Katalog

Rafał Marciniak, 2017-06-13
Straszówek

Edukacja czytelnicza, Konkursy

„W poszukiwaniu bohaterów związanych z literaturą dla dzieci” – wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima. Gra terenowa.

- n +

CELE KONKURSU:
• budzenie zainteresowań utworami Jana Brzechwy i Juliana Tuwima,
• zaznajomienie z wierszami Jana Brzechwy i Juliana Tuwima,
• rozwijanie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych,
• rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
• kształtowanie umiejętności kojarzenia autora z tekstem wiersza.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• zestawy pytań na temat wierszy Jana Brzechwy i Juliana Tuwima,
• wydrukowane wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima,
• zestaw pytań ze znajomości treści wierszy,
• rekwizyty,
• plakaty z nazwami wierszy,
• muzyka – piosenka „Kaczuszki”,
• puzzle „Rzepka”,
• karta z punktacją dla każdej drużyny.

ZESTAW WIERSZY DO PRZECZYTANIA - ZAPROSZENIE
Biblioteka i Świetlica szkolna zapraszają do udziału w grze terenowej na terenie szkoły (park, boisko, plac zabaw, ogródek dydaktyczny) dotyczącej znajomości bohaterów wierszy Juliana Tuwima i Jana Brzechwy (Bambo, Lokomotywa, Kaczka – dziwaczka, Słoń Trąbalski, Ptasie radio, Grzyby, Rzepka).

MIEJSCE KONKURSU:
Teren wokół szkoły (park, plac zabaw, boisko, ogródek dydaktyczny) lub szkoła.

ZESTAWY PYTAŃ DLA UCZNIÓW, KTÓRZY STOJĄ NA STACJACH
1. „Bambo”
a. Jedna osoba ma mieć pomalowaną twarz na czarno i przechodzi całą trasę w przebraniu (1p za pomalowanie, 10p na końcu za dotrwanie z makijażem).
b. Wybrana z grupy osoba recytuje wiersz (punkty w zależności od liczby zwrotek – 7p max).
c. Cała grupa ma odtańczyć taniec murzyński odstraszający deszcz (5p).
2. „Lokomotywa”
a. Co było w wagonach naszej lokomotywy (10p – krowy; konie; grubasy; banany; sześć fortepianów; armata; dębowe stoły i szafy; słoń, niedźwiedź i dwie żyrafy; tuczone świnie; kufry, paki i skrzynie)?
b. Uformujcie lokomotywę i pokonajcie bez rozrywania wagonów 15 metrów – udając prawdziwy pociąg (5p).
3. „Kaczka – dziwaczka”
a. Zawiąż 1 osobie z grupy „czubek z kokardą (5p)
b. Zatańczyć całą grupą „Kaczuszki” (10p)
c. Wymienić dziwactwa Kaczki – dziwaczki (na przykład: robiła piesze wycieczki – zamiast trzymać się rzeczki – 11 dziwactw kaczki – 11 punktów).
4. „Słoń Trąbalski”
a. Cała grupa ma urządzić „marsz słoni” – ciężkie stąpanie, powolne tempo, można trąbić (5p)
b. Pytanie do grupy – dlaczego Słoń Trąbalski wiązał supeł na trąbie? (3p)
c. Pytanie do grupy – jak nazywały się dzieci i żona Słonia Trąbalskiego? (Synek nazywa się Biały Ząbek, córeczka – Kachna, Żona – Bania 3p).
5. „Ptasie radio”
a. Wymień jak najwięcej gatunków ptaków z wiersza (Słowik, wróbel, kos, jaskółka, kogut, dzięcioł, gil, kukułka, szczygieł, sowa, kruk, czubatka, drozd, sikora i dzierlatka, kaczka, gąska, jemiołuszka, dudek, trznadel, pośmieciuszka, wilga, zięba, bocian, szpak, czajka, przepiórka - 27p)
b. Po „ptasiemu” przedstaw wiadomość – O godzinie 12 samolot z prezydentem wylądował w naszej miejscowości. Uczniowie przywitali go wierszami i piosenkami. (5p max)
6. „Grzyby”
a. Wymień nazwy grzybów występujących w wierszu (Borowik, opieńki, surojadki, modraczki, czubajki, pieczarki, maślaki, trufle, gąski, purchawki, koźlaki, bedłki, rydze, bielaki, smardze, muchomory – razem 16 – 16 punktów).
b. Cała grupa ma „po grzybnemu” przejść 15 metrów (na 1 nodze) (5p).
7. „Rzepka”
a. Ułożyć puzzle „Rzepka” (czas – 2 minuty) (10p).
b. Ustawić się według kolejności w wierszu – rzepka, dziadek, babcia, wnuczek, pies Mruczek, kotka Kicia, kurka, gąska, bocian, żabka, kawka i wszyscy na trawę.
Uwaga! Osoby zadające pytania dysponują tekstami wierszy i mogą je udostępniać grupom, ale są za to punkty ujemne.

KARTA DLA KAŻDEJ Z DRUŻYN. PUNKTY WPISUJĄ OSOBY CZUWAJĄCE NAD WYKONYWANYMI ZADANIAMI.

Punktacja.
Grupa w składzie:


Zadanie a b c
Bambo
Lokomotywa
Kaczka-dziwaczka
Słoń Trąbalski
Ptasie radio
Grzyby
Rzepka
Razem
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.