Katalog Małgorzata Tarnecka, 2017-06-13 Koszalin Język polski, Konspekty Świat według szklanego ekranu.Temat: Świat według szklanego ekranu. CELE: -zapoznanie z pojęciami: media, serwis informacyjny, manipulacja; -uświadomienie uczniom, jak działa mechanizm manipulacji; -dostrzeganie wielu zagrożeń wynikających z długiego przebywania w świecie wykreowanym przez media (telewizja, Internet), - kształtowanie umiejętności kreowania własnego, realnego świata w harmonii z przyrodą , zdrowym trybem życia, osobami bliskimi; -doskonalenie umiejętności nazywania emocji, -rozpoznawanie w tekście poetyckim przerzutni, epitetu, metafory i porównania poetyckiego, -doskonalenie redagowania krótkiego tekstu informacyjnego z dobrymi wiadomościami. TOK LEKCJI: 1.Wprowadzenie: Nauczyciel informuje uczniów, iż podczas lekcji rozmawiać będziemy o świecie mediów oraz jego wpływie na nasze życie, zdrowie i samopoczucie. 2. Zapoznanie uczniów z takimi pojęciami jak : media , serwis informacyjny, manipulacja. Zapis definicji do zeszytów. Media – to środki masowego przekazu: prasa, radio, telewizja oraz Internet. Serwis informacyjny- gatunek programu telewizyjnego lub radiowego, który przedstawia bieżące wydarzenia z dziedziny polityki, życia społecznego , gospodarki , kultury i sportu , a także prognozę pogody. 3. Dyskusja na temat ilości oglądanych serwisów informacyjnych w ciągu dnia przez ludzi. Zauważenie, iż wiele osób zapomina się i całe godziny spędza przed monitorem komputera lub ekranem telewizora. Zwrócenie uwagi uczniów na specyfikę informacji podawanych w mediach – w większości są to klęski żywiołowe, katastrofy komunikacyjne, doniesienia wojenne , informacje o aferach finansowych , atakach terrorystycznych itp. Wniosek: media częściej przekazują złe informacje niż dobre. Jest to działanie celowe ,aby wzbudzać w odbiorcach napięcie, ciekawość, sensację. 4. Odczytanie przez nauczyciela wiersza Adama Zagajewskiego pt. „Co godzinę wiadomości”. Bardzo dobrym uzupełnieniem treści wiersza byłby plakat wykonany przez chętnego , uzdolnionego plastycznie ucznia, na którym w ciemnym, smutnym pokoju siedziałby samotny człowiek wpatrzony w czarno-biały ekran telewizora . Za oknem powyższego pomieszczenia ukazywałby się piękny, kolorowy świat, pełen słońca, kwiatów, ptaków i motyli. Zderzenie tych dwóch skrajnie odmiennych światów ułatwia uczniom zrozumienie wiersza A. Zagajewskiego. 5. Porównanie dwóch różnych światów: wykreowanego przez media i realnego. 6. Nauczyciel pyta, jaki jest świat ukazywany w wiadomościach, czyli serwisie informacyjnym? Uczniowie wymieniają jego cechy: -przerażający, groźny, pełen zła, przemocy, smutny, szary: 7. Jakie emocje budzą tego typu obrazy w nas, odbiorcach? ( Uczniowie nazywają uczucia ) przygnębienie, strach ,obawa, zwątpienie , zniechęcenie. Uczniowie wyszukują cytaty, będące tego dowodem, nazywają środki poetyckie występujące w przytaczanych fragmentach wiersza: -„każda godzina zabijała, kradła, oszukiwała ”- metafora(uosobienie), -„sweter przetarty”- epitet, -„godziny jak lwy pożerają zapasy życia”- porównanie poetyckie, -„(…) kto / Słucha wiadomości, nie wie, że/ w pobliżu…” – przerzutnia -„Rzeczywistość przypomina sweter przetarty na łokciach”- metafora. 8. Dyskusja nad słowami podmiotu lirycznego : „Spikerzy wiedzą wszystko; niemożliwe…” – uświadomienie manipulacji stosowanej przez media. Zapis definicji do zeszytu. Manipulacja - kształtowanie poglądów, postaw, emocji człowieka bez jego woli i wiedzy. Zapisanie wniosku: „Powinniśmy być świadomym, rozsądnym odbiorcą , mądrze wybierać programy i ustalać czas ich trwania”. 9. Zwrócenie uwagi na świat realny ukazany w wierszu , widoczny za oknem smutnego pokoju , na kolorowy ogród : Uczniowie wyszukują cytaty z tekstu źródłowego : „ po ogrodzie mokrym od deszczu” , „mały, szary kot” ,„ z twardymi łodygami traw” -wniosek: otacza nas świat pełen piękna, spokoju, barw, wspaniałej natury, który daje nam spokój, radość, energię. Wystarczy tylko do niego wyjść . 10. Podsumowanie, zestawienie dwóch światów : Nauczyciel pyta uczniów , w którym świecie wolą przebywać? Co możemy zrobić , aby unikać uzależnienia się od mediów i zamknięcia w szarym , smutnym pokoju? 11. Uczniowie wymieniają propozycje wyjścia do świata realnego. Zapisanie pomysłów kolorowymi pisakami na dużym , szarym papierze: - udać się na spacer, - spędzać czas z rodziną, przyjaciółmi, -często przebywać na świeżym powietrzu, -uprawiać sport ( bieganie, pływanie, piłka nożna itp.), -wyjść do kina, teatru, -mieć kontakt z przyrodą , zwierzętami, -praca w ogrodzie, -wypady z bliskimi za miasto- nad jezioro, nad morze, w góry, - wycieczki w atrakcyjne turystycznie miejsca. 12. Zadanie pracy domowej : Zredaguj wydanie serwisu informacyjnego pt. „Dobre wiadomości” . Weź pod uwagę to, co wydarzyło się w szkole, w domu , w najbliższym Ci otoczeniu. Nie zapomnij o pogodzie! 12. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel pyta uczniów, co uświadomiły im te zajęcia? Czy spróbują stosować lekcyjne przemyślenia w życiu codziennym. Opracowała : Małgorzata Tarnecka Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |