AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Czesław Firmanty, 2017-06-13
Niemienice

Różne, Scenariusze

Zajęcia z grupą

- n +

Jak Cię widzą tak Cię piszą – czyli o zasadach savoir vivre i kulturze języka, w naszej Bursie”

CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
- potrafi zastosować w życiu określone normy postępowania
- umie ocenić poziom kulturalny swoich kolegów
- zna zasady dobrych obyczajów
- wie, co składa się na dobre wychowanie
- rozumie pojęcie savoir- vivre’u
- potrafi określić niezbędne zasady zachowania się w bursie
- potrafi określić niezbędne zasady zachowania się, miejscach wymagających zastosowania określonych norm

METODY I TECHNIKI:
- dyskusja
- pogadanka
- burza mózgów
- praca w grupach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- kartki z zadaniami
- Słownik wyrazów obcych


I ORGANIZACJA CZYNNOŚCI DYDAKTYCZNYCH
1. Zaprowadzenie ładu wewnętrznego i zewnętrznego
2. Wpisanie obecnych na zajęciach na listę obecności.

II DOSTRZEŻENIE SFORMUŁOWANIE PROBLEMU
1. Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez przedstawienie na tablicy cytatu:

„...Grzeczność jest dawaniem na to baczności, aby nasze
rozmowy i uczynki sprawiały przyjemność drugim i nam
samym. Nie jest ona cnotą, lecz z wielu cnót wypływa,
a niekiedy jest jej uzupełnieniem...” GAULTIER

2. Wyjaśnienie terminu: „savoir vivre”
Savoir-vivre czyli ogłada, dobre maniery; znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie.
Wyrażenie Savoir-vivre pochodzi z języka francuskiego i jest złożeniem dwóch czasowników w formie bezokolicznika. Savoir znaczy wiedzieć, za to vivre znaczy po prostu żyć. Stąd savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia lub:
savoir – „wiedzieć”, vivre – istnieć”, co oznacza kwestie związane z tym, co należy wiedzieć, aby istnieć.

III SPOSÓB ROZWIĄZANIA PROBLEMU
1. Dyskusja klasowa inicjowana pytaniami nauczyciela (cz.1)
- Czym jest dobre wychowanie?
- W jakich miejscach obowiązują zasady dobrego zachowania?
- Czemu służy znajomość savoir-vivru i jakie korzyści wynikają ze znajomości jego zasad?
- Jak są oceniani i postrzegani ludzie dobrze wychowani i ci, co nie respektują tych zasad?
- Jak inaczej możemy określić dobre wychowanie? Czy tylko „savoir –vivre” ?

2. Dyskusja (cz.2)
Grupa otrzymuje kolejne zadanie:
- Jak wygląda przestrzeganie zasad kultury w naszej bursie?
Spróbujcie ocenić stan faktyczny, stan oczekiwania i przyczyny złego postępowania.

Wyniki dyskusji można ująć na plakatach, które będą sporządzane w trakcie dyskusji przez wybrane osoby z klasy. Mogą one przyjąć np. taką formę:

O zachowaniu się… w bursie
* uczeń-uczeń
ZAKAZY
- nie rozmawiamy z nikim na ucho w gronie mniejszym niż siedem osób,
- w szkole nie romansujemy; pozostawiając sprawy etyki na boku, pomyślmy o naszych kolegach i koleżankach- może to być dla nich krępujące,
- nie używamy wulgarnych słów,
- nigdy nie opowiadamy więcej niż dwa dowcipy,
- przy rozmowie przesadnie nie gestykulujemy, ani nie wzruszamy ramionami,
- nie pokazujemy palcem i wyśmiewamy innych osób,
- w towarzystwie nie plujemy na podłogę,
NAKAZY
- jeśli znajdujemy się w grupie mówimy do wszystkich, a nie tylko do jednej, wybranej osoby,
- musimy umieć uważnie słuchać- nie przerywamy i słuchamy tak, aby osoba mówiąca odnosiła wrażenie, że jest się zainteresowany jej wypowiedziami,
- w czasie rozmowy nie odwracamy się plecami do rozmówców,
- powinniśmy pamiętać o grzecznościowych zwrotach: proszę, dziękuję, przepraszam;
- nie powinniśmy witać się codziennie z kolegami przez podanie ręki,
- kobieta witając się z mężczyzną podaje pierwsza rękę,
- traktujemy wszystkich jednakowo, bez względu na ubiór, klasę społeczną, wiarę;
- pierwszeństwo mają osoby wychodzące, niezależnie od płci,
- mężczyźni przepuszczają kobiety w drzwiach, jeśli ich zachowanie nie spowoduje niepotrzebnego tłoku,

* uczeń-nauczyciel
- nie komentujemy na głos zajęć,
- nie rozmawiamy przez telefon komórkowy w czasie trwania zajęć,
- nie trzaskamy drzwiami wchodząc i wychodząc z pokoju- jest to czynność agresywna i obraźliwa,
- nie powinniśmy spóźniać się na zajęcia /naukę własną/, a jeśli nam się to zdarzy przepraszamy i podajemy powód,
- w czasie nauki własnej ,
- nieelegancko jest także ślinić palec przy kartkowaniu, "trzaskać stawami" lub prztykać palcami,
- zanim przemówimy nie pociągamy nosem i nie odchrząkujemy się,
- nie dozwolone jest siedzenie na brzegu krzesła i bujanie się na jego tylnich nogach,
- zupełnie niedopuszczalne jest okłamywanie nauczyciela. Kłamiąc, poniżamy własną godność i tracimy ich zaufanie,
- nie spoglądamy na zegarek w czasie lekcji,
- niekulturalnie jest w czasie rozmowy z nauczycielem trzymać ręce w kieszeni,
- nie zatrzymujemy nauczyciela na ulicy i nie wszczynamy z nim rozmowy, choćby nasza sprawa była nadzwyczaj ważna,
- wykonujemy solidnie nasze obowiązki, np. jako dyżurni,
- pilnujemy umówionych terminów,
- ubieramy się stosownie do sytuacji,
- w czasie nauki własnej zachowujemy absolutną ciszę,

* nauczyciel-uczeń
- nauczyciel nie powinien przesadnie gestykulować gdyż to rozprasza słuchających go uczniów,
- zbyt często nie spoglądamy na zegarek, chociaż czasem jest to nawet wskazane,
- nauczyciel nie powinien wymagać od uczniów tego, czego sam nie przestrzega np. rozmowy przez telefon kom., jedzenia i picia;
- nie należy wywyższać niektórych uczniów, a innych gnębić,
- nauczyciele nie powinni wyśmiewać się z innych uczniów, ani im ubliżać,
- kulturalny nauczyciel wita się ze swoimi uczniami pierwszy,
- powinni ubierać się stosownie do sytuacji,
- ważne jest bycie słownym, cierpliwym, tolerancyjnym a w szczególności sprawiedliwym,
- nauczyciel powinien wszystkich traktować jednakowo,

IV SPRAWDZENIE TRAFNOŚCI ROZWIĄZANIA
1. Podział na trzy grupy. Praca nad zagadnieniami w relacjach uczeń – uczeń; uczeń – nauczyciel; nauczyciel – uczeń;

V. EWALUACJA
Podsumowanie zajęć poprzez zebranie wszystkich informacji na temat savoir –vivre’u. Nauczyciel wyznacza lub uczniowie sami zgłaszają się do wykonania planszy zbierającej naszą wiedzę o zasadach dobrego zachowania się.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.