Katalog

Monika Borowska, 2017-06-13
Morąg

Zofia Miller
Zajęcia przedszkolne, Artykuły

Innowacja pedagogiczna

- n +




Innowacja pedagogiczna

„Czym skorupka za młodu nasiąknie…”


Autor: mgr Monika Borowska- nauczyciel nauczania zintegrowanego,
mgr Zofia Miller- nauczyciel biologii i chemii.


Spis treści:
1. Wstęp.
2. Główne założenia innowacji oraz warunki jej realizacji.
3. Opis zasad innowacji:
a) cele ogólne kształcenia i wychowania
b) cele szczegółowe edukacji ekologiczno-przyrodniczej
4. Procedury osiągania celów.
5. Etapy planowanych działań .
6. Ewaluacja programu .
7. Literatura.




1. Wstęp
Innowacja skierowana jest do dzieci w wieku 5-6 lat. Dziecko w tym okresie rozwojowym postrzega świat całościowo i jest zainteresowane wszystkim tym, co go otacza. Najlepszym przewodnikiem w poznawaniu otoczenia jest osoba dorosła, która wytyczy właściwy kierunek
postrzegania rzeczywistości i rozumienia jej w odpowiedni sposób. Dlatego należy dostarczyć dziecku, jak najwięcej okazji do aktywnego i bezpośredniego kontaktu z otaczającą przyrodą i jej zjawiskami.
Młody człowiek powinien mieć możliwość obserwacji, eksperymentowania, badania i odkrywania, ponieważ te działania uwrażliwiają go na potrzeby środowiska i uczą świadomego uczestnictwa w życiu przyrody. Dziecko dowiaduje się, że jest jej integralną częścią i że stan środowiska ma wpływ na
jego zdrowie. Program zawiera również podstawowe zagadnienia z edukacji prozdrowotnej.

2. Główne założenia innowacji oraz warunki jej realizacji.
Edukacja ekologiczna /wg E. J. Frątczaków/ to "świadomie zamierzona, celowa, planowa, systematyczna i stopniowa działalność nauczyciela (rodziców, opiekunów) wobec dzieci przy ich pozytywnej motywacji i wielostronnej działalności ... ". Już w przedszkolu można wprowadzać
podstawowe elementy ochrony środowiska naturalnego, przez które będziemy w dziecku kształtować postawę ekologiczną. Postawa ta będzie charakteryzowała się ciekawością świata i współzależnością
występującą w tym świecie, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi oraz uczeniem się odpowiedzialności za przyrodę i środowisko.

Program "Czym skorupka za młodu nasiąknie ... " jest dostosowany do bazy lokalowej szkoły podstawowej oraz możliwości i potrzeb intelektualnych dzieci. Realizowany będzie w ramach zajęć w oddziale zerowym, w wymiarze 1 dzień w tygodniu na zajęciach obowiązkowych i zajęciach dodatkowych w miarę potrzeb.
Data rozpoczęcia: wrzesień 2014r.
Data zakończenia: czerwiec 2015r.
Należy umożliwić dzieciom poszerzanie i pogłębianie wiadomości zgodnie ze wzrastającymi możliwościami intelektualnymi i percepcyjnymi. Podejmowane zadania mają na celu pobudzanie do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Program stanowi narzędzie do osiągnięcia
nadrzędnego celu edukacji przedszkolnej - jakim jest wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w zgodzie ze środowiskiem społeczno – kulturowym
i przyrodniczym.
3. Opis zasad innowacji:
Innowacja ma na celu kształtowanie wrażliwości oraz odpowiedzialnego i racjonalnego stosunku do środowiska przyrodniczego. Ponadto zawiera treści prozdrowotne mające na celu kształtowanie odpowiednich nawyków zdrowotnych. Główne założenia programu da się ująć w następujących punktach:
l. Rozbudzanie świadomości ekologiczno-przyrodniczej.
2. Kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska i własne zdrowie .
3. Poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem.
4. Współudział rodziców w edukacji ekologicznej.
5. Współpraca z organami samorządu i innymi instytucjami w zakresie promowania edukacji ekologicznej.

a) cele ogólne
· Rozbudzenie potrzeby kontaktu z przyrodą.
· Uświadomienie znaczenia i piękna otaczającego środowiska naturalnego.
· Uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu .
· Zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska
i rozumienie konieczności ich przestrzegania.
· Postrzeganie norm ekologicznych przez samych siebie i innych .
· Stworzenie możliwości oddziaływania poprzez edukację dzieci na ich najbliższych.
· Promowanie zdrowego stylu życia w zdrowym środowisku .
· Kształtowanie nawyku dbania o zdrowie własne i innych.
b) cele szczegółowe
Dziecko zdobywa podstawowe wiadomości dotyczące:
· słownictwa o treści przyrodniczo – ekologicznej,
· ekosystemów, obiektów i zjawisk w najbliższym środowisku,
· postrzegania zależności między człowiekiem a środowiskiem,
· zasad ochrony przyrody (ochrona wody, powietrza, gleby oraz organizmów żywych)
· segregowania i wtórnego wykorzystywania niektórych odpadów,
· zasad zdrowego stylu życia




Dziecko zdobywa podstawowe umiejętności w zakresie:
· obserwacji środowiska i wnioskowania, porównywania, analizowania na podstawie obserwacji, zabaw badawczych,
· kształtowanie szacunku do przyrody i jej piękna,
· postrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska a zdrowiem człowieka,
· mądrego korzystania z zasobów natury,
· dostrzegania nieprawidłowości i reagowania na nie w trosce o przyrodę,
· gromadzenia materiału przyrodniczego w zgodzie z normami ekologicznymi,
· uczestnictwa w działaniu mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska,
· segregowania i wtórnego wykorzystywania niektórych odpadów.
· dostrzegania związku między zdrowiem a trybem życia
Dziecko kształtuje postawy i przekonania dotyczące:
· znaczenia i piękna obiektów, zjawisk w najbliższym środowisku przyrodniczym,
· konieczności czynnej ochrony środowiska naturalnego,
· ekologicznego stylu życia,
· potrzeby segregowania odpadów, wykorzystywania surowców wtórnych.
· zasad prawidłowego stylu życia
Tak sformułowane cele stwarzają warunki do kształtowania u dziecka postawy proekologicznej, zdolności poznawania zjawisk przyrodniczych i społecznych oraz poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi jako częścią najbliższego środowiska.

4. Procedury osiągania celów:
W celu przeprowadzenia prawidłowej realizacji przedstawionego programu istotne jest stosowanie metod i technik aktywizujących przy jednoczesnym ograniczeniu metod podających. Metody i techniki aktywnego poznawania zachęcają dzieci do samodzielności w rozwiązywaniu problemów, uczą systematyczności i współpracy w grupie, wzmacniają wiarę we własne siły, rozwijają wyobraźnię, myślenie i spostrzeganie u dzieci.
Propozycje metod:
· zabawa naśladowcza
· opowieści ruchowe
· zajęcia terenowe
· zabawy badawcze
· obserwacje
· eksperyment
· gry dydaktyczne
· patrol ekologiczny
Propozycja technik:
· ścieżka zdrowia - zabawy w terenie z wykorzystaniem zabaw ruchowych
· gawędy - swobodne rozmowy na zaplanowane tematy
· inwentaryzacja elementów przyrodniczych - spis elementów przyrody
· zabawy tropiące - wykorzystanie znaków i symboli
· eko-zabawa - uczy dzieci integracji z przyrodą
· patrol ekologiczny
Odpowiedni dobór technik pozwoli wzbogacić dzieciom wiedzę o środowisku przyrodniczym, wytworzy emocjonalną więź, która pozwoli na kształtowanie postawy w harmonii z przyrodą.
6. Ewaluacja :
Celem ewaluacji programu jest pozyskanie informacji o
poziomie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji ekologicznej oraz skuteczności metod i technik stosowanych podczas zajęć.
Należy przede wszystkim skupić się na ocenie trzech aspektów:
· poziom wiedzy i umiejętności dzieci
· aktywna postawa wobec ochrony zdrowia i przyrody
· postrzeganie koncepcji programu przez rodziców
Oceny możemy dokonać na podstawie:
· obserwacji dzieci w czasie zabaw i zajęć
· rozmowy indywidualnej
· informacji zwrotnej od rodziców dotyczącej wpływu programu na zachowania dzieci w życiu codziennym
Wyniki ewaluacji pozwolą na określenie przydatności programu oraz dadzą wskazówki do jego uzupełnienia czy zmodyfikowania.


7. Literatura
· Campbell B. - Ekologia człowieka, PWN 1995, W-wa 1995
· Frątczak E. i J. - Edukacja ekologiczna przedszkolaka, Bydgoszcz 1996
· Frątczak E. i J. - Ochrona i kształtowanie środowiska w edukacji dzieci przedszkolnych, Lap,
W-wa 1987
· Kielar - Turska M. - Jak poznawać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, W-wa 1992
· Sojda D. - Bądź mistrzem - przyjacielem czyli edukacja ekologiczna na wesoło, Ośrodek
Edukacji Ekologicznej, Kraków 1993
· Kawa G. - Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
WaM, Piła 1995







Innowacja pedagogiczna

„Czym skorupka za młodu nasiąknie…”


Autor: mgr Monika Borowska- nauczyciel nauczania zintegrowanego,
mgr Zofia Miller- nauczyciel biologii i chemii.


Spis treści:
1. Wstęp.
2. Główne założenia innowacji oraz warunki jej realizacji.
3. Opis zasad innowacji:
a) cele ogólne kształcenia i wychowania
b) cele szczegółowe edukacji ekologiczno-przyrodniczej
4. Procedury osiągania celów.
5. Etapy planowanych działań .
6. Ewaluacja programu .
7. Literatura.


5.Planowane działania

Tytuł działu Cele zajęć Formy i metody pracy
• uwrażliwienie na • wycieczka do parku - poznanie wybranych
poszanowanie przyrody w gatunków drzew, wprowadzenie pojęcia
Wrzesień tym drzewostanu parkowego; ., "pomnik przyrody" na przykładzie lipy
drzewa, jako pomniki drobnolistnej rosnącej w parku
przyrody na terenie Gminy
„Chronimy • ukazanie działań władz • wycieczka - szukanie przykładów
przyrodę samorządowych oraz pozytywnych działań władz
wokół nas „ mieszkańców Gminy na rzecz samorządowych i mieszkańców na rzecz
ochrony i estetyki otoczenia; ochrony i estetyki otoczenia (kosze na
śmieci, ławeczki. .. )
• poznanie znaczenia roślin • obserwacje - nauka rozpoznawania
leczniczych w życiu człowieka; wybranych żywych gatunków roślin
wyrabianie szacunku do leczniczych oraz poznanie ich znaczenia w
wszelkich form życia życiu człowieka; ćwiczenie umiejętności
posługiwania się lupą (zajęcia w terenie lub
w klasie)
• umiejętność operowania • ćwiczenia - wskazanie na globusie lądów;
pojęciami: Ziemia, jako odszukanie nielicznych miejsc zasiedlanych
planeta i ziemia, jako próbka przez rośliny; dyskusja- dlaczego piasek na
gleby pustyni jest żółty i nie nadaje się do upraw;
• uzmysłowienie konieczności obserwacja przy użyciu lupy próbki ziemi z
dbania o nieliczne miejsca na piaskownicy oraz z ogródka;
kuli ziemskiej, gdzie gleba wprowadzenie pojęcia „próchnica"
nadaje się do uprawy i życia
roślin
• poznanie źródeł • wycieczka - szukanie źródeł
zanieczyszczenia powietrza w zanieczyszczenia powietrza (spalanie
Październik

najbliższym otoczeniu odpadów w piecach, transport
• promowanie ruchu na samochodowy, produkcja energii,
świeżym powietrzu wypalanie traw ... ); dyskusja - jak możemy
zmniejszyć ilość zanieczyszczeń
„Oddychamy • poznanie problemów • doświadczenie - jak powstaje efekt
czystym cywilizacyjnych w odniesieniu cieplarniany? (tunel z foli ogrzewany przez
powietrzem” do powietrza (efekt lampę, termometry); ilustracje
cieplarniany, smog, kwaśne przedstawiające smog; dyskusja - jak
deszcze) możemy zmniejszyć skalę tych problemów
• poznanie i badanie • cykl doświadczeń - co wiemy o powietrzu?
właściwości powietrza, jako ( czy powietrze można ścisnąć?-
niezbędnego składnika do strzykawka; jak powietrze przenosi lekkie
życia roślin i zwierząt przedmioty?- dmuchanie na piórko,
wstążkę;

zanurzanie butelek i gąbki w wodzie;
dlaczego świeca gaśnie gdy przykryjemy ją
kloszem;
• poznanie znaczenia tlenu i • doświadczenie - badanie składu powietrza
dwutlenku węgla, jako i wykrywanie tlenu oraz wykazanie roli
składników powietrza oraz tlenu w podtrzymywaniu palenia (butelka
gazów niezbędnych do życia bez dna, krystalizator, świeczka na
styropianie, łuczywko); dyskusja - jak tlen
można zamienić w dwutlenek węgla
• określenie roli czystego • Słuchanie bajki „Pan komin był chory”;
powietrza w procesie tworzenie kontrastowych prac
prawidłowego rozwoju plastycznych - czysty i zanieczyszczony
organizmów świat;
• poznanie drogi przepływu • patrol energetyczny (wycieczka) -
energii elektrycznej od śledzenie drogi przebiegu linii
transformatora do energetycznych powietrznych i
Listopad szkoły podziemnych; liczenie ilości słupów i
• uzmysłowienie odchodzących od nici drutów; obserwacja
niebezpieczeństw związanych połączeń przy budynkach
z zerwanymi drutami
„Oszczędzamy energetycznymi
energię - , -
i wodę „ • uświadomienie konieczności • dyskusja - do czego potrzebny jest nam
oszczędzania energii prąd elektrvczny i.jakie znacie sposoby
elektrycznej oraz wyrabianie prowadzące do zmniejszenia zużycia
odpowiednich nawyków prądu; wprowadzenie pojęcia żarówka
energooszczędna (pokaz); prace plastyczne
- wykonanie znaczka przypominającego o
oszczędzaniu energii ( umieszczenie go w
domu przy kontakcie)
• uzmysłowienie występowania • pokaz - model wiatraka; wykład - jak z
alternatywnych źródeł energii wiatru możemy otrzymać energię;
(energia: wiatru, słońca, dyskusja - które ciepło jest lepsze dla
gorących źródeł, wody) , jako środowiska- ciepło słońca czy ogniska?
tzw. energii czystej dla zabawy naśladowca - szum wody,
środowiska podmuch lekkiego i silnego wiatru ...
• uświadomienie konieczności • bajka - "Wróżka z kryształowego jeziora"-
dbania o czystą wodę oraz luźna rozmowa na temat przyczyn i
konieczności jej oszczędzania skutków zanieczyszczenia jeziora przez
• zwrócenie uwagi, że zbiorniki ludzi; kalambury - do czego jest nam
wodne to miejsce życia wielu potrzebna woda?(do mycia, do picia, do
organizmów gotowania, do pływania .... ) ; wykonanie
znaczka informującego o konieczności
oszczędzania wody (umieszczenie go w
domu przy kranie)

• poznanie wybranych • wykonanie mini albumu .Ptaki" ;
. bliższe poznanie wybranych gatunków
gatunków ptaków zimujących
Grudzień - ich wygląd, rodzaj pobieranego pokarmu
a kształt dzioba, naturalni
wrogowie ... (plansze, ilustracje)
„Poznajemy • budzenie humanitarnego ,. wycieczka - wieszanie słoniny na drzewach
zwyczaje i stosunku do organizmów np. w parku; szukanie tropów zwierząt;
potrzeby ptaków w okresie zimy obserwacja ptaków przez lornetkę
organizmów
żywych” • poznanie organizmów • wycinanie i kolorowanie postaci zwierząt
żyjących w lesie leśnych; układanie łańcuchów
• wprowadzenie pojęcia pokarmowych; zrozumienie zasad i
"łańcuchy pokarmowe" korzyści życia w stadzie oraz pojedynczo
• uświadomienie faktu, że • odgrywanie scenek - opowieść o rodzinie
zwierzęta podobnie, jak łabędzi, które zaplątały się w sieć (dzieci
człowiek odczuwają ból, głód naśladują łabędzie i próbują uwolnić dłoń z
i strach siatki); porównanie piór ptasich wyjętych
z czystej wody i z wody pokrytej warstwą
ropy (problem - awarie tankowców);
dyskusja - kłusownictwo, jako forma
znęcania się nad zwierzętami

• wdrażanie do stosowania • plansza ilustrująca Piramidę żywienia
podstawowych zasad (swobodne wypowiedzi na temat zasad
zdrowego żywienia prawidłowego żywienia -jakie miejsce w
Styczeń/Luty • rozumienie potrzeby piramidzie zajmują słodycze i dlaczego?
powstrzymania się od kolorowanka - piramida żywienia;
„Jestem częścią jedzenia produktów nie doświadczenie - kość włożona do coca-coli
przyrody” sprzyjających zdrowiu (coca - ulega odwapnienie i staje się miękka
"Dbam o swoje cola, słodycze)
zdrowie”

• poznanie podstawowych. • analiza materiałów profilaktycznych -
zasad przestrzegania higieny plansze, broszurki; omówienie
jamy ustnej oraz prawidłowej techniki mycia zębów;
zapobiegania próchnicy dyskusja - czy słodycze wpływają na psucie
zębów się zębów; model budowy zęba - jak
powstaje próchnica?
• uzmysłowienie ścisłej • model serca i płuc człowieka - jak możemy
zależności między warunkami podnieść sprawność naszych narządów?
życia a stanem zdrowia jakie czynniki środowiska wpływają na złą
( jesteśmy częścią całości ) pracę serca i płuc ( papierosy,
zanieczyszczenia środowiska, stres ... );
obserwacja - tempo pracy serca w
spoczynku i po ćwiczeniach
gimnastycznych; ilości oddechów
• wyrabianie nawyku • odgrywanie scenek ( scenki: ubieramy się
zapobiegania chorobom i stosownie do pogody, dzielnie znosimy
odpowiedzialności za swoje szczepienia ochronne, chronimy oczy i
zdrowie głowę przed nadmiarem słońca, chronimy
• rozumienie potrzeby skaleczone miejsca przed zabrudzeniem,
szczepień ochronnych zasłaniamy usta i nos podczas kaszlu i
kichania ... )
• poznanie metod radzenia • zabawy pantomimiczne - "nasza mina
sobie ze złymi emocjami mówi wiele o tym co odczuwamy"-
• dostrzeganie potrzeb innych zobaczyłem groźnego psa, zgubiłem klucze
osób od drzwi, dostałem prezent ... ; analiza
wiersza "Jestem dziś zła, jak osa" ; zabawa
"worek szczęścia"- gdybyś był wróżka, to
co umieściłbyś w worku aby dać ludziom
szczęście; zabawa integracyjna "masażyk"
• Operowanie pojęciami: • zabawa dydaktyczna "segregacja
"odpady", "segregacja odpadów"- wskazówki, jak należy
Marzec odpadów" przygotować odpady do segregacji;
• uświadomienie konieczności segregacja odpadów do przygotowanych
dbania o środowisko poprzez kartonów o odpowiednich kolorach (żółty,
„Rady na właściwe zagospodarowanie i niebieski, zielony ... ); burza
odpady” likwidację odpadów rnózgów..jakich odpadów nie
segregujemy; analiza broszur i plakatów
• opanowanie umiejętności • wycieczka- analiza rodzaju zgromadzonych
segregowania odpadów do odpadów i dyskusja nad sposobem
pojemników umieszczonych przygotowania ich do segregacji (zrywanie
w miejscu zamieszkania etykiet, miażdżenie plastiku, oddzielanie
różnych tworzyw jak koperta bąbelkowa ... ); wrzucanie
przygotowanych odpadów do pojemników
• poznanie sposobów • dyskusja - co możemy zrobić aby
zmniejszających ilość zmniejszyć ilość odpadów w naszym domu
odpadów w gospodarstwie (torby na zakupy wielokrotnego użytku,
domowym wyrzucanie resztek organicznych na
• poznanie pozytywnej roli kompostownik, kupowanie napojów w
kompostowników w ochronie tekturowych kartonikach, spalanie
przyrody papieru ... )
• kształtowanie nawyków • wycieczka - szukanie przykładów
dbałości o najbliższe negatywnych (wypalanie trawy, śmieci
otoczenie przydrożnych rowach ... ) i pozytywnych
- • uzmysłowienie konieczności • wycieczka do pobliskiej oczyszczalni
dbania o zbiorniki wodne ścieków; obserwacja wody w rzece,
poprzez oczyszczanie ścieków
, ..
w oczyszczalni ścieków oczyszczone ścieki, dyskusja - droga
• poznanie sposobów zużytej wody od kranu do oczyszczalni
oczyszczania ścieków
.
• uświadomienie szkodliwego • doświadczenie - wpływ detergentów na
wpływu środków rośliny wodne (2 słoje, moczarka
chemicznych na organizmy kanadyjska, płyn do mycia naczyń);
wodne obserwacja - trwały preparat" Rozwój
• wdrażanie do oszczędnego pstrąga"- w jakiej wodzie chciałaby żyć
stosowania środków ryba; dyskusja - dlaczego nie należy myć
chemicznych i w miejscach do samochodów w jeziorze, dlaczego należy
tego przeznaczonych stosować nawozy sztuczne w
odpowiedniej ilości
• nauka obserwacji • obserwacje - wykonanie preparatu z kropli
mikroskopowych wody z rzeki lub rowu i obserwacja;
• uświadomienie, że życie toczy dyskusja - co możemy zrobić aby drobne,
się nawet tam gdzie nie wodne organizmy czuły się dobrze w
widzimy (kropla wody} swoim środowisku; rysunek fantastyczny c
• budzenie szacunku do każdej życie mikroświata
formy życia -~ -
• poznanie wybranych • wycieczka na łąkę - obserwacja życia
gatunków organizmów owadów i dyskusja - jak należy wykonywać
łąkowych opryski roślin i jaki wpływ mają one na
Czerwiec • budzenie szacunku do życie owadów; rola owadów w zapylaniu
wszystkiego co żyje kwiatów ( zastępczo zajęcia w sali ~ plansza
owadów}
„Wszystko co
mnie otacza • poznanie wybranych • zabawa dydaktyczna i wycieczka - chcę
jest ważne” gatunków organizmów poznać lepiej mojego leśnego przyjaciela
parkowych ("linie papilarne" drzewa ~~ kopiowanie;
• doskonalenie umiejętności "bicie serca"- stetoskop; badanie drzewa
obserwacji w terenie wszystkimi zmysłami; jaką rolę pełni moje
• operowanie pojęciami: drzewo w środowisku; jak liczymy wiek
wysokie niskie, szorstkie, drzewa - krążek przepiłowanego wcześniej
gładkie, proste, wygięte drzewa
• poznanie wybranych • wycieczka nad staw - obserwacja roślin
gatunków organizmów wodnych; obserwacja słoika z wodą ze
żyjących w stawie stawu; słuchanie głosów zwierząt - żaba,
ptaki, owady
• rozwijanie wyobraźni i współ • prace plastyczne - wizja mojej miejscowość;
odpowiedzialności ekologicznej. za 10 lat

• dostrzegania negatywnej i (sadzenie drzew, zakładanie klombów ... )
pozytywnej działalności działań człowieka w najbliższym otoczeniu
człowieka w środowisku
• poznanie pierwszych • wycieczka - obserwacja zmian
wiosennych oznak w świecie zachodzących w przyrodzie (lupa,
Kwiecień roślin(kiełki, pąki, pierwsza lornetka); porównanie tempa budzenia się
zieleń na drzewach) roślin (nasłonecznienie, wilgotność);
• doskonalenie dlaczego rośliny runa leśnego zakwitają
„Wiosenne spostrzegawczości i przed pojawieniem się liści na drzewach:
spotkania z rozwijanie pasji prowadzenia poznawanie przyrody wszystkimi zmysłami
przyrodą „ obserwacji przyrodniczych (zapach, barwy, gra świateł, odgłosy
przyrody)
• kształtowanie postaw • zajęcia plastyczne - wiosenne kwiaty
ekologicznych poprzez ( analiza ilustracji przedstawiających
rozbudzania pozytywnych kwiaty kwitnące wiosną; własne prace
uczuć do przyrody plastyczne)
• budzenie humanitarnego • obserwacje - trwałe preparaty: "Rozwoju
stosunku do żab poprzez żaby"- wykład mający na celu budzenie
poznanie ich trybu życia empatii do wszelkich form życia (każdy
• rozwijanie właściwych organizm jest czyimś dzieckiem); rozwój
postaw ekologłćżnvch w owadów ( każdy organizm ma jakąś rolę do
stosunku do zwierząt spełnienia w przyrodzie)
• uświadomienie, że wszyscy • zajęcia plastyczne - wykonanie laurki dla
jesteśmy odpowiedzialni za Ziemi z okazji jej święta (22.04.-
Ziemię i że powinniśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi)
przekazać ją w dobrym stanie
naszym dzieciom
• poznanie obiegu wody w • burza mózgów - dlaczego wody nie ubywa
Maj przyrodzie oraz pomimo, iż cały czas jej używamy; analiza
wprowadzenie pojęć obiegu wody- plansza; kolorowanki - obieg
parowanie i skraplanie, wody w przyrodzie
„Bez czystej zamarzanie i topnienie
wody nie ma
życia” • uzmysłowienie, że nie każda • dyskusja - jak rozmieszczone są zbiorniki
woda na kuli ziemskiej nadaje wodne na kuli ziemskiej (globus);
się do picia doświadczenie -" filtracja wody przez
• poznanie naturalnych warstwy ziemi (dlaczego woda pitna
mechanizmów oczyszczania pochodzi z głębokich studni);
się wody oraz budzenie doświadczenie - czy woda z kranu zawiera
szacunku do przyrody jakieś składniki (odparowanie wody na
szkiełku zegarkowym; pojęcie - sole
mineralne)



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.