AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Rachwalik, 2017-06-13
Dąbrowa Zielona

Biologia, Konspekty

Odporność - konspekt lekcji

- n +

Konspekt lekcji biologii
Klasa:II gimnazjum Data: 29.11.2016
Numer kolejny lekcji: ......
Temat: Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą lub innym przedmiotem:
Poprzedni temat dotyczył budowy i funkcjonowania układu limfatycznego.
Cele lekcji (nauczyciela):
Uczeń:
1) rozróżnia odporność swoistą i nieswoistą, naturalną i sztuczną, bierną i czynną
2) porównuje działanie surowicy i szczepionki; podaje przykłady szczepień obowiązkowych i nieobowiązkowych oraz ocenia ich znaczenie

Cele sformułowane w języku ucznia:
1) Ustalę, co buduje moją odporność.

Kryteria sukcesu – „na co będę zwracał uwagę”:
(zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości ucznia, najlepiej w formie konkretnych zoperacjonalizowanych czynności, podlegających sprawdzeniu i ocenianiu.)
KRYTERIA SUKCESU:
1. Wymieniam elementy UKŁADU ODPORNOŚCIOWEGO.
2. Wymieniam 5 czynników chorobotwórczych (pochodzenia organicznego).
3. Wskazuję sposoby wnikania czynników chorobotwórczych do organizmu.
4. Wyjaśniam co oznacza skrót HLA.
5. Konstruuję graf dotyczący rodzajów odporności.
- podział na 2 grupy
- która grupa jest cechą wrodzoną, a która nabytą
- która grupa chroni przed wszystkimi, a która przed konkretnymi czynnikami chorobotwórczymi
- jakie elementy tworzą dwa rodzaje odporności
6. Przyporządkowuję konkretne przypadki nabywania odporności SWOISTEJ do określeń:
- odporność czynna NATURALNA……………………………………………………………………………
- odporność czynna SZTUCZNA …………………………………………………………………………….
- odporność bierna NATURALNA……………………………………………………………………………
- odporność bierna SZTUCZNA …………………………………………………………………………….
7. Analizuję kalendarz szczepień ochronnych.
- kiedy jest pierwsze, a kiedy ostatnie szczepienie obowiązkowe
- na jakie choroby muszę się zaszczepić w niedalekiej przyszłości
- na jakie 2 choroby muszę się zaszczepić największą ilość razy
8. Czym różnią się szczepienia obowiązkowe od zalecanych
8. Znam argumenty, będące podstawą protestów społecznych dotyczących
szczepień obowiązkowych. Wiem, co oznacza skrót NOP.
9. Przedstawiam kolejne linie obrony organizmu zagrożonego wniknięciem antygenu (czynnika chorobotwórczego)
Metody prowadzenia lekcji i aktywności uczniów:
Praca z podręcznikiem NOWA ERA, rozmowa kierowana, pokaz, rozwiązywanie problemu
Forma sprawdzenia osiągnięcia celu:
Losowe wybranie numeru ucznia w dzienniku (dowolnie: wybrany uczeń lub druga osoba w grupie odczytuje wypracowaną odpowiedź)
Kluczowe pytania do uczniów:
....................................
Dodatkowe ćwiczenia:
Przy realizacji kryterium 8. analizują treść filmu https://www.youtube.com/watch?v=m8WKGiYjskE i opowiadają się po jednej ze stron sporu, używając odpowiednich argumentów
Materiały i pomoce dydaktyczne:
1.Podręcznik
2.Telewizor
3. Zasoby Internetu
Praca domowa:
Porównuję wpisy w mojej książeczce zdrowia oraz informacje zawarte w Kalendarzu Szczepień Ochronnych (sprawdzam, czy mam wykonane wszystkie szczepienia obowiązkowe przewidziane dla osób w moim wieku).
Uwagi nauczyciela po zajęciach:
(należy je wykorzystać przy ewaluacji pracy własnej, a w szczególności do modyfikowania dydaktycznych planów pracy, przy doborze treści kształcenia i w planowaniu lekcji w kolejnych latach szkolnych)
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................


Joanna Rachwalik
nauczyciel gimnazjum

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.