Katalog

Małgorzata Tarnecka, 2017-06-13
Koszalin

Język polski, Konspekty

Świat według szklanego ekranu.

- n +

Temat: Świat według szklanego ekranu.
CELE:
-zapoznanie z pojęciami: media, serwis informacyjny, manipulacja;
-uświadomienie uczniom, jak działa mechanizm manipulacji;
-dostrzeganie wielu zagrożeń wynikających z długiego przebywania w świecie wykreowanym przez media (telewizja, Internet),
- kształtowanie umiejętności kreowania własnego, realnego świata w harmonii z przyrodą , zdrowym trybem życia, osobami bliskimi;
-doskonalenie umiejętności nazywania emocji,
-rozpoznawanie w tekście poetyckim przerzutni, epitetu, metafory i porównania poetyckiego,
-doskonalenie redagowania krótkiego tekstu informacyjnego z dobrymi wiadomościami.
TOK LEKCJI:
1.Wprowadzenie:
Nauczyciel informuje uczniów, iż podczas lekcji rozmawiać będziemy o świecie mediów oraz jego wpływie na nasze życie, zdrowie i samopoczucie.
2. Zapoznanie uczniów z takimi pojęciami jak : media , serwis informacyjny, manipulacja. Zapis definicji do zeszytów.
Media – to środki masowego przekazu: prasa, radio, telewizja oraz Internet.
Serwis informacyjny- gatunek programu telewizyjnego lub radiowego, który przedstawia bieżące wydarzenia z dziedziny polityki, życia społecznego , gospodarki , kultury i sportu , a także prognozę pogody.
3. Dyskusja na temat ilości oglądanych serwisów informacyjnych w ciągu dnia przez ludzi. Zauważenie, iż wiele osób zapomina się i całe godziny spędza przed monitorem komputera lub ekranem telewizora. Zwrócenie uwagi uczniów na specyfikę informacji podawanych w mediach – w większości są to klęski żywiołowe, katastrofy komunikacyjne, doniesienia wojenne , informacje o aferach finansowych , atakach terrorystycznych itp. Wniosek: media częściej przekazują złe informacje niż dobre. Jest to działanie celowe ,aby wzbudzać w odbiorcach napięcie, ciekawość, sensację.
4. Odczytanie przez nauczyciela wiersza Adama Zagajewskiego pt. „Co godzinę wiadomości”.
Bardzo dobrym uzupełnieniem treści wiersza byłby plakat wykonany przez chętnego , uzdolnionego plastycznie ucznia, na którym w ciemnym, smutnym pokoju siedziałby samotny człowiek wpatrzony w czarno-biały ekran telewizora . Za oknem powyższego pomieszczenia ukazywałby się piękny, kolorowy świat, pełen słońca, kwiatów, ptaków i motyli. Zderzenie tych dwóch skrajnie odmiennych światów ułatwia uczniom zrozumienie wiersza A. Zagajewskiego.
5. Porównanie dwóch różnych światów: wykreowanego przez media i realnego.
6. Nauczyciel pyta, jaki jest świat ukazywany w wiadomościach, czyli serwisie informacyjnym? Uczniowie wymieniają jego cechy:
-przerażający, groźny, pełen zła, przemocy, smutny, szary:
7. Jakie emocje budzą tego typu obrazy w nas, odbiorcach? ( Uczniowie nazywają uczucia )
 przygnębienie, strach ,obawa, zwątpienie , zniechęcenie.
 Uczniowie wyszukują cytaty, będące tego dowodem, nazywają środki poetyckie występujące w przytaczanych fragmentach wiersza:
-„każda godzina zabijała, kradła, oszukiwała ”- metafora(uosobienie),
-„sweter przetarty”- epitet,
-„godziny jak lwy pożerają zapasy życia”- porównanie poetyckie,
-„(…) kto /
Słucha wiadomości, nie wie, że/
w pobliżu…” – przerzutnia
-„Rzeczywistość przypomina sweter przetarty na łokciach”- metafora.
8. Dyskusja nad słowami podmiotu lirycznego : „Spikerzy wiedzą wszystko; niemożliwe…” – uświadomienie manipulacji stosowanej przez media. Zapis definicji do zeszytu.
Manipulacja - kształtowanie poglądów, postaw, emocji człowieka bez jego woli i wiedzy.
Zapisanie wniosku: „Powinniśmy być świadomym, rozsądnym odbiorcą , mądrze wybierać programy i ustalać czas ich trwania”.
9. Zwrócenie uwagi na świat realny ukazany w wierszu , widoczny za oknem smutnego pokoju , na kolorowy ogród :
Uczniowie wyszukują cytaty z tekstu źródłowego :
 „ po ogrodzie mokrym od deszczu” , „mały, szary kot” ,„ z twardymi łodygami traw”
-wniosek: otacza nas świat pełen piękna, spokoju, barw, wspaniałej natury, który daje nam spokój, radość, energię. Wystarczy tylko do niego wyjść .
10. Podsumowanie, zestawienie dwóch światów : Nauczyciel pyta uczniów , w którym świecie wolą przebywać? Co możemy zrobić , aby unikać uzależnienia się od mediów i zamknięcia w szarym , smutnym pokoju?
11. Uczniowie wymieniają propozycje wyjścia do świata realnego. Zapisanie pomysłów kolorowymi pisakami na dużym , szarym papierze:
- udać się na spacer,
- spędzać czas z rodziną, przyjaciółmi,
-często przebywać na świeżym powietrzu,
-uprawiać sport ( bieganie, pływanie, piłka nożna itp.),
-wyjść do kina, teatru,
-mieć kontakt z przyrodą , zwierzętami,
-praca w ogrodzie,
-wypady z bliskimi za miasto- nad jezioro, nad morze, w góry,
- wycieczki w atrakcyjne turystycznie miejsca.
12. Zadanie pracy domowej :
Zredaguj wydanie serwisu informacyjnego pt. „Dobre wiadomości” . Weź pod uwagę to, co wydarzyło się w szkole, w domu , w najbliższym Ci otoczeniu. Nie zapomnij o pogodzie!
12. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel pyta uczniów, co uświadomiły im te zajęcia? Czy spróbują stosować lekcyjne przemyślenia w życiu codziennym.


Opracowała : Małgorzata Tarnecka
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.