Katalog Kinga Rektor, 2017-06-13 Prudnik Chemia, Plany rozwoju zawodowego plan rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanegoPlan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego mgr Kinga Rektor nauczyciel chemii Zadania do realizacji Formy i sposoby realizacji Termin realizacji Sposób dokumentowania § 8 ust. 2 pkt 1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły. 1. Wstępna ocena własnych umiejętności i osiągnięć. Określenie swoich słabych i mocnych stron – samoocena, autorefleksja, analiza dotychczasowej pracy dydaktyczno – wychowawczej. IX 2014 okres stażu – po każdym roku szkolnym Notatki własne. 2. Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego oraz dostępnej na ten temat literatury: 1. Ustawa Karta Nauczyciela z dn. 26.01.1982 r. z późniejszymi poprawkami (rozdz. 3a: Awans zawodowy nauczycieli) oraz Kodeks Postępowania Administracyjnego. 2. Rozporządzenie MEN z dn. 01.03.2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. 3. Zapoznanie z materiałami publikowanymi przez MEN na stronach internetowych odnośnie awansu zawodowego nauczycieli. IX 2014 V 2017 Sformułowanie wniosku o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego, sporządzenie planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie materiałów dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. Opracowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju. 3. Analiza i aktualizacja dokumentacji szkoły. Analiza dokumentacji szkoły: Statutu Publicznego Gimnazjum nr 2, wewnątrzszkolnego systemów oceniania, programów wychowawczych, programów profilaktyki, wewnątrzszkolnych regulaminów. Aktualizacja dokumentów szkoły zgodnie z rozporządzeniami. IX – X 2014 okres stażu (według potrzeb) Notatki. 4. Doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań szkoły. Opracowanie, realizacja, monitoring i ewaluacja planów dydaktycznych z chemii oraz przedmiotowego systemu oceniania. Prowadzenie lekcji w obecności Dyrektora szkoły oraz omówienie, wnioski i ocena dokonań. Opracowywanie pomocy dydaktycznych oraz testów, sprawdzianów, kart pracy. IX 2014, 2015, 2016 na bieżąco wg harmonogramu obserwacji na bieżąco Plany dydaktyczne z chemii, przedmiotowy system oceniania z chemii. Arkusz obserwacji. Przykładowe testy. 5. Indywidualizacja procesu nauczania. Praca z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych (praca z uczniem zdolnym, praca z uczniem mającym trudności w nauce, sprawiającym problemy wychowawcze). Opracowanie wymagań edukacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia. okres stażu IX 2014, 2015, 2016 Sporządzanie bieżącej dokumentacji: sprawdziany, testy, o zróżnicowanym poziomie trudności. Sporządzanie bieżącej dokumentacji. 6. Rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów. Prowadzenie koła chemicznego. Przygotowywanie uczniów do konkursu „Najlepszy chemik” oraz Wojewódzkiego Konkursu Chemicznego. Organizacja projektów edukacyjnych. okres stażu okres stażu okres stażu Adnotacje w dzienniku czynności nauczyciela. Adnotacje w dzienniku czynności nauczyciela. Sprawozdanie z realizacji projektów – ewaluacja, wnioski. 7. Przygotowanie konkursów przedmiotowych na etapie szkolnym. Opracowywanie testów konkursowych, ustalanie kryteriów oceny. Organizacja i przeprowadzanie konkursów („Najlepszy chemik” i Wojewódzkiego Konkursu Chemicznego) na etapie szkolnym. Sprawdzanie prac uczniów. okres stażu – według ustalonych terminów Przykładowe testy z kryteriami oceny. Protokoły z przeprowadzonych konkursów. 8. Pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych metodą samokształcenia lub poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego. Udział w procesie doskonalenia nauczycieli poprzez aktywny udział w konferencjach ogólnoszkolnych, szkoleniowych radach pedagogicznych, pracach Zespołu Samokształceniowego Przyrodników, zespołu wychowawców oraz udział w różnego rodzaju kursach, szkoleniach, warsztatach, konferencjach metodycznych. Samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych poprzez studiowanie literatury przedmiotowo – metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej (zwłaszcza dotyczącej rozwoju młodzieży w wieku gimnazjalnym), zapoznawanie się z bieżącymi materiałami przeznaczonymi dla nauczycieli, publikowanymi na portalach internetowych. Wykorzystywanie wiedzy w pracy nauczycielskiej i wychowawczej. wg harmonogramu spotkań, szkoleń na bieżąco Zaświadczenia potwierdzające uczestnictwo oraz opis i analiza wiadomości wykorzystanych w praktyce. Listy obecności w księdze protokołów. Spis bibliograficzny. 9. Praca w komisjach egzaminacyjnych. Praca w komisji egzaminacyjnej egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i/lub językowej. okres stażu Potwierdzenie Dyrektora Szkoły. 10. Analiza wyników egzaminów gimnazjalnych (części przyrodniczej), opracowywanie wniosków i wdrażanie ich do własnej pracy. Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części przyrodniczej, opracowywanie wniosków i wdrażanie ich do własnej pracy. okres stażu Analiza wyników egzaminów gimnazjalnych. 11. Przygotowanie próbnego egzaminu gimnazjalnego z części przyrodniczej. Opracowanie zadań zgodnie z nową formułą egzaminu gimnazjalnego, udział w pracach komisji egzaminacyjnych próbnych egzaminów, sprawdzanie prac, analiza wyników i wdrażanie wniosków do bieżącej pracy. Prezentacja wyników egzaminu na forum rady pedagogicznej. XII 2014 – I 2015 Arkusz próbnego egzaminu gimnazjalnego z części przyrodniczej. 12. Obserwacja i analiza możliwości uczniów gimnazjum. Poznawanie sytuacji rodzinnej uczniów. Rozpoznanie nowych zespołów klasowych, pogłębianie wiedzy o uczniach, zapoznanie z informacjami z poradni psychologiczno – pedagogicznej, rozmowy z wychowawcami i rodzicami, regularne sprawdzanie osiągnięć uczniów. Ocena adekwatna do możliwości uczniów. okres stażu Rozmowy z uczniami, ich rodzicami, wychowawcami, pedagogiem szkolnym. Notatki. 13. Pedagogizacja rodziców. Rozmowy z rodzicami na tematy związane z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi uczniów. okres stażu Notatki ze spotkania z rodzicami. 14.Wzbogacanie pracowni chemicznej. Pozyskanie szkła i sprzętu laboratoryjnego do pracowni chemicznej od instytucji współpracujących ze szkołą. IX 2014, okres stażu Protokoły przekazania. § 8 ust. 2 pkt 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej 1. Przygotowanie dokumentacji awansu zawodowego oraz opracowywanie dokumentów szkolnych. Opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdania z jego realizacji, a także opracowywanie dokumentów szkolnych z wykorzystaniem technologii komputerowej. IX 2014, V 2017 okres stażu Plan rozwoju zawodowego. Sprawozdanie z realizacji planu. 2. Przygotowywanie pomocy dydaktycznych, sprawdzianów, testów kart pracy. Tworzenie pomocy dydaktycznych, sprawdzianów, testów, oraz wszelkich dokumentów szkolnych. Wykorzystywanie na zajęciach scenariuszy i materiałów dostępnych w Internecie. okres stażu na bieżąco Przykładowe sprawdziany, testy wykonane techniką komputerową. 3. Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w trakcie zajęć. Wzbogacanie procesu dydaktycznego poprzez projekcję filmów, animacji komputerowych ułatwiających zrozumienie omawianych treści. Wdrażanie uczniów do korzystania z materiałów opublikowanych w Internecie np. filmy z doświadczeń www.youtube.pl.; wskazywanie uczniom potrzeby weryfikacji informacji umieszczonych w Internecie. okres stażu Płyta z materiałami. 4. Śledzenie aktualności publikowanych na stronach internetowych. Korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii i pedagogiki. okres stażu Spis stron www. § 8 ust. 2 pkt 3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. 1. Praca w zespole samokształceniowym nauczycieli przyrodników. Współudział w tworzeniu przedmiotowego systemu oceniania, modyfikacja planu dydaktycznego. Analiza wyników wewnątrzszkolnych i zewnętrznych egzaminów gimnazjalnych, formułowanie wniosków. Wdrażanie wniosków do dalszej pracy. IX 2014 okres stażu Przedmiotowy system oceniania, plan dydaktyczny. Analiza wyników. 2. Prowadzenie lekcji otwartej. Przeprowadzenie lekcji otwartych dla zainteresowanych nauczycieli, w szczególności dla nauczycieli stażystów i kontraktowych. Okres stażu Konspekty zająć, potwierdzenia nauczycieli obecnych na lekcji. 3.Publikacja wypracowanych pomocy na stronach internetowych np.profesor.pl Opublikowanie na stronie internetowej profesor.pl opracowanych materiałów przydatnych w pracy nauczyciela np. testów konkursowych Okres stażu Potwierdzenie 4. Współpraca z nauczycielami. Współpraca z nauczycielami w ramach integracji międzyprzedmiotowej. Wymiana spostrzeżeń, poglądów. Współpraca ze wszystkimi nauczycielami. Bieżąca wymiana uwag na temat postępów uczniów w nauce. okres stażu okres stażu Potwierdzenie nauczycieli. § 8 ust. 2 pkt 4a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. 1. Współpraca z rodzicami uczniów. Rozmowy indywidualne z rodzicami. okres stażu Notatki z rozmów. 2. Opracowanie i wprowadzenie innowacji z chemii „Chemia od kuchni” Opracowanie i wdrożenie innowacji „Chemia od kuchni”, podsumowanie wyników. IX 2015 - VI 2016 Dokumentacja innowacji. 3. Opracowanie planu zajęć wyrównawczych. Opracowanie planu zajęć wyrównawczych dla uczniów mających problemy w nauce chemii w odpowiedzi na ich potrzeby. IX 2014 Plan zajęć. 4. Opracowanie planu koła chemicznego. Opracowanie planu koła polonistycznego dla uczniów uzdolnionych naukami ścisłymi. IX 2014 Plan zajęć. § 8 ust. 2 pkt 4c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. 1. Organizacja i przeprowadzanie konkursów przedmiotowych. Opracowywanie testów konkursowych oraz kryteriów ich oceny, sprawdzanie prac. Organizacja i przeprowadzanie konkursu „Najlepszy chemik” oraz Wojewódzkiego Konkursu Chemicznego na etapie szkolnym. Przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach na etapie szkolnym i miejsko-gminnym. okres stażu Adnotacje w dzienniku zajęć i czynności nauczyciela. Protokoły z konkursów. 2. Praca z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Organizacja i prowadzenie działalności pozalekcyjnej w postaci zajęć wyrównawczych z chemii dla uczniów mających problemy w nauce. okres stażu Adnotacje w dzienniku zajęć i czynności nauczyciela. 3. Praca z uczniem zdolnym. Organizacja koła chemicznego dla uczniów interesujących się przedmiotem. okres stażu Adnotacje w dzienniku zajęć i czynności nauczyciela. 4. Opracowanie i wdrożenie innowacji z chemii „Chemia od kuchni” Opracowanie i realizacja innowacji z chemii „Chemia od kuchni”, ewaluacja, wnioski i ocena dokonań. IX 2015 – VI 2016 Dokumentacja innowacji. § 8 ust. 2 pkt 4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. 1. Współpraca z pedagogiem szkolnym. Współpraca z wychowawcami i pedagogiem szkolnym w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych. Indywidualne rozmowy z uczniami i rodzicami. na bieżąco Potwierdzenie pedagoga i wychowawców klas. 2. Współpraca z psychologiem szkolnym Współpraca z psychologiem szkolnym w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych. okres stażu Potwierdzenie psychologa. 3. Współpraca z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji w Prudniku Pozyskanie szkła i sprzętu laboratoryjnego do pracowni chemicznej Okres stażu Protokół przekazania. 4.Współpraca z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji AKWA Nysa, Stacją Uzdatniania Wody Pozyskanie dygestorium i szkła laboratoryjnego do pracowni chemicznej IX 2014 Protokół przekazania. § 8 ust. 2 pkt 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony. 1. Opis i analiza dwóch przypadków rozpoznania i rozwiązania problemów edukacyjnych i wychowawczych. Zdiagnozowanie wybranych problemów, zapoznanie się z opinią poradni, wyznaczenie celu działań, podjęcie działań w celu rozwiązania problemu, podsumowanie oraz wnioski. okres stażu Opis i analiza przypadków. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |