Katalog Monika Borowska, 2017-06-13 Morąg Zofia Miller Zajęcia przedszkolne, Artykuły Innowacja pedagogicznaInnowacja pedagogiczna „Czym skorupka za młodu nasiąknie…” Autor: mgr Monika Borowska- nauczyciel nauczania zintegrowanego, mgr Zofia Miller- nauczyciel biologii i chemii. Spis treści: 1. Wstęp. 2. Główne założenia innowacji oraz warunki jej realizacji. 3. Opis zasad innowacji: a) cele ogólne kształcenia i wychowania b) cele szczegółowe edukacji ekologiczno-przyrodniczej 4. Procedury osiągania celów. 5. Etapy planowanych działań . 6. Ewaluacja programu . 7. Literatura. 1. Wstęp Innowacja skierowana jest do dzieci w wieku 5-6 lat. Dziecko w tym okresie rozwojowym postrzega świat całościowo i jest zainteresowane wszystkim tym, co go otacza. Najlepszym przewodnikiem w poznawaniu otoczenia jest osoba dorosła, która wytyczy właściwy kierunek postrzegania rzeczywistości i rozumienia jej w odpowiedni sposób. Dlatego należy dostarczyć dziecku, jak najwięcej okazji do aktywnego i bezpośredniego kontaktu z otaczającą przyrodą i jej zjawiskami. Młody człowiek powinien mieć możliwość obserwacji, eksperymentowania, badania i odkrywania, ponieważ te działania uwrażliwiają go na potrzeby środowiska i uczą świadomego uczestnictwa w życiu przyrody. Dziecko dowiaduje się, że jest jej integralną częścią i że stan środowiska ma wpływ na jego zdrowie. Program zawiera również podstawowe zagadnienia z edukacji prozdrowotnej. 2. Główne założenia innowacji oraz warunki jej realizacji. Edukacja ekologiczna /wg E. J. Frątczaków/ to "świadomie zamierzona, celowa, planowa, systematyczna i stopniowa działalność nauczyciela (rodziców, opiekunów) wobec dzieci przy ich pozytywnej motywacji i wielostronnej działalności ... ". Już w przedszkolu można wprowadzać podstawowe elementy ochrony środowiska naturalnego, przez które będziemy w dziecku kształtować postawę ekologiczną. Postawa ta będzie charakteryzowała się ciekawością świata i współzależnością występującą w tym świecie, poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi oraz uczeniem się odpowiedzialności za przyrodę i środowisko. Program "Czym skorupka za młodu nasiąknie ... " jest dostosowany do bazy lokalowej szkoły podstawowej oraz możliwości i potrzeb intelektualnych dzieci. Realizowany będzie w ramach zajęć w oddziale zerowym, w wymiarze 1 dzień w tygodniu na zajęciach obowiązkowych i zajęciach dodatkowych w miarę potrzeb. Data rozpoczęcia: wrzesień 2014r. Data zakończenia: czerwiec 2015r. Należy umożliwić dzieciom poszerzanie i pogłębianie wiadomości zgodnie ze wzrastającymi możliwościami intelektualnymi i percepcyjnymi. Podejmowane zadania mają na celu pobudzanie do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania. Program stanowi narzędzie do osiągnięcia nadrzędnego celu edukacji przedszkolnej - jakim jest wspomaganie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w zgodzie ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym. 3. Opis zasad innowacji: Innowacja ma na celu kształtowanie wrażliwości oraz odpowiedzialnego i racjonalnego stosunku do środowiska przyrodniczego. Ponadto zawiera treści prozdrowotne mające na celu kształtowanie odpowiednich nawyków zdrowotnych. Główne założenia programu da się ująć w następujących punktach: l. Rozbudzanie świadomości ekologiczno-przyrodniczej. 2. Kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska i własne zdrowie . 3. Poznanie współzależności między człowiekiem, a środowiskiem. 4. Współudział rodziców w edukacji ekologicznej. 5. Współpraca z organami samorządu i innymi instytucjami w zakresie promowania edukacji ekologicznej. a) cele ogólne · Rozbudzenie potrzeby kontaktu z przyrodą. · Uświadomienie znaczenia i piękna otaczającego środowiska naturalnego. · Uświadomienie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu . · Zaznajomienie z podstawowymi zasadami ochrony środowiska i rozumienie konieczności ich przestrzegania. · Postrzeganie norm ekologicznych przez samych siebie i innych . · Stworzenie możliwości oddziaływania poprzez edukację dzieci na ich najbliższych. · Promowanie zdrowego stylu życia w zdrowym środowisku . · Kształtowanie nawyku dbania o zdrowie własne i innych. b) cele szczegółowe Dziecko zdobywa podstawowe wiadomości dotyczące: · słownictwa o treści przyrodniczo – ekologicznej, · ekosystemów, obiektów i zjawisk w najbliższym środowisku, · postrzegania zależności między człowiekiem a środowiskiem, · zasad ochrony przyrody (ochrona wody, powietrza, gleby oraz organizmów żywych) · segregowania i wtórnego wykorzystywania niektórych odpadów, · zasad zdrowego stylu życia Dziecko zdobywa podstawowe umiejętności w zakresie: · obserwacji środowiska i wnioskowania, porównywania, analizowania na podstawie obserwacji, zabaw badawczych, · kształtowanie szacunku do przyrody i jej piękna, · postrzegania zależności pomiędzy stanem środowiska a zdrowiem człowieka, · mądrego korzystania z zasobów natury, · dostrzegania nieprawidłowości i reagowania na nie w trosce o przyrodę, · gromadzenia materiału przyrodniczego w zgodzie z normami ekologicznymi, · uczestnictwa w działaniu mających na celu ochronę i zapobieganie dewastacji środowiska, · segregowania i wtórnego wykorzystywania niektórych odpadów. · dostrzegania związku między zdrowiem a trybem życia Dziecko kształtuje postawy i przekonania dotyczące: · znaczenia i piękna obiektów, zjawisk w najbliższym środowisku przyrodniczym, · konieczności czynnej ochrony środowiska naturalnego, · ekologicznego stylu życia, · potrzeby segregowania odpadów, wykorzystywania surowców wtórnych. · zasad prawidłowego stylu życia Tak sformułowane cele stwarzają warunki do kształtowania u dziecka postawy proekologicznej, zdolności poznawania zjawisk przyrodniczych i społecznych oraz poczuciem więzi z przyrodą i ludźmi jako częścią najbliższego środowiska. 4. Procedury osiągania celów: W celu przeprowadzenia prawidłowej realizacji przedstawionego programu istotne jest stosowanie metod i technik aktywizujących przy jednoczesnym ograniczeniu metod podających. Metody i techniki aktywnego poznawania zachęcają dzieci do samodzielności w rozwiązywaniu problemów, uczą systematyczności i współpracy w grupie, wzmacniają wiarę we własne siły, rozwijają wyobraźnię, myślenie i spostrzeganie u dzieci. Propozycje metod: · zabawa naśladowcza · opowieści ruchowe · zajęcia terenowe · zabawy badawcze · obserwacje · eksperyment · gry dydaktyczne · patrol ekologiczny Propozycja technik: · ścieżka zdrowia - zabawy w terenie z wykorzystaniem zabaw ruchowych · gawędy - swobodne rozmowy na zaplanowane tematy · inwentaryzacja elementów przyrodniczych - spis elementów przyrody · zabawy tropiące - wykorzystanie znaków i symboli · eko-zabawa - uczy dzieci integracji z przyrodą · patrol ekologiczny Odpowiedni dobór technik pozwoli wzbogacić dzieciom wiedzę o środowisku przyrodniczym, wytworzy emocjonalną więź, która pozwoli na kształtowanie postawy w harmonii z przyrodą. 6. Ewaluacja : Celem ewaluacji programu jest pozyskanie informacji o poziomie wiedzy i umiejętności dzieci w zakresie edukacji ekologicznej oraz skuteczności metod i technik stosowanych podczas zajęć. Należy przede wszystkim skupić się na ocenie trzech aspektów: · poziom wiedzy i umiejętności dzieci · aktywna postawa wobec ochrony zdrowia i przyrody · postrzeganie koncepcji programu przez rodziców Oceny możemy dokonać na podstawie: · obserwacji dzieci w czasie zabaw i zajęć · rozmowy indywidualnej · informacji zwrotnej od rodziców dotyczącej wpływu programu na zachowania dzieci w życiu codziennym Wyniki ewaluacji pozwolą na określenie przydatności programu oraz dadzą wskazówki do jego uzupełnienia czy zmodyfikowania. 7. Literatura · Campbell B. - Ekologia człowieka, PWN 1995, W-wa 1995 · Frątczak E. i J. - Edukacja ekologiczna przedszkolaka, Bydgoszcz 1996 · Frątczak E. i J. - Ochrona i kształtowanie środowiska w edukacji dzieci przedszkolnych, Lap, W-wa 1987 · Kielar - Turska M. - Jak poznawać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, W-wa 1992 · Sojda D. - Bądź mistrzem - przyjacielem czyli edukacja ekologiczna na wesoło, Ośrodek Edukacji Ekologicznej, Kraków 1993 · Kawa G. - Edukacja ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, WaM, Piła 1995 Innowacja pedagogiczna „Czym skorupka za młodu nasiąknie…” Autor: mgr Monika Borowska- nauczyciel nauczania zintegrowanego, mgr Zofia Miller- nauczyciel biologii i chemii. Spis treści: 1. Wstęp. 2. Główne założenia innowacji oraz warunki jej realizacji. 3. Opis zasad innowacji: a) cele ogólne kształcenia i wychowania b) cele szczegółowe edukacji ekologiczno-przyrodniczej 4. Procedury osiągania celów. 5. Etapy planowanych działań . 6. Ewaluacja programu . 7. Literatura. 5.Planowane działania Tytuł działu Cele zajęć Formy i metody pracy • uwrażliwienie na • wycieczka do parku - poznanie wybranych poszanowanie przyrody w gatunków drzew, wprowadzenie pojęcia Wrzesień tym drzewostanu parkowego; ., "pomnik przyrody" na przykładzie lipy drzewa, jako pomniki drobnolistnej rosnącej w parku przyrody na terenie Gminy „Chronimy • ukazanie działań władz • wycieczka - szukanie przykładów przyrodę samorządowych oraz pozytywnych działań władz wokół nas „ mieszkańców Gminy na rzecz samorządowych i mieszkańców na rzecz ochrony i estetyki otoczenia; ochrony i estetyki otoczenia (kosze na śmieci, ławeczki. .. ) • poznanie znaczenia roślin • obserwacje - nauka rozpoznawania leczniczych w życiu człowieka; wybranych żywych gatunków roślin wyrabianie szacunku do leczniczych oraz poznanie ich znaczenia w wszelkich form życia życiu człowieka; ćwiczenie umiejętności posługiwania się lupą (zajęcia w terenie lub w klasie) • umiejętność operowania • ćwiczenia - wskazanie na globusie lądów; pojęciami: Ziemia, jako odszukanie nielicznych miejsc zasiedlanych planeta i ziemia, jako próbka przez rośliny; dyskusja- dlaczego piasek na gleby pustyni jest żółty i nie nadaje się do upraw; • uzmysłowienie konieczności obserwacja przy użyciu lupy próbki ziemi z dbania o nieliczne miejsca na piaskownicy oraz z ogródka; kuli ziemskiej, gdzie gleba wprowadzenie pojęcia „próchnica" nadaje się do uprawy i życia roślin • poznanie źródeł • wycieczka - szukanie źródeł zanieczyszczenia powietrza w zanieczyszczenia powietrza (spalanie Październik najbliższym otoczeniu odpadów w piecach, transport • promowanie ruchu na samochodowy, produkcja energii, świeżym powietrzu wypalanie traw ... ); dyskusja - jak możemy zmniejszyć ilość zanieczyszczeń „Oddychamy • poznanie problemów • doświadczenie - jak powstaje efekt czystym cywilizacyjnych w odniesieniu cieplarniany? (tunel z foli ogrzewany przez powietrzem” do powietrza (efekt lampę, termometry); ilustracje cieplarniany, smog, kwaśne przedstawiające smog; dyskusja - jak deszcze) możemy zmniejszyć skalę tych problemów • poznanie i badanie • cykl doświadczeń - co wiemy o powietrzu? właściwości powietrza, jako ( czy powietrze można ścisnąć?- niezbędnego składnika do strzykawka; jak powietrze przenosi lekkie życia roślin i zwierząt przedmioty?- dmuchanie na piórko, wstążkę; zanurzanie butelek i gąbki w wodzie; dlaczego świeca gaśnie gdy przykryjemy ją kloszem; • poznanie znaczenia tlenu i • doświadczenie - badanie składu powietrza dwutlenku węgla, jako i wykrywanie tlenu oraz wykazanie roli składników powietrza oraz tlenu w podtrzymywaniu palenia (butelka gazów niezbędnych do życia bez dna, krystalizator, świeczka na styropianie, łuczywko); dyskusja - jak tlen można zamienić w dwutlenek węgla • określenie roli czystego • Słuchanie bajki „Pan komin był chory”; powietrza w procesie tworzenie kontrastowych prac prawidłowego rozwoju plastycznych - czysty i zanieczyszczony organizmów świat; • poznanie drogi przepływu • patrol energetyczny (wycieczka) - energii elektrycznej od śledzenie drogi przebiegu linii transformatora do energetycznych powietrznych i Listopad szkoły podziemnych; liczenie ilości słupów i • uzmysłowienie odchodzących od nici drutów; obserwacja niebezpieczeństw związanych połączeń przy budynkach z zerwanymi drutami „Oszczędzamy energetycznymi energię - , - i wodę „ • uświadomienie konieczności • dyskusja - do czego potrzebny jest nam oszczędzania energii prąd elektrvczny i.jakie znacie sposoby elektrycznej oraz wyrabianie prowadzące do zmniejszenia zużycia odpowiednich nawyków prądu; wprowadzenie pojęcia żarówka energooszczędna (pokaz); prace plastyczne - wykonanie znaczka przypominającego o oszczędzaniu energii ( umieszczenie go w domu przy kontakcie) • uzmysłowienie występowania • pokaz - model wiatraka; wykład - jak z alternatywnych źródeł energii wiatru możemy otrzymać energię; (energia: wiatru, słońca, dyskusja - które ciepło jest lepsze dla gorących źródeł, wody) , jako środowiska- ciepło słońca czy ogniska? tzw. energii czystej dla zabawy naśladowca - szum wody, środowiska podmuch lekkiego i silnego wiatru ... • uświadomienie konieczności • bajka - "Wróżka z kryształowego jeziora"- dbania o czystą wodę oraz luźna rozmowa na temat przyczyn i konieczności jej oszczędzania skutków zanieczyszczenia jeziora przez • zwrócenie uwagi, że zbiorniki ludzi; kalambury - do czego jest nam wodne to miejsce życia wielu potrzebna woda?(do mycia, do picia, do organizmów gotowania, do pływania .... ) ; wykonanie znaczka informującego o konieczności oszczędzania wody (umieszczenie go w domu przy kranie) • poznanie wybranych • wykonanie mini albumu .Ptaki" ; . bliższe poznanie wybranych gatunków gatunków ptaków zimujących Grudzień - ich wygląd, rodzaj pobieranego pokarmu a kształt dzioba, naturalni wrogowie ... (plansze, ilustracje) „Poznajemy • budzenie humanitarnego ,. wycieczka - wieszanie słoniny na drzewach zwyczaje i stosunku do organizmów np. w parku; szukanie tropów zwierząt; potrzeby ptaków w okresie zimy obserwacja ptaków przez lornetkę organizmów żywych” • poznanie organizmów • wycinanie i kolorowanie postaci zwierząt żyjących w lesie leśnych; układanie łańcuchów • wprowadzenie pojęcia pokarmowych; zrozumienie zasad i "łańcuchy pokarmowe" korzyści życia w stadzie oraz pojedynczo • uświadomienie faktu, że • odgrywanie scenek - opowieść o rodzinie zwierzęta podobnie, jak łabędzi, które zaplątały się w sieć (dzieci człowiek odczuwają ból, głód naśladują łabędzie i próbują uwolnić dłoń z i strach siatki); porównanie piór ptasich wyjętych z czystej wody i z wody pokrytej warstwą ropy (problem - awarie tankowców); dyskusja - kłusownictwo, jako forma znęcania się nad zwierzętami • wdrażanie do stosowania • plansza ilustrująca Piramidę żywienia podstawowych zasad (swobodne wypowiedzi na temat zasad zdrowego żywienia prawidłowego żywienia -jakie miejsce w Styczeń/Luty • rozumienie potrzeby piramidzie zajmują słodycze i dlaczego? powstrzymania się od kolorowanka - piramida żywienia; „Jestem częścią jedzenia produktów nie doświadczenie - kość włożona do coca-coli przyrody” sprzyjających zdrowiu (coca - ulega odwapnienie i staje się miękka "Dbam o swoje cola, słodycze) zdrowie” • poznanie podstawowych. • analiza materiałów profilaktycznych - zasad przestrzegania higieny plansze, broszurki; omówienie jamy ustnej oraz prawidłowej techniki mycia zębów; zapobiegania próchnicy dyskusja - czy słodycze wpływają na psucie zębów się zębów; model budowy zęba - jak powstaje próchnica? • uzmysłowienie ścisłej • model serca i płuc człowieka - jak możemy zależności między warunkami podnieść sprawność naszych narządów? życia a stanem zdrowia jakie czynniki środowiska wpływają na złą ( jesteśmy częścią całości ) pracę serca i płuc ( papierosy, zanieczyszczenia środowiska, stres ... ); obserwacja - tempo pracy serca w spoczynku i po ćwiczeniach gimnastycznych; ilości oddechów • wyrabianie nawyku • odgrywanie scenek ( scenki: ubieramy się zapobiegania chorobom i stosownie do pogody, dzielnie znosimy odpowiedzialności za swoje szczepienia ochronne, chronimy oczy i zdrowie głowę przed nadmiarem słońca, chronimy • rozumienie potrzeby skaleczone miejsca przed zabrudzeniem, szczepień ochronnych zasłaniamy usta i nos podczas kaszlu i kichania ... ) • poznanie metod radzenia • zabawy pantomimiczne - "nasza mina sobie ze złymi emocjami mówi wiele o tym co odczuwamy"- • dostrzeganie potrzeb innych zobaczyłem groźnego psa, zgubiłem klucze osób od drzwi, dostałem prezent ... ; analiza wiersza "Jestem dziś zła, jak osa" ; zabawa "worek szczęścia"- gdybyś był wróżka, to co umieściłbyś w worku aby dać ludziom szczęście; zabawa integracyjna "masażyk" • Operowanie pojęciami: • zabawa dydaktyczna "segregacja "odpady", "segregacja odpadów"- wskazówki, jak należy Marzec odpadów" przygotować odpady do segregacji; • uświadomienie konieczności segregacja odpadów do przygotowanych dbania o środowisko poprzez kartonów o odpowiednich kolorach (żółty, „Rady na właściwe zagospodarowanie i niebieski, zielony ... ); burza odpady” likwidację odpadów rnózgów..jakich odpadów nie segregujemy; analiza broszur i plakatów • opanowanie umiejętności • wycieczka- analiza rodzaju zgromadzonych segregowania odpadów do odpadów i dyskusja nad sposobem pojemników umieszczonych przygotowania ich do segregacji (zrywanie w miejscu zamieszkania etykiet, miażdżenie plastiku, oddzielanie różnych tworzyw jak koperta bąbelkowa ... ); wrzucanie przygotowanych odpadów do pojemników • poznanie sposobów • dyskusja - co możemy zrobić aby zmniejszających ilość zmniejszyć ilość odpadów w naszym domu odpadów w gospodarstwie (torby na zakupy wielokrotnego użytku, domowym wyrzucanie resztek organicznych na • poznanie pozytywnej roli kompostownik, kupowanie napojów w kompostowników w ochronie tekturowych kartonikach, spalanie przyrody papieru ... ) • kształtowanie nawyków • wycieczka - szukanie przykładów dbałości o najbliższe negatywnych (wypalanie trawy, śmieci otoczenie przydrożnych rowach ... ) i pozytywnych - • uzmysłowienie konieczności • wycieczka do pobliskiej oczyszczalni dbania o zbiorniki wodne ścieków; obserwacja wody w rzece, poprzez oczyszczanie ścieków , .. w oczyszczalni ścieków oczyszczone ścieki, dyskusja - droga • poznanie sposobów zużytej wody od kranu do oczyszczalni oczyszczania ścieków . • uświadomienie szkodliwego • doświadczenie - wpływ detergentów na wpływu środków rośliny wodne (2 słoje, moczarka chemicznych na organizmy kanadyjska, płyn do mycia naczyń); wodne obserwacja - trwały preparat" Rozwój • wdrażanie do oszczędnego pstrąga"- w jakiej wodzie chciałaby żyć stosowania środków ryba; dyskusja - dlaczego nie należy myć chemicznych i w miejscach do samochodów w jeziorze, dlaczego należy tego przeznaczonych stosować nawozy sztuczne w odpowiedniej ilości • nauka obserwacji • obserwacje - wykonanie preparatu z kropli mikroskopowych wody z rzeki lub rowu i obserwacja; • uświadomienie, że życie toczy dyskusja - co możemy zrobić aby drobne, się nawet tam gdzie nie wodne organizmy czuły się dobrze w widzimy (kropla wody} swoim środowisku; rysunek fantastyczny c • budzenie szacunku do każdej życie mikroświata formy życia -~ - • poznanie wybranych • wycieczka na łąkę - obserwacja życia gatunków organizmów owadów i dyskusja - jak należy wykonywać łąkowych opryski roślin i jaki wpływ mają one na Czerwiec • budzenie szacunku do życie owadów; rola owadów w zapylaniu wszystkiego co żyje kwiatów ( zastępczo zajęcia w sali ~ plansza owadów} „Wszystko co mnie otacza • poznanie wybranych • zabawa dydaktyczna i wycieczka - chcę jest ważne” gatunków organizmów poznać lepiej mojego leśnego przyjaciela parkowych ("linie papilarne" drzewa ~~ kopiowanie; • doskonalenie umiejętności "bicie serca"- stetoskop; badanie drzewa obserwacji w terenie wszystkimi zmysłami; jaką rolę pełni moje • operowanie pojęciami: drzewo w środowisku; jak liczymy wiek wysokie niskie, szorstkie, drzewa - krążek przepiłowanego wcześniej gładkie, proste, wygięte drzewa • poznanie wybranych • wycieczka nad staw - obserwacja roślin gatunków organizmów wodnych; obserwacja słoika z wodą ze żyjących w stawie stawu; słuchanie głosów zwierząt - żaba, ptaki, owady • rozwijanie wyobraźni i współ • prace plastyczne - wizja mojej miejscowość; odpowiedzialności ekologicznej. za 10 lat • dostrzegania negatywnej i (sadzenie drzew, zakładanie klombów ... ) pozytywnej działalności działań człowieka w najbliższym otoczeniu człowieka w środowisku • poznanie pierwszych • wycieczka - obserwacja zmian wiosennych oznak w świecie zachodzących w przyrodzie (lupa, Kwiecień roślin(kiełki, pąki, pierwsza lornetka); porównanie tempa budzenia się zieleń na drzewach) roślin (nasłonecznienie, wilgotność); • doskonalenie dlaczego rośliny runa leśnego zakwitają „Wiosenne spostrzegawczości i przed pojawieniem się liści na drzewach: spotkania z rozwijanie pasji prowadzenia poznawanie przyrody wszystkimi zmysłami przyrodą „ obserwacji przyrodniczych (zapach, barwy, gra świateł, odgłosy przyrody) • kształtowanie postaw • zajęcia plastyczne - wiosenne kwiaty ekologicznych poprzez ( analiza ilustracji przedstawiających rozbudzania pozytywnych kwiaty kwitnące wiosną; własne prace uczuć do przyrody plastyczne) • budzenie humanitarnego • obserwacje - trwałe preparaty: "Rozwoju stosunku do żab poprzez żaby"- wykład mający na celu budzenie poznanie ich trybu życia empatii do wszelkich form życia (każdy • rozwijanie właściwych organizm jest czyimś dzieckiem); rozwój postaw ekologłćżnvch w owadów ( każdy organizm ma jakąś rolę do stosunku do zwierząt spełnienia w przyrodzie) • uświadomienie, że wszyscy • zajęcia plastyczne - wykonanie laurki dla jesteśmy odpowiedzialni za Ziemi z okazji jej święta (22.04.- Ziemię i że powinniśmy Międzynarodowy Dzień Ziemi) przekazać ją w dobrym stanie naszym dzieciom • poznanie obiegu wody w • burza mózgów - dlaczego wody nie ubywa Maj przyrodzie oraz pomimo, iż cały czas jej używamy; analiza wprowadzenie pojęć obiegu wody- plansza; kolorowanki - obieg parowanie i skraplanie, wody w przyrodzie „Bez czystej zamarzanie i topnienie wody nie ma życia” • uzmysłowienie, że nie każda • dyskusja - jak rozmieszczone są zbiorniki woda na kuli ziemskiej nadaje wodne na kuli ziemskiej (globus); się do picia doświadczenie -" filtracja wody przez • poznanie naturalnych warstwy ziemi (dlaczego woda pitna mechanizmów oczyszczania pochodzi z głębokich studni); się wody oraz budzenie doświadczenie - czy woda z kranu zawiera szacunku do przyrody jakieś składniki (odparowanie wody na szkiełku zegarkowym; pojęcie - sole mineralne) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |