Katalog Rafał Marciniak, 2017-06-13 Straszówek Edukacja czytelnicza, Konkursy „W poszukiwaniu bohaterów związanych z literaturą dla dzieci” – wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Gra terenowa.CELE KONKURSU: • budzenie zainteresowań utworami Jana Brzechwy i Juliana Tuwima, • zaznajomienie z wierszami Jana Brzechwy i Juliana Tuwima, • rozwijanie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych, • rozwijanie umiejętności pracy w grupie, • kształtowanie umiejętności kojarzenia autora z tekstem wiersza. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: • zestawy pytań na temat wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima, • wydrukowane wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima, • zestaw pytań ze znajomości treści wierszy, • rekwizyty, • plakaty z nazwami wierszy, • muzyka – piosenka „Kaczuszki”, • puzzle „Rzepka”, • karta z punktacją dla każdej drużyny. ZESTAW WIERSZY DO PRZECZYTANIA - ZAPROSZENIE Biblioteka i Świetlica szkolna zapraszają do udziału w grze terenowej na terenie szkoły (park, boisko, plac zabaw, ogródek dydaktyczny) dotyczącej znajomości bohaterów wierszy Juliana Tuwima i Jana Brzechwy (Bambo, Lokomotywa, Kaczka – dziwaczka, Słoń Trąbalski, Ptasie radio, Grzyby, Rzepka). MIEJSCE KONKURSU: Teren wokół szkoły (park, plac zabaw, boisko, ogródek dydaktyczny) lub szkoła. ZESTAWY PYTAŃ DLA UCZNIÓW, KTÓRZY STOJĄ NA STACJACH 1. „Bambo” a. Jedna osoba ma mieć pomalowaną twarz na czarno i przechodzi całą trasę w przebraniu (1p za pomalowanie, 10p na końcu za dotrwanie z makijażem). b. Wybrana z grupy osoba recytuje wiersz (punkty w zależności od liczby zwrotek – 7p max). c. Cała grupa ma odtańczyć taniec murzyński odstraszający deszcz (5p). 2. „Lokomotywa” a. Co było w wagonach naszej lokomotywy (10p – krowy; konie; grubasy; banany; sześć fortepianów; armata; dębowe stoły i szafy; słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy; tuczone świnie; kufry, paki i skrzynie)? b. Uformujcie lokomotywę i pokonajcie bez rozrywania wagonów 15 metrów – udając prawdziwy pociąg (5p). 3. „Kaczka – dziwaczka” a. Zawiąż 1 osobie z grupy „czubek z kokardą (5p) b. Zatańczyć całą grupą „Kaczuszki” (10p) c. Wymienić dziwactwa Kaczki – dziwaczki (na przykład: robiła piesze wycieczki – zamiast trzymać się rzeczki – 11 dziwactw kaczki – 11 punktów). 4. „Słoń Trąbalski” a. Cała grupa ma urządzić „marsz słoni” – ciężkie stąpanie, powolne tempo, można trąbić (5p) b. Pytanie do grupy – dlaczego Słoń Trąbalski wiązał supeł na trąbie? (3p) c. Pytanie do grupy – jak nazywały się dzieci i żona Słonia Trąbalskiego? (Synek nazywa się Biały Ząbek, córeczka – Kachna, Żona – Bania 3p). 5. „Ptasie radio” a. Wymień jak najwięcej gatunków ptaków z wiersza (Słowik, wróbel, kos, jaskółka, kogut, dzięcioł, gil, kukułka, szczygieł, sowa, kruk, czubatka, drozd, sikora i dzierlatka, kaczka, gąska, jemiołuszka, dudek, trznadel, pośmieciuszka, wilga, zięba, bocian, szpak, czajka, przepiórka - 27p) b. Po „ptasiemu” przedstaw wiadomość – O godzinie 12 samolot z prezydentem wylądował w naszej miejscowości. Uczniowie przywitali go wierszami i piosenkami. (5p max) 6. „Grzyby” a. Wymień nazwy grzybów występujących w wierszu (Borowik, opieńki, surojadki, modraczki, czubajki, pieczarki, maślaki, trufle, gąski, purchawki, koźlaki, bedłki, rydze, bielaki, smardze, muchomory – razem 16 – 16 punktów). b. Cała grupa ma „po grzybnemu” przejść 15 metrów (na 1 nodze) (5p). 7. „Rzepka” a. Ułożyć puzzle „Rzepka” (czas – 2 minuty) (10p). b. Ustawić się według kolejności w wierszu – rzepka, dziadek, babcia, wnuczek, pies Mruczek, kotka Kicia, kurka, gąska, bocian, żabka, kawka i wszyscy na trawę. Uwaga! Osoby zadające pytania dysponują tekstami wierszy i mogą je udostępniać grupom, ale są za to punkty ujemne. KARTA DLA KAŻDEJ Z DRUŻYN. PUNKTY WPISUJĄ OSOBY CZUWAJĄCE NAD WYKONYWANYMI ZADANIAMI. Punktacja. Grupa w składzie: Zadanie a b c Bambo Lokomotywa Kaczka-dziwaczka Słoń Trąbalski Ptasie radio Grzyby Rzepka Razem Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |