Katalog Katarzyna Dallig, 2017-06-13 Rajcza Ogólne, Plany pracy PLAN ZAJĘĆ KOREKCYJNO KOMPENSACYJNYCH DLA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI - SŁABOSŁYSZENIE I NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWAPLAN ZAJĘĆ KOREKCYJNO KOMPENSACYJNYCH DLA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI - SŁABOSŁYSZENIE I NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA ROK SZKOLNY 2014/2015 OGÓLNE CELE EDUKACYJNE - Rozwijanie percepcji słuchowej; - Rozwijanie koordynacji wzrokowo-przetrzennej; - Usprawnianie myślenia przyczynowo – skutkowego; - Zwracanie uwagi na poprawność gramatyczną wypowiedzi ustnych; - Rozwijanie prostych aktywności matematycznych; - Usprawnianie motoryki dużej i małej; - Utrwalanie wiedzy przez częste jej powtarzanie; - Stosowanie wzmocnień pozytywnych, zauważanie i nagradzanie wkładu pracy uczennicy; - Wykorzystywanie technologii informacyjnych na zajęciach; - Zwracanie uwagi na prawidłowy chwyt narzędzi pisarskich (w razie potrzeby używanie stosownych nakładek); - Wytwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania, rozwijanie odporności emocjonalnej i wiary we własne siły; - Dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnego poziomu rozwoju i funkcjonowania dziecka; -Wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka poprzez prowadzenie ćwiczeń usprawniających; - Przestrzeganie zasady stopniowania trudności i indywidualizacji w procesie kształcenia; - Zachowanie zasady indywidualizacji środków dydaktycznych i metod oddziaływania korekcyjnego. Ćwiczenia korekcyjne I. PODNOSZENIE SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ, MANUALNEJ I GRAFOMOTORYCZNEJ . 1. Zabawy usprawniające napięcie mięśni: • rzucanie i chwytanie piłeczki; • zabawy w deszcz, grę na pianinie, raka, itp.; • ugniatanie papierowych kul z gazet; • nawlekanie koralików; • układanie wzorów z patyczków lub klocków geometrycznych; • rozdzieranie i rozcinanie papieru po narysowanych liniach; • szycie ściegiem fastrygowym- przekłuwanie papieru igłą z nitką w miejscach oznaczonych punktami; • wycinanki, wydzieranki, naklejanki; • modelowanie w plastelinie, modelinie i innych masach; • montowanie konstrukcji z gotowych elementów; • stemplowanie, tworzenie za pomocą stempli kompozycji z figur geometrycznych. 2. Ćwiczenia rozmachowe mięśni rąk: • zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (kartony, gazety) oraz dużej powierzchni ograniczonej konturem; • pogrubianie konturów dużych form geometrycznych; • malowanie dużych form falistych i szlaczków; • kreślenie kredą na tablicy, pędzlem, węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tacach z materiałem sypkim. 3. Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców: • kreślenie form kolistych, falistych i prostych wg wzoru - w naturalnych wielkościach zgodnych ze wzorem, a następnie w pomniejszeniu; • rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym; • kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną; • kreskowanie-wypełnianie konturów kolorem za pomocą kresek; • pogrubianie konturu, czyli wodzenie po wzorze, np.: po liniach pojedynczych zbliżonych do szlaczków, po konturach obrazków; • Zmniejszanie nacisku ręki na narzędzie pisarskie; • zamalowywanie małych pól wg oznakowania: „ Co się kryje na obrazku?”; • zamalowywanie małych przestrzeni kredkami, np.: obrazków w książeczkach do malowania, konturów geometrycznych. 4. Ćwiczenia płynnych, rytmicznych, ciągłych i pulsujących ruchów pisarskich: • łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą, w celu powstania zaplanowanych przedmiotów, np. kwiatek; • obrysowywanie szablonów (od wewnątrz, zewnętrznie); • rysowanie szlaczków obrazkowych w liniaturze zgodnie z kierunkiem pisma; • rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, w zmniejszającym się stopniowo wymiarze aż do liniatury zeszytu; • odwzorowywanie szlaczków wg demonstrowanych wzorów; • próby odtwarzania eksponowanych wzorów z pamięci; • samodzielne rysowanie różnorodnych wzorów. 5. Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą: • ślizganie się wkoło na brzuchu, plecach; • „młynek” - w siadzie skulnym kręcenie się w miejscu; • czołganie się na brzuchu (plecach) do przodu z naprzemiennym zginaniem rąk i nóg; • jazda tyłem na plecach odpychając się nogami od podłogi; • turlanie się; • podciąganie kolan do siadu skulonego i prostowanie kolan do siadu prostego; • maszerowanie, bieganie z wysokim podnoszeniem kolan; • chodzenie na „sztywnych”, miękkich nogach; • uderzanie stopami (palcami nóg, piętami) o podłogę; • dotykanie łokciami kolan. 5.1 Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie w poruszaniu się w otoczeniu: • przechodzenie pod „mostem” zbudowanym przez dorosłego pozostającego w klęku podpartym; • przechodzenie przez przeszkodę (partnera leżącego na podłodze); • jazda na plecach - ciągnięcie dziecka leżącego na plecach po podłodze za ręce, za nogi, turlanie się; • jeżdżenie w siadzie po podłodze – dziecko siedzi tyłem do partnera, który trzyma je pod pachy i kieruje ruchem; • ciągnięcie dziecka w chuście, kocu po podłodze. 5.2 Nauka współdziałania i partnerstwa: • kołysanie dziecka obejmowanego rękami, nogami i tułowiem przez partnera; • wspólny rowerek i przepychanie się w leżeniu na plecach(stopy partnerów stykają się ze sobą); • wzajemne usiłowanie przesuwania się po podłodze w przód i w tył w siadzie tyłem do siebie; • marsz stopami w siadzie tyłem do siebie (stopy maszerują po podłodze); • wzajemne kołysanie na plecach w siadzie ugiętym na podłodze (chwyt za ręce, przeciąganie się nawzajem na plecy); • kołysanie się siedząc przodem do siebie w siadzie płaskim z chwytem za ręce: na boki, do przodu i tyłu; • uderzanie o swoje kolana lub kolana partnera, w siadzie skrzyżnym przodem do siebie, rękami uderzamy o swoje kolana, a potem o kolana partnera, najpierw wolno, potem coraz szybciej jednocześnie; • w siadzie prostym na podłodze - przepychanie się nogami (zginanie i prostowanie nóg) , stopy złączone, ręce oparte z tyłu; najpierw powoli, potem coraz szybciej; • przysiady w parze. 5.3 Rozwijanie siły i sprawności fizycznej (stosownie do możliwości i samopoczucia uczennicy w danym dniu) • dziecko stara się przeturlać dorosłego po podłodze (dorosły leży na plecach i po chwili oporu pozwala się toczyć dziecku); • rozwijanie „kłębka” – dziecko rozwija dorosłego zwiniętego w „kłębek” (siad skulny na podłodze)– odciąga głowę, ręce i nogi; • dorosły leży tyłem na podłodze mocno „dociśnięty” ,dziecko stara się oderwać poszczególne części ciała: nogi, ręce; • partnerzy w klęku prostym naprzeciwko siebie, dłonie stykają się, dorosły i dziecko przepychają się wzajemnie. 6. Ćwiczenia równoważne (z pomocą nauczyciela) • chodzenie po ławeczce przodem, bokiem krokiem dostawnym; • chodzenie po linii; • chodzenie po woreczkach; • wchodzenie na drabinki; • stanie na jednej nodze; II. USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ 1. Różnicowanie dźwięków: • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja; • różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty codziennego użytku i dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne; • rozpoznawanie melodii znanych piosenek; • określenie właściwości dźwięków: wysokie-niskie, długie-krótkie, pojedyncze-kilka. 2. Odtwarzanie dźwięków: • odtwarzanie gry na instrumentach perkusyjnych; • odtwarzanie dźwięków na różnych instrumentach; • odtwarzanie dźwięków podanych bezpośrednio przez symbolizujące je nazwy: dzyń-puknięcie pałeczką w dzwonek; • odtwarzanie rytmu zgodnie z układem przestrzennym; • zabawy ze śpiewem, klaskaniem. 3. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej: • wyodrębnianie głosek z wyrazów: w nagłosie, śródgłosie i wygłosie; • reagowanie sygnałem na określoną głoskę; • segregowanie obrazków wg głoski pierwszej, ostatniej, trzeciej, drugiej, itd.; • tworzenie sylab z określoną samogłoską; • wymyślanie wyrazów zaczynających się określoną głoską; • zabawa” Co słyszysz?”; • podawanie liczby głosek w wyrazie (analiza); • podanie głoski ze względu na jej lokalizację: pierwsza, druga, ostatnia (wyodrębnianie); • podawanie liczby sylab w wyrazie (analiza); • śpiewanie piosenek sylabami; • podawanie sylaby ze względu na jej lokalizację (wyodrębnianie); • tworzenie wyrazów do podanej sylaby; • zabawy sylabami: loteryjki sylabowe, domina sylabowe; • wyszukiwanie wyrazów, przedmiotów, które kończą się podaną sylabą; • dobieranie par wyrazów, których nazwy się rymują; • segregowanie obrazków wg wzrastającej liczby sylab (malejącej, jednakowej); • podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowa; • podział wyrazów na sylaby ( wyrazy ze wzrastającą liczbą sylab); • kończenie wyrazów dwusylabowych w oparciu o obrazki, np. bu-ty; • różnicowanie (dźwięczności) głosek, sylab podobnych dźwiękowo; • rozpoznawanie danej spółgłoski w wyrazie (na początku, w środku, na końcu); • różnicowanie sylab podobnych; • ćwiczenia słuchu fonematycznego na podstawie obrazków; • różnicowanie głosek opozycyjnych; • różnicowanie głosek na podstawie dwóch wyrazów różniących się jedną głoską; • podział zdań na wyrazy, przeliczanie słów. 4. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik: • uściślanie rozumienia znaczenia pojedynczych wyrazów określających nazwy zwierząt, roślin, przedmiotów, części ciała, barwy, stosunków przestrzennych, liczb; • wzbogacanie pojęć (określanie ogólnej grupy przedmiotów); • słuchanie treści opowiadań podawanych ustnie lub w połączeniu z materiałem konkretnym; • dobieranie obrazków do całości z próbą uzasadnienia wyboru; • powtarzanie wyrazów, krótkich zdań , opowiadań po innej osobie; • dostrzeganie sytuacji nieprawdziwych w utworach literackich; • układanie zdań z podanymi wyrazami; • opowiadanie treści obrazków, historyjki obrazkowej; • prowokowanie samorzutnych wypowiedzi; • próby tworzenia inscenizacji do krótkich opowiadań, bajek; • ćwiczenia w głośnym, szeptem i cichym czytaniu ze zrozumieniem; • ćwiczenia usprawniające mowę pod względem gramatycznym; • zabawy fonologiczne (z rymem, ortofoniczne, z sylabami, z głoskami); • zabawy morfologiczne. Ćwiczenia kompensacyjne 1. Ćwiczenia percepcji wzrokowej: ćwiczenia na materiale obrazkowym: • loteryjki obrazkowe; • domina obrazkowe; • wyszukiwanie różnic i podobieństw w obrazkach; • dobieranie obrazka do jego schematu; • wyszukiwanie obrazków zgodnie z wysłuchanym opowiadaniem; • dobieranie obrazków o określonej czynności; • porządkowanie historyjek obrazkowych; • opowiadanie historyjek przedstawionych na obrazku; • dobieranie części do całości; • układanie obrazka z części; • układanie obrazka: na wzorze, wg wzoru, bez wzoru; • puzzle, PUSY ćwiczenia na materiale geometrycznym: • segregowanie figur według określonych zasad; • różnicowanie figur geometrycznych pod względem różnych cech; • obrysowywanie prostych figur; • loteryjki geometryczne; • odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków; • układanie figur z pociętych elementów; • układanie figur według podanych wzorów; • domino geometryczne; • rysowanie figur geometrycznych łącząc określone punkty; • mozaiki geometryczne; • tangramy; • układanki geometryczne; • układanie kompozycji szlaczkowych z figur według wzoru i z pamięci; ćwiczenia na materiale literopodobnym (bez wprowadzania nazwy liter): • segregowanie liter; • wyszukiwanie takiej samej litery wśród innych; • wyszukiwanie liter w tekście; • odtwarzanie z pamięci widzianych wzorów; • segregowanie liter podobnych; • domino literowe; • różnicowanie liter mylonych; • wyszukiwanie określonej sylaby; • wyodrębnianie sylab w wyrazach; • domino sylabowe; • wyszukiwanie takich samych wyrazów; ćwiczenia na materiale literowym: • dobieranie jednakowych liter (litery pisane, drukowane); • segregowanie liter o podobnym kształcie; • rozpoznawanie i nazywanie liter; • dobieranie dużych liter do małych i odwrotnie ( litery pisane i drukowane); • utrwalanie kształtu liter poprzez lepienie z plasteliny, wydzieranie z papieru, formowanie z masy solnej i obrysowywanie szablonów; • wykonywanie planszy i albumów literowych (alfabetyczne, samogłoskowe i spółgłoskowe); • wyszukiwanie i segregowanie sylab, wyrazów (ćwiczenia na analizę i syntezę wzrokową oraz spostrzegawczość); • takich samych sylab, wyrazów 3,4-literowych; • takiej samej liczbie liter, samogłosek, spółgłosek; • z samogłoską w środku; • z określoną spółgłoską w podanym miejscu jej występowania; • wyróżnianie poprzez podkreślenie tej samej litery w wyrazie; • różnicowanie liter mylonych i rzadziej używanych; • wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się na myloną literę; • dobieranie wyrazów tak aby każdy następny różnił się jedną literą mak-rak-rok-tok; • tworzenie wyrazów z sylab; • tworzenie wyrazów rozpoczynających się na taką samą sylabę; • uzupełnianie brakującej litery w wyrazie; • uzupełnianie zdań z lukami; ćwiczenia pamięci wzrokowej: • kojarzenie obrazka z pisownią wyrazu (trudności ortograficzne); • zapamiętywanie przeczytanych ciągów wyrazowych, zdań ich obrazu graficznego; 2. Ćwiczenie orientacji przestrzennej: • ćwiczenia całego tułowia w dużej przestrzeni: krążenia tułowia, skłony, brzuszki, kołyski; • kształtowanie schematu własnego ciała; • Programy aktywności M. CH. Knilów poczucie świadomości własnego ciała i poczucie bezpieczeństwa; • wdrażanie do autoorientacji poprzez naśladowanie i odtwarzanie wzorów demonstrowanych przez drugą osobę; • wykonywanie układów pod dyktando; • wprowadzenie kierunków do osi własnego ciała (góra-dół, przód-tył, lewa-prawa); • wierszyki i piosenki z interpretacją ruchową; • werbalizacja relacji przestrzennej; • układanie przedmiotów stosownie do polecenia; • określenie położenia przedmiotów względem siebie; • układanki obrazkowe; • werbalizacja położenia przedmiotów; • loteryjka przestrzenna; • układanka wyżej-niżej; • wycinanki przestrzenne; • szlaczki z figur geometrycznych; • składanki geometryczne i obrazkowe; • utrwalanie kierunku od strony lewej do prawej; • rysowanie figur pod dyktando; • łączenie kropek; EWALUACJA: Aby się przekonać, czy zaproponowane w indywidualnym programie ćwiczenia mają pożądany wpływ na rozwój umiejętności uczennicy i czy przyczyniają się od korygowania korygowania opóźnionych funkcji percepcyjno-motorycznych. Należy przeprowadzić ewaluację, półroczną i końcoworoczną tzn. podejmować działania prowadzące do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone w programie cele są osiągane i czy proponowane ćwiczenia są skuteczne. Omówiono z rodzicem/ rodzicami dnia 01.09.2014 r. .......................... Podpis rodzica Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |