Katalog Agnieszka Kurec, 2017-05-23 Olszyna Przyroda, Konspekty Konspekt lekcji przyrodyKlasa: 4 Temat: Podsumowanie działu „Odkrywamy tajemnice życia”. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą lub innym przedmiotem: korelacja wiedzy z zakresem wiedzy przyrodniczej w klasach 1-3. Treści z podstawy programowej: Uczeń: rozpoznaje w terenie przyrodnicze (nieożywione i ożywione) oraz antropogeniczne składniki krajobrazu i wskazuje zależności między nimi; opisuje przystosowania budowy zewnętrznej i czynności życiowych organizmów lądowych do środowiska życia, na przykładach obserwowanych organizmów; wskazuje organizmy samożywne i cudzożywne oraz podaje podstawowe różnice w sposobie ich odżywiania się; przedstawia proste zależności pokarmowe zachodzące między organizmami lądowymi, posługując się modelem lub schematem; obserwuje i nazywa typowe rośliny i zwierzęta żyjące w jeziorze lub rzece, opisuje przystosowania ich budowy zewnętrznej i czynności życiowych do środowiska życia; przedstawia proste zależności pokarmowe występujące w środowisku wodnym, posługując się modelem lub schematem; opisuje glebę, jako zbiór składników nieożywionych i ożywionych, wyjaśnia znaczenie organizmów glebowych i próchnicy w odniesieniu do żyzności gleby. Cele lekcji (nauczyciela): Uczeń: - Wiadomości Uczeń: wymienia cechy organizmów, omawia podział organizmów na królestwa, charakteryzuje, popierając przykładami, sposoby odżywiania się organizmów, podaje przykłady zależności pokarmowych między organizmami. Umiejętności Uczeń: rozpoznaje poziomy organizacji życia, wskazuje podobieństwa i różnice między organizmami, przedstawia graficznie proste łańcuchy pokarmowe. Uczeń: wykazuje szacunek dla wszystkich form życia, ocenia wpływ działalności człowieka na liczebność organizmów. Cele sformułowane w języku ucznia: a) Zna: -cechy wspólne organizmów żywych, -królestwa organizmów żywych. b) Potrafi: - wskazać, który organizm należy do danego królestwa, - zapisać przebieg procesu fotosyntezy, -ułożyć prosty łańcuch troficzny. c) Umie: -odczytać z wykresów ilość gatunków poszczególnych królestw, -podać przykłady organizmów samożywnych i cudzożywnych. Zakres sprawdzanych umiejętności i wiadomości ucznia, w formie konkretnych zoperacjonalizowanych czynności, podlegających sprawdzeniu i ocenianiu: Uczeń: dowodzi jedności świata żywego na podstawie wspólnych cech organizmów, wymienia i wskazuje królestwa organizmów żywych, odczytuje z wykresów ilość gatunków organizmów, wymienia przystosowania roślin do warunków życia, wymienia organizmy samożywne i cudzożywne, zapisuje proces fotosyntezy, podaje prosty łańcuch pokarmowy, Metody prowadzenia lekcji i aktywności uczniów: podająca –wykład, pogadanka; metoda zajęć praktycznych – uczniowie przedstawiają mini scenki; uczniowie wypełniają karty pracy. Forma sprawdzenia osiągnięcia celu: zadania praktyczne z wykorzystaniem kart pracy. Kluczowe pytania do uczniów: 1. Jakie cechy mają organizmy żywe? 2. Jak nazywają się królestwa organizmów i na jakiej zasadzie organizmy są do nich klasyfikowane? 3. Jak odżywiają się organizmy żywe? 4. Co to jest łańcuch pokarmowy? Materiały i pomoce dydaktyczne: multibook, rzutnik multimedialny, tablica interaktywna. Opis lekcji: Struktura lekcji: 1. Powitanie. 2. Sprawdzenie obecności. 4. Nawiązanie do tematu. 5. Podanie tematu. 6. Realizacja tematu – omawianie kolejnych tematów z działu. Nauczyciel rozpoczyna od zagadki, której rozwiązaniem jest hasło – „organizmy”. Uczniowie są proszeni o wymienienie cech organizmów żywych. Nauczyciel przypomina o budowie komórkowej organizmów i omawia poszczególne czynności życiowe. Następnie uczniowie poprzez przedstawienie przygotowanych scenek, przybliżają pozostałym uczestnikom lekcji złożoność klasyfikacji organizmów żywych. Nauczyciel podsumowuje to zagadnienie analizą wykresu ilość organizmów na świecie. W kolejnym etapie nauczyciel przypomina o podziale organizmów ze względu na ich sposób odżywiania się i wyświetla filmik dotyczący procesu fotosyntezy. Po projekcji jeden z uczniów zapisuje na tablicy przebieg tego procesu. Inny uczeń zostaje poproszony o przybliżenie podziału heterotrofów. Kolejnym etapem jest podsumowanie wiadomości o łańcuchach troficznych. Nauczyciel chętnym uczniom rozdaje karteczki, na których umieszczony jest opis organizmu. Po przeczytaniu pozostali u uczniowie muszą rozpoznać organizm i ułożyć łańcuch pokarmowy, pamiętając o zasadach jego tworzenia. Na koniec nauczyciel rozdaje karty pracy, które wraz z podsumowaniem w zeszycie ćwiczeń są zadaniem domowym. 7. Podsumowanie lekcji, uzasadnieni ocen. 8. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej. Praca domowa: Podsumowanie działu – zeszyt ćwiczeń oraz karty pracy. Przygotowała i przeprowadziła A.Kurec Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |