Katalog

Joanna Małeta, 2017-05-23
Kocmyrzów

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Matematyczne Stacje Badawcze - kształtowanie umiejętności matematycznych z zakresu przeliczania, dodawania i odejmowania, klasyfikowania i ważenia.

- n +




SCENARIUSZ ZAJĘCIA HOSPITOWANEGO
W GRUPIE 6-LATKÓW


Temat zajęcia: „Matematyczne Stacje Badawcze” – kształtowanie umiejętności matematycznych z zakresu przeliczania, dodawania, odejmowania, ważenia i klasyfikowania.

Cele główne:
• Utrwalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach oraz w pamięci;
• Ważenie różnych przedmiotów z wykorzystaniem wagi szalkowej oraz stosowanie znaków: „<”, „>”, „=”;
• Rozpoznawanie i przeliczanie figur geometrycznych;
• Układanie zdań tekstowych i przedstawianie ich za pomocą znaków matematycznych;
• Utrwalenie umiejętności klasyfikowania oraz przypomnienie pojęcia zbioru;
• Rozwijanie myślenia logicznego;
• Wdrażanie do pracy zespołowej.

Cele operacyjne: (dziecko)
• Potrafi dodawać i odejmować w pamięci i na konkretach z wykorzystaniem liczmanów;
• Prawidłowo waży przedmioty na wadze szalkowej;
• Stosuje znaki: „<”, „<”, „=”;
• Rozpoznaje, nazywa i prawidłowo przelicza figury geometryczne;
• Potrafi rozwiązać zadanie tekstowe oraz przedstawić jego treść za pomocą liczmanów i znaków matematycznych;
• Klasyfikuje obrazki według podanego kryterium;
• Potrafi współdziałać w zespole i przestrzega reguł zabawy.


Metody pracy:
• czynne – zabawy dydaktyczne, zabawy badawcze;
• słowne – instrukcja, rozmowa,
• poglądowe – pokaz.
Formy pracy:
• indywidualna;
• z całą grupą;
• w zespołach

Środki dydaktyczne:
koperty z cyframi i literami dla każdego dziecka, napisy i instrukcje do poszczególnych stacji, waga szalkowa i odważniki, przedmioty do ważenia, kartoniki z cyframi i znakami matematycznymi, tabela z figurami, wycięte figury geometryczne, drewniane miseczki i łyżeczki, kolorowe kulki „ciasteczka”, liczmany, obrazki do klasyfikowania, zadania tekstowe, kostka, słodycze.

Przebieg zajęć:

1. Zabawa na powitanie „Dzień dobry, witam was”.

2. Zabawa wprowadzająca do tematu zajęć pod hasłem „Stacja Badawcza”.
Nauczyciel prosi dzieci, aby odszukały przy swoim krzesełku kopertę, zabrały ją i wróciły na miejsce (niektóre koperty mają cyfry, niektóre są czyste).
Następnie dzieci, które mają koperty z cyframi ustawiają się w jednym rzędzie od najmniejszej do największej liczby. Wyciągają z kopert literki i pokazują pozostałym dzieciom, których zadaniem jest odczytanie hasła: STACJA BADAWCZA.

3. Wyjaśnienie pojęcia: „stacja badawcza”, zaproszenie do udziału w przygodzie, podczas której dzieci odwiedzą MATEMATYCZNE STACJE BADAWCZE.
Na polecenie nauczyciela dzieci tworzą zespoły dobierając się kolorami kółeczek (kółeczka zostały przypięte dzieciom przed zajęciami).

4. Omówienie zasad pracy na poszczególnych Stacjach.
Szefowie zespołów otrzymują karty zadań, do których będą wklejać naklejki za prawidłowo wykonane zadanie. Każdy zespół zaczyna od Stacji Badawczej wskazanej przez nauczyciela. Po wykonaniu zadania szef zespołu podnosi rękę do góry, nauczyciel sprawdza poprawność wykonania i zespół przykleja naklejkę z buźką na swoją kartę zadań.
Każdy zespół musi pamiętać, aby po sprawdzeniu zadania przez nauczyciela odłożyć wszystkie rzeczy na miejsce.
Następnie grupa przechodzi do kolejnej Stacji Badawczej, w przypadku gdy żaden z zespołów nie skończył zadania, dzieci czekają na swoją kolej.
Po wykonaniu wszystkich zadań na poszczególnych Stacjach zespoły wracają do nauczyciela z wypełnionymi kartami zadań.

5. Zasady pracy na MATEMATYCZNYCH STACJACH BADAWCZYCH:
Stacja 1
Na tej Stacji będziecie ważyć przygotowane przedmioty, używając jako odważników drewnianych kostek. Po zważeniu każdego przedmiotu układacie na stoliku cyfrę wskazującą, ile kostek ważył dany przedmiot. Następnie porównujecie, który ważył więcej, a który mniej używając odpowiednich znaków: <, >, =.

Stacja 2
Na tej Stacji jest przygotowana dla was tabela, którą trzeba uzupełnić według podanego wzoru.
W tabeli umieszczone są figury geometryczne w różnej ilości i kolorze, dzieci mają za zadanie uzupełnić każdą rubrykę według podanego przykładu.



Stacja 3
Przeczytajcie zadania, przedstawcie je za pomocą obrazków i ułóżcie działanie.
Zad.1. Małpka Zuzia uwielbia owoce. Na talerzu położyła 5 gruszek i 7 jabłek.
Ile owoców zje Zuzia?
Zad. 2. Na drzewie siedziało 8 ptaków. Po pewnym czasie 3 sroki sfrunęły z gałęzi i usiadły pod drzewem. Ile ptaków zostało na drzewie?

Stacja 4
Wylosujcie 3 karty, następnie łyżeczkami weźcie „ciasteczka” w takim samym kolorze i ilości, jak na wylosowanych kartach. Policzcie, ile macie wszystkich „ciasteczek”, ułóżcie działanie (gra edukacyjna „Monster Torte”).

Stacja 5
Dobierzcie pasujące do siebie obrazki i pogrupujcie je. Nazwijcie ułożone zbiory.

6. Wykonywanie zadań przez poszczególne zespoły.
7. Podsumowanie pracy wszystkich zespołów.
8. Ewaluacja zajęć – zabawa „Tańcząca kostka”.
Dzieci przekazują sobie kostkę i mówią, która Stacja Badawcza podobała im się najbardziej.
9. Podziękowanie za udział w zajęciach, rozdanie słodyczy.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.