Katalog

Katarzyna Dallig, 2017-06-13
Rajcza

Ogólne, Plany pracy

PLAN ZAJĘĆ KOREKCYJNO KOMPENSACYJNYCH DLA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI - SŁABOSŁYSZENIE I NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA

- n +

PLAN ZAJĘĆ KOREKCYJNO KOMPENSACYJNYCH DLA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI - SŁABOSŁYSZENIE I NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA
ROK SZKOLNY 2014/2015

OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
- Rozwijanie percepcji słuchowej;
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-przetrzennej;
- Usprawnianie myślenia przyczynowo – skutkowego;
- Zwracanie uwagi na poprawność gramatyczną wypowiedzi ustnych;
- Rozwijanie prostych aktywności matematycznych;
- Usprawnianie motoryki dużej i małej;
- Utrwalanie wiedzy przez częste jej powtarzanie;
- Stosowanie wzmocnień pozytywnych, zauważanie i nagradzanie wkładu pracy uczennicy;
- Wykorzystywanie technologii informacyjnych na zajęciach;
- Zwracanie uwagi na prawidłowy chwyt narzędzi pisarskich (w razie potrzeby używanie stosownych nakładek);
- Wytwarzanie atmosfery wzajemnego zaufania, rozwijanie odporności emocjonalnej i wiary we własne siły;
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do aktualnego poziomu rozwoju i funkcjonowania dziecka;
-Wyrównywanie szans edukacyjnych dziecka poprzez prowadzenie ćwiczeń usprawniających;
- Przestrzeganie zasady stopniowania trudności i indywidualizacji w procesie kształcenia;
- Zachowanie zasady indywidualizacji środków dydaktycznych i metod oddziaływania korekcyjnego.

Ćwiczenia korekcyjne

I. PODNOSZENIE SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ, MANUALNEJ I GRAFOMOTORYCZNEJ .

1. Zabawy usprawniające napięcie mięśni:
• rzucanie i chwytanie piłeczki;
• zabawy w deszcz, grę na pianinie, raka, itp.;
• ugniatanie papierowych kul z gazet;
• nawlekanie koralików;
• układanie wzorów z patyczków lub klocków geometrycznych;
• rozdzieranie i rozcinanie papieru po narysowanych liniach;
• szycie ściegiem fastrygowym- przekłuwanie papieru igłą z nitką w miejscach oznaczonych punktami;
• wycinanki, wydzieranki, naklejanki;
• modelowanie w plastelinie, modelinie i innych masach;
• montowanie konstrukcji z gotowych elementów;
• stemplowanie, tworzenie za pomocą stempli kompozycji z figur geometrycznych.



2. Ćwiczenia rozmachowe mięśni rąk:
• zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (kartony, gazety) oraz dużej powierzchni ograniczonej konturem;
• pogrubianie konturów dużych form geometrycznych;
• malowanie dużych form falistych i szlaczków;
• kreślenie kredą na tablicy, pędzlem, węglem na dużych arkuszach, palcem lub patykiem na tacach z materiałem sypkim.

3. Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców:
• kreślenie form kolistych, falistych i prostych wg wzoru - w naturalnych wielkościach zgodnych ze wzorem, a następnie w pomniejszeniu;
• rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym;
• kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną;
• kreskowanie-wypełnianie konturów kolorem za pomocą kresek;
• pogrubianie konturu, czyli wodzenie po wzorze, np.: po liniach pojedynczych zbliżonych do szlaczków, po konturach obrazków;
• Zmniejszanie nacisku ręki na narzędzie pisarskie;
• zamalowywanie małych pól wg oznakowania: „ Co się kryje na obrazku?”;
• zamalowywanie małych przestrzeni kredkami, np.: obrazków w książeczkach do malowania, konturów geometrycznych.

4. Ćwiczenia płynnych, rytmicznych, ciągłych i pulsujących ruchów pisarskich:
• łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą, w celu powstania zaplanowanych przedmiotów, np. kwiatek;
• obrysowywanie szablonów (od wewnątrz, zewnętrznie);
• rysowanie szlaczków obrazkowych w liniaturze zgodnie z kierunkiem pisma;
• rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, w zmniejszającym się stopniowo wymiarze aż do liniatury zeszytu;
• odwzorowywanie szlaczków wg demonstrowanych wzorów;
• próby odtwarzania eksponowanych wzorów z pamięci;
• samodzielne rysowanie różnorodnych wzorów.

5. Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą:
• ślizganie się wkoło na brzuchu, plecach;
• „młynek” - w siadzie skulnym kręcenie się w miejscu;
• czołganie się na brzuchu (plecach) do przodu z naprzemiennym zginaniem rąk i nóg;
• jazda tyłem na plecach odpychając się nogami od podłogi;
• turlanie się;
• podciąganie kolan do siadu skulonego i prostowanie kolan do siadu prostego;
• maszerowanie, bieganie z wysokim podnoszeniem kolan;
• chodzenie na „sztywnych”, miękkich nogach;
• uderzanie stopami (palcami nóg, piętami) o podłogę;
• dotykanie łokciami kolan.

5.1 Ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie w poruszaniu się w otoczeniu:
• przechodzenie pod „mostem” zbudowanym przez dorosłego pozostającego w klęku podpartym;
• przechodzenie przez przeszkodę (partnera leżącego na podłodze);
• jazda na plecach - ciągnięcie dziecka leżącego na plecach po podłodze za ręce, za nogi, turlanie się;
• jeżdżenie w siadzie po podłodze – dziecko siedzi tyłem do partnera, który trzyma je pod pachy i kieruje ruchem;
• ciągnięcie dziecka w chuście, kocu po podłodze.

5.2 Nauka współdziałania i partnerstwa:
• kołysanie dziecka obejmowanego rękami, nogami i tułowiem przez partnera;
• wspólny rowerek i przepychanie się w leżeniu na plecach(stopy partnerów stykają się ze sobą);
• wzajemne usiłowanie przesuwania się po podłodze w przód i w tył w siadzie tyłem do siebie;
• marsz stopami w siadzie tyłem do siebie (stopy maszerują po podłodze);
• wzajemne kołysanie na plecach w siadzie ugiętym na podłodze (chwyt za ręce, przeciąganie się nawzajem na plecy);
• kołysanie się siedząc przodem do siebie w siadzie płaskim z chwytem za ręce: na boki, do przodu i tyłu;
• uderzanie o swoje kolana lub kolana partnera, w siadzie skrzyżnym przodem do siebie, rękami uderzamy o swoje kolana, a potem o kolana partnera, najpierw wolno, potem coraz szybciej jednocześnie;
• w siadzie prostym na podłodze - przepychanie się nogami (zginanie i prostowanie nóg) , stopy złączone, ręce oparte z tyłu; najpierw powoli, potem coraz szybciej;
• przysiady w parze.

5.3 Rozwijanie siły i sprawności fizycznej (stosownie do możliwości i samopoczucia uczennicy w danym dniu)
• dziecko stara się przeturlać dorosłego po podłodze (dorosły leży na plecach i po chwili oporu pozwala się toczyć dziecku);
• rozwijanie „kłębka” – dziecko rozwija dorosłego zwiniętego w „kłębek” (siad skulny na podłodze)– odciąga głowę, ręce i nogi;
• dorosły leży tyłem na podłodze mocno „dociśnięty” ,dziecko stara się oderwać poszczególne części ciała: nogi, ręce;
• partnerzy w klęku prostym naprzeciwko siebie, dłonie stykają się, dorosły i dziecko przepychają się wzajemnie.

6. Ćwiczenia równoważne (z pomocą nauczyciela)
• chodzenie po ławeczce przodem, bokiem krokiem dostawnym;
• chodzenie po linii;
• chodzenie po woreczkach;
• wchodzenie na drabinki;
• stanie na jednej nodze;

II. USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

1. Różnicowanie dźwięków:
• wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja;
• różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody oraz odgłosów wydawanych przez różne przedmioty codziennego użytku i dźwięków wydawanych przez instrumenty perkusyjne;
• rozpoznawanie melodii znanych piosenek;
• określenie właściwości dźwięków: wysokie-niskie, długie-krótkie, pojedyncze-kilka.

2. Odtwarzanie dźwięków:
• odtwarzanie gry na instrumentach perkusyjnych;
• odtwarzanie dźwięków na różnych instrumentach;
• odtwarzanie dźwięków podanych bezpośrednio przez symbolizujące je nazwy: dzyń-puknięcie pałeczką w dzwonek;
• odtwarzanie rytmu zgodnie z układem przestrzennym;
• zabawy ze śpiewem, klaskaniem.

3. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej:
• wyodrębnianie głosek z wyrazów: w nagłosie, śródgłosie i wygłosie;
• reagowanie sygnałem na określoną głoskę;
• segregowanie obrazków wg głoski pierwszej, ostatniej, trzeciej, drugiej, itd.;
• tworzenie sylab z określoną samogłoską;
• wymyślanie wyrazów zaczynających się określoną głoską;
• zabawa” Co słyszysz?”;
• podawanie liczby głosek w wyrazie (analiza);
• podanie głoski ze względu na jej lokalizację: pierwsza, druga, ostatnia (wyodrębnianie);
• podawanie liczby sylab w wyrazie (analiza);
• śpiewanie piosenek sylabami;
• podawanie sylaby ze względu na jej lokalizację (wyodrębnianie);
• tworzenie wyrazów do podanej sylaby;
• zabawy sylabami: loteryjki sylabowe, domina sylabowe;
• wyszukiwanie wyrazów, przedmiotów, które kończą się podaną sylabą;
• dobieranie par wyrazów, których nazwy się rymują;
• segregowanie obrazków wg wzrastającej liczby sylab (malejącej, jednakowej);
• podział lub synteza wyrazu: sylabowa, głoskowa;
• podział wyrazów na sylaby ( wyrazy ze wzrastającą liczbą sylab);
• kończenie wyrazów dwusylabowych w oparciu o obrazki, np. bu-ty;
• różnicowanie (dźwięczności) głosek, sylab podobnych dźwiękowo;
• rozpoznawanie danej spółgłoski w wyrazie (na początku, w środku, na końcu);
• różnicowanie sylab podobnych;
• ćwiczenia słuchu fonematycznego na podstawie obrazków;
• różnicowanie głosek opozycyjnych;
• różnicowanie głosek na podstawie dwóch wyrazów różniących się jedną głoską;
• podział zdań na wyrazy, przeliczanie słów.

4. Ćwiczenia rozwijające mowę i wzbogacające słownik:
• uściślanie rozumienia znaczenia pojedynczych wyrazów określających nazwy zwierząt, roślin, przedmiotów, części ciała, barwy, stosunków przestrzennych, liczb;
• wzbogacanie pojęć (określanie ogólnej grupy przedmiotów);
• słuchanie treści opowiadań podawanych ustnie lub w połączeniu z materiałem konkretnym;
• dobieranie obrazków do całości z próbą uzasadnienia wyboru;
• powtarzanie wyrazów, krótkich zdań , opowiadań po innej osobie;
• dostrzeganie sytuacji nieprawdziwych w utworach literackich;
• układanie zdań z podanymi wyrazami;
• opowiadanie treści obrazków, historyjki obrazkowej;
• prowokowanie samorzutnych wypowiedzi;
• próby tworzenia inscenizacji do krótkich opowiadań, bajek;
• ćwiczenia w głośnym, szeptem i cichym czytaniu ze zrozumieniem;
• ćwiczenia usprawniające mowę pod względem gramatycznym;
• zabawy fonologiczne (z rymem, ortofoniczne, z sylabami, z głoskami);
• zabawy morfologiczne.

Ćwiczenia kompensacyjne

1. Ćwiczenia percepcji wzrokowej:

ćwiczenia na materiale obrazkowym:
• loteryjki obrazkowe;
• domina obrazkowe;
• wyszukiwanie różnic i podobieństw w obrazkach;
• dobieranie obrazka do jego schematu;
• wyszukiwanie obrazków zgodnie z wysłuchanym opowiadaniem;
• dobieranie obrazków o określonej czynności;
• porządkowanie historyjek obrazkowych;
• opowiadanie historyjek przedstawionych na obrazku;
• dobieranie części do całości;
• układanie obrazka z części;
• układanie obrazka: na wzorze, wg wzoru, bez wzoru;
• puzzle, PUSY

ćwiczenia na materiale geometrycznym:
• segregowanie figur według określonych zasad;
• różnicowanie figur geometrycznych pod względem różnych cech;
• obrysowywanie prostych figur;
• loteryjki geometryczne;
• odtwarzanie z pamięci prostych układów klocków;
• układanie figur z pociętych elementów;
• układanie figur według podanych wzorów;
• domino geometryczne;
• rysowanie figur geometrycznych łącząc określone punkty;
• mozaiki geometryczne;
• tangramy;
• układanki geometryczne;
• układanie kompozycji szlaczkowych z figur według wzoru i z pamięci;

ćwiczenia na materiale literopodobnym (bez wprowadzania nazwy liter):
• segregowanie liter;
• wyszukiwanie takiej samej litery wśród innych;
• wyszukiwanie liter w tekście;
• odtwarzanie z pamięci widzianych wzorów;
• segregowanie liter podobnych;
• domino literowe;
• różnicowanie liter mylonych;
• wyszukiwanie określonej sylaby;
• wyodrębnianie sylab w wyrazach;
• domino sylabowe;
• wyszukiwanie takich samych wyrazów;

ćwiczenia na materiale literowym:
• dobieranie jednakowych liter (litery pisane, drukowane);
• segregowanie liter o podobnym kształcie;
• rozpoznawanie i nazywanie liter;
• dobieranie dużych liter do małych i odwrotnie ( litery pisane i drukowane);
• utrwalanie kształtu liter poprzez lepienie z plasteliny, wydzieranie z papieru, formowanie z masy solnej i obrysowywanie szablonów;
• wykonywanie planszy i albumów literowych (alfabetyczne, samogłoskowe i spółgłoskowe);
• wyszukiwanie i segregowanie sylab, wyrazów (ćwiczenia na analizę i syntezę wzrokową oraz spostrzegawczość);
• takich samych sylab, wyrazów 3,4-literowych;
• takiej samej liczbie liter, samogłosek, spółgłosek;
• z samogłoską w środku;
• z określoną spółgłoską w podanym miejscu jej występowania;
• wyróżnianie poprzez podkreślenie tej samej litery w wyrazie;
• różnicowanie liter mylonych i rzadziej używanych;
• wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się na myloną literę;
• dobieranie wyrazów tak aby każdy następny różnił się jedną literą mak-rak-rok-tok;
• tworzenie wyrazów z sylab;
• tworzenie wyrazów rozpoczynających się na taką samą sylabę;
• uzupełnianie brakującej litery w wyrazie;
• uzupełnianie zdań z lukami;

ćwiczenia pamięci wzrokowej:
• kojarzenie obrazka z pisownią wyrazu (trudności ortograficzne);
• zapamiętywanie przeczytanych ciągów wyrazowych, zdań ich obrazu graficznego;

2. Ćwiczenie orientacji przestrzennej:

• ćwiczenia całego tułowia w dużej przestrzeni: krążenia tułowia, skłony, brzuszki, kołyski;
• kształtowanie schematu własnego ciała;
• Programy aktywności M. CH. Knilów poczucie świadomości własnego ciała i poczucie bezpieczeństwa;
• wdrażanie do autoorientacji poprzez naśladowanie i odtwarzanie wzorów demonstrowanych przez drugą osobę;
• wykonywanie układów pod dyktando;
• wprowadzenie kierunków do osi własnego ciała (góra-dół, przód-tył, lewa-prawa);
• wierszyki i piosenki z interpretacją ruchową;
• werbalizacja relacji przestrzennej;
• układanie przedmiotów stosownie do polecenia;
• określenie położenia przedmiotów względem siebie;
• układanki obrazkowe;
• werbalizacja położenia przedmiotów;
• loteryjka przestrzenna;
• układanka wyżej-niżej;
• wycinanki przestrzenne;
• szlaczki z figur geometrycznych;
• składanki geometryczne i obrazkowe;
• utrwalanie kierunku od strony lewej do prawej;
• rysowanie figur pod dyktando;
• łączenie kropek;






EWALUACJA:

Aby się przekonać, czy zaproponowane w indywidualnym programie ćwiczenia mają pożądany wpływ na rozwój umiejętności uczennicy i czy przyczyniają się od korygowania korygowania opóźnionych funkcji percepcyjno-motorycznych. Należy przeprowadzić ewaluację, półroczną i końcoworoczną tzn. podejmować działania prowadzące do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone w programie cele są osiągane i czy proponowane ćwiczenia są skuteczne.













Omówiono z rodzicem/ rodzicami dnia 01.09.2014 r.


..........................
Podpis rodzica
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.