AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Safarewicz, 2017-05-17
Kłodzko

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Tolerancja - Inny nie znaczy gorszy

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH

Temat: Inny nie znaczy gorszy.
I FAZA PLANOWANIA
CELE:
- ogólne:
· Zapoznanie z wyrażeniami: tolerancja, nietolerancja, odmienność
· Kształtowanie postaw tolerancji wobec ludzi
- szczegółowe:
· Wskazywanie społecznie wartościowych postaw, zachowań
· Rozwijanie wrażliwości na problemy tolerancji
· Uświadomienie przyczyn nietolerancji.
· Wskazanie sposobów walki z nietolerancją, przeciwdziałanie stereotypom

METODY PRACY: mapa skojarzeń, metoda tworzenia i definiowania pojęć, dyskusja problemowa, metoda trójkąta, burza mózgów, praca z tekstem, rozsypanka wyrazowa
FORMA ZAJEĆ: praca grupowa, praca w zespołach
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: arkusze papieru, pisaki,
Gerlinde Ortner: Bajki na dobry sen- Kajtek, Grubas i Tyczka
II. PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wychowawca wita się z grupą, przedstawia temat i cele zajęć.

1. TOLERANCJA, ODMIENNOŚĆ – wyjaśnienie pojeć
Wychowawca dzieli grupę na dwa zespoły i za pomocą burzy mózgów prosi o skojarzenia dotyczące pojęć tolerancja, odmienność (inność).
Po odczytaniu skojarzeń wychowawca przedstawia słownikową definicję słowa tolerancja, inność.
Tolerancja (łac. tolerantia – „cierpliwa wytrwałość”; od łac. czasownika tolerare – „wytrzymywać”,„znosić”, „przecierpieć”) to w mowie potocznej i naukach społecznych postawa
społeczna i osobista odznaczająca się poszanowaniem poglądów, zachowań i cech innych
ludzi, a także ich samych.
· Tolerancja nie oznacza akceptacji (por. łac. acceptatio - przyjmować, sprzyjać)
czyjegoś zachowania czy poglądów. Wręcz przeciwnie, tolerancja to poszanowanie czyiś zachowań lub poglądów mimo że nam się one nie podobają.
· Tolerancja uznawana jest za podstawę społeczeństwa otwartego i demokracji.
Odmienność (inność)
Według słownika Języka Polskiego słowo „inność” oznacza: „nie ten, drugi, dalszy, pozostały, nie taki, różny, zmienny, nowy”. Definicja ta jest jak najbardziej poprawna, ale do tych słów powinniśmy także dodać „nie tolerowany”, „poza społeczeństwem”, „wyobcowany”.
Inności zwykle postrzegane są przez społeczeństwo jako coś obcego, czasem nawet złego Na ludzką inność powinniśmy też spojrzeć z punktu widzenia tego gdzie występuje.
Inne nie znaczy gorsze ani lepsze, a „Ten inny” nie jest gorszy od tych, którzy chcąc zachować normy społeczne a zdarza się, że tak naprawdę je łamią.
Powinniśmy tolerować i szanować zdanie tych, którzy posiadają różne od nas poglądy.
2. Bajka o tolerancji : G. Ortner: Kajtek, Grubas i Tyczka (praca z tekstem)
Wychowawca czyta krótką bajkę dotyczącą tolerancji. Po jej przeczytaniu następuje dyskusja dotycząca poruszanego problemu.
3. ZACHOWANIA NIETOLERANCYJNE
Wychowawca pyta wychowanki co według nich może być zachowaniem nietolerancyjnym.
Jakich zachowań nie powinniśmy tolerować? Wychowanki odpowiedzi zapisują na arkuszu papieru
Przykładowe propozycje zachowań nietolerancyjnych:
- obgadywanie, agresja fizyczna, psychiczna, słowna, niechęć, używanie wyzwisk i wulgaryzmów w stosunku do innych osób,wrogość, wyśmiewanie, szykanowanie

4. UPRZEDZENIA I STEROTYPY
Rundka: dokończ zdanie:
Gdy poznaję nową osobę to najczęściej zwracam uwagę na.........................................
Powyższe ćwiczenie ma na celu uświadomienie dziewczętom, że to czego doświadczają
w pierwszym spotkaniu z daną osobą to tzw. efekt pierwszego wrażenia”, który może ułatwić
bądź utrudnić nawiązanie pozytywnych relacji z zapoznaną osobą.
Efekt pierwszego wrażenia – to zjawisko polegające na tym, że pierwsze informacje uzyskane
o drugiej osobie (np. wygląd, reputacja) wywierają bardzo silny wpływ na wyobrażenia i sądy
o tej osobie. Są to tzw. sądy migawkowe – automatyczne, proste, silnie nasycone emocjami
(pozytywnymi lub negatywnymi). Ich podstawę stanowią widoczne, łatwo zauważalne cechy
fizyczne (np. kolor skóry, płeć, ubiór)

Wychowawca pyta: Jakie znacie skojarzenia związane z pewnymi grupami ludzi? Dziewczęta podają przykłady np. kobiety – kierowcy, Żydzi, Niemcy, blondynki, mieszkańcy wsi, ludzie w okularach, rudowłosi, wyznawcy islamu, ludzie o wąskich ustach, cygani, Rosjanie, Szkoci.
Po wykonaniu ćwiczenia wychowawca zadaje pytanie:
Jak sądzicie, czemu służyło powyższe ćwiczenie?
Czasami jesteśmy nietolerancyjni, bo kierujemy się stereotypami.

Utrwalenie pojęcia stereotyp społeczny.
Wychowawca prosi, aby z rozsypanych wyrazów uzupełnić brakujące słowa w tekście.
Termin „stereotyp” pochodzi z języka greckiego (stereo – twardy, stężały; typos – wzorzec,
odcisk). Stereotyp to tendencja do uproszczonego i zdeformowanego spostrzegania
............................................................. . Często ludzie po usłyszeniu czyjejś opinii, przyjmują
ją jako swoją bez ........................................................................ . Stereotypy ułatwiają życie,
gdyż nie wymagają samodzielnego ........................................................................ .
Upraszczają .................................................... i pozwalają na ............................ samopoczucie.
Dzięki stereotypom można utwierdzić się w przekonaniu, że jest się .........................................
i ................................................... od innych ludzi.
Stereotypy sprzyjają powstawaniu postaw .................................................................... .

Brakujące słowa: grup ludzi, sprawdzenia, wysiłku myślowego, świat (życie), lepsze, lepszym,
mądrzejszym, nietolerancyjnych.

5. Dlaczego ludzie się nietolerancyjni?
Wychowawca prosi, aby zastanowić się, jakie są przyczyny nietolerancji. W trakcie dyskusji uzupełniany jest narysowany na arkuszu papieru schemat (metoda trójkąta)
Sposoby zapobiegania nietolerancji (powrót do metody trójkąta)
Wcześniej wychowanki poznały przyczyny nietolerancji we współczesnym świecie. Po dyskusji
na temat stereotypów powinny zastanowić się nad sposobami zapobiegania nietolerancji, jak
usunąć jej przyczyny.
6. Podsumowanie zajęć.
TOLERANCJA POLEGA NA SZACUNKU DLA INNOŚCI.
KAŻDY CZŁOWIEK JEST WARTOŚCIĄ SAMĄ W SOBIE.
Rundka: Czego dowiedziałaś się na dzisiejszych zajęciach?.... Co dodałabyś od siebie?....

opracowała: mgr Małgorzata Safarewicz
wychowawca ZPS Kłodzko
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.