot liryczny tęskni do: - do swojej ojczyzny „Do kraju tego.....”; - do rzeczy innej....; - do bez-tęsknoty i do bez-myślenia; - do tych, co mają tak za tak, nie za nie...; - do kogoś, kto o niego zadba, komu na nim będzie zależeć. - 7. Spróbuj scharakteryzować kraj, do którego tęskni podmiot liryczny. Podmiot liryczny tęskni do kraju: - w którym ludzie są świadomi tego, co jest święte: Bóg, chleb; - szanują i z wdzięczności przyjmują dary Boga (chleb- hostia oraz symbol dostatku, gościnności); - z pokolenia na pokolenie przekazują tradycje, np. że całuje się chleb, który upadnie na podłogę; - kruszynę chleba podnoszą z ziemi przez uszanowanie dla darów nieba; - dużą jest winą zepsucie gniazda bociana; - ludzie żyją w harmonii z innymi stworzeniami „Bociany wszystkim służą” ( ludzie nie niszczą gniazd bociana, bo to jest zła wróżba); - żyją ludzie uczciwi, dobrzy, dla których nawet zniszczenie gniazda bociana jest dużą winą, a zatem kraj, w którym nie popełnia się cięższych win, przestępstw. - mieszkają chrześcijanie, osoby wierzące w Boga; - ceniące wartości ewangeliczne; - w którym ludzie witają się pozdrowieniem Chrystusa; - każde powitanie człowieka z człowiekiem jest powitaniem napotkanego w nim Chrystusa (w drugim człowieku dostrzegają samego Chrystusa); 8. Czy taki kraj istnieje naprawdę? Tak, taki kraj istnieje naprawdę, to jest Polska. 9. Czwarta strofa wiersza C. K. Norwida rozpoczyna się od słów: „ TĘSKNO MI JESZCZE I DO RZECZY INNEJ” Na podstawie tekstu spróbuj zebrać cechy charakteryzujące „ rzecz inną”, do której tęskni podmiot liryczny. W tym celu wyjaśnij znaczenie użytych przez poetę neologizmów. - nie wie, gdzie będzie jego mieszkanie; - niewinne; - osoby tak przebywające maja tak za tak, nie za nie ( Ewangelia św. Mateusza: „ ...mowa wasza niech będzie: Tak, tak; nie, nie; a co więcej nad to jest, to od złego jest, Mt. 5, 37); Neologizmy: - bez-tęsknota- miejsce, stan, w którym się nie tęskni; - bez- myślenie- miejsce, stan, w którym się nie myśli; - światło- cień- miejsce, gdzie nie ma światła i cienia; 10. Na podstawie przytoczonych określeń nazwij „rzecz inną”, do której tęskni podmiot liryczny. „Rzeczą inną”, do której tęskni podmiot liryczny jest niebo, raj, Bóg. 11. Dokonaj interpretacji ostatniej strofy wiersza i nazwij trzeci podmiot tęsknoty podmiotu lirycznego. Podmiot liryczny tęskni do bliskiej osoby, która zatroszczyłaby się o niego, pokochałaby go, choć wie, że się tak nie stanie. 12. Wypunktuj ( bez określeń) trzy podmioty tęsknoty podmiotu lirycznego. Trzy podmioty tęsknoty podmiotu lirycznego to: - ojczyzna; - Bóg; - bliska osoba. 13. Interpretacja tytułu. Skojarzenia ze słowem piosnka. Piosnka, piosenka to utwór rytmiczny, lekki, o błahej tematyce. 14. Czy utwór Norwida realizuje wyznaczniki gatunkowe piosnki (budowa, rymy, tematyka)? Utwór C. K. Norwida nie realizuje wyznaczników gatunkowych piosnki. Tematyka utworu nie jest błaha, ale mówi o ważnym problemie, o tęsknocie do kraju, nieba, ukochanej osobie. 15. Zwróć uwagę na składnię. Co ja wyróżnia? - stosuje przerzutnie „ Popsować gniazdo na gruszy bocianie, Bo wszystkim służą”; - niedopowiedzenia „ Tęskno mi, Panie.......”; - zdania wykrzyknikowe „ Bądź pochwalony!”; - zdania pytające „ Tęskno mi owdzie, gdzie któż o mnie stoi?”; - rozstrzelony druk- d a r ó w, „ B ą d ź p o c h w a l o n y!”, „t a k za t a k , n i e z a n i e. - pauzy- myślniki. 16. Praca domowa Porównaj utwór C.K. Norwida z „Hymnem” Juliusza Słowackiego. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |