Katalog

Małgorzata Safarewicz, 2017-05-17
Kłodzko

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Czy potrzebne nam są normy i zasady?

- n +

Konspekt zajęć wychowawczych

Temat zajęć: Czy potrzebne są nam normy i zasady?

Czas trwania: 90 minut
Cele:
uświadomienie potrzeby istnienia zasad w życiu człowieka
zmotywowanie wychowanek do stosowania reguł i praw w codziennym życiu
kształtowanie u dziewcząt postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
nabycie umiejętności przestrzegania podstawowych zasad obowiązujących między ludźmi

Metody pracy: słowna, problemowa, dyskusja, burza mózgów, słoneczko, praktycznego działania
Środki dydaktyczne: arkusze szarego papieru i markery, kartka A3 z napisem: Jakimi zasadami kierujemy się w życiu?, przybory do pisania, małe kartki

Przebieg zajęć: Wychowawca wita się z grupą. Przedstawia temat, cel zajęć, sposób oceniania.
1. Opowiadanie „Bezludna wyspa”
Wyobraźcie sobie, że płynęłyście statkiem, który rozbił się i znalazłyście się na bezludnej wyspie, na której poza lasem i zwierzętami nie ma nic. Trzeba zająć się zagospodarowaniem terenu, żeby przeżyć. Wychowawca zadaje pytanie:
- Co przede wszystkim będzie potrzebne na wyspie?
- Czy moglibyście żyć na wyspie nie kierując się żadnymi zasadami?
Podczas dyskusji wychowanki dochodzą do wniosku, że potrzebne są pewne zasady regulujące wspólne życie na wyspie.

2. Burza mózgów.
Wychowawca pyta dziewczęta: Do czego potrzebne są zasady gier i zabaw?
Zapisywanie odpowiedzi np.: wszyscy są bezpieczni, gra jest sprawiedliwa, każdy ma równe szanse uczestnictwa, osiąga się cel gry, zawsze gra się tak samo itp.
Prowadzący zadaje kolejne pytanie: Do czego potrzebne są zasady w naszym życiu? Zapisywanie odpowiedzi np.: jest porządek, każdy może czuć się bezpiecznie, każdy jest szanowany itp.
Prowadzący podsumowuje pracę uczniów formułując wniosek - zasady są niezbędnie do harmonijnego funkcjonowania określonych społeczności: klasy, szkoły, państwa.

3. Definicja pojęć: zasada, norma, prawo, regulamin
Wychowanki podzielone na 4 grupy wyjaśniają pojęcia podając luźne skojarzenia z tym słowem. Skojarzenia zapisują na arkuszach papieru.
Zasada - jest to reguła postępowania przyjęta przez daną grupę lub społeczność.
Norma – w etyce zasada postępowania – nakaz (zakaz) określonego zachowania w danej sytuacji, wyznaczająca obowiązki i powinności, formułowana według obowiązujących ocen i wartości moralnych.
Prawo – zbiór norm postępowania, które ą ustanowione bądź uznane przez państwo i zabezpieczone zagrożeniem przymusu państwowego w przypadku ich przekroczenia.
Regulamin – zbiór przepisów dotyczących funkcjonowania określonej jednostki lub sposobu postępowania, sposobu zachowania się.



4. Wychowawca zadaje pytanie: Jakimi zasadami kierujemy się w naszym życiu? Dziewczęta w grupach zastanawiają się nad odpowiedzią na to pytanie. Odpowiedzi zapisują na małych karteczkach ( jedna zasada na jednej karteczce). Następnie pracują na forum grupy. Przedstawiciele grup odczytują głośno odpowiedzi i układają na podłodze słoneczko w ten sposób, że kartki z tą samą treścią haseł tworzą promienie wokół kartki z napisem: Jakimi zasadami kierujemy się w życiu? Kolejne osoby albo dokładają kartki do powstałych promieni, albo tworzą nowe. Po ułożeniu karteczek nauczyciel zaprasza uczniów do spaceru dookoła „słoneczka” i zapoznania się z treścią „promieni”. Omówienie wyników pracy - prowadzący pyta dzieci:
- Jakie zasady według was są ważne w życiu człowieka?
- Która zasada okazała się według was w naszym życiu najważniejsza?

5. Praca w grupach. Opracowanie własnych regulaminów. Każda grupa otrzymuje polecenie przygotowania reguł postępowania w danej sytuacji:
- zachowanie się wychowanki podczas zajęć wychowawczych
- zachowanie się wychowanki w autobusie podczas jazdy do szkoły i ze szkoły
- zachowanie się wychowanki w czasie ciszy nocnej
- zachowanie się wychowanki na stołówce, podczas wspólnych posiłków

6. Podsumowanie – zdania niedokończone. Wychowanki kolejno kończą zdania:
Zasady potrzebne są w naszym życiu, ponieważ…..................................
Ostatnio złamałam zasady, regulamin placówki, bo.................................




opracowała: mgr Małgorzata Safarewicz – wychowawca ZPS w Kłodzku
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.