AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Olesińska, 2017-05-17
Kutno

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Dobrze mieć przyjaciela”

- n +


Scenariusz zajęcia z zakresu aktywności społecznej w grupie 5-6 letniej

Podstawa Programowa – obszar 1

Temat: „Dobrze mieć przyjaciela” – ukazanie wartości przyjaźni z wykorzystaniem opowiadania M. Molickiej „Bajka
o dwóch ołówkach”.


Cel ogólny: Kształtowanie właściwych postaw, pozytywnych relacji w kontaktach społecznych.

Cele operacyjne
Dziecko:
-Dostrzega wartość przyjaźni.
-Wymienia cechy prawdziwego przyjaciela.
-Rozróżnia akceptowane i nieakceptowane zachowania.
-Podaje przykłady zachowań przyjacielskich.
-Wypowiada się na temat postępowania bohaterów literackich.
-Współdziała z innymi podczas zabaw.
-Nawiązuje przyjacielskie kontakty z rówieśnikami.

Metody:

-słowna (żywego słowa, opowiadanie, rozmowa, objaśnienia, sposoby społecznego porozumienia)
-czynna (samodzielnych doświadczeń dziecka, kierowania własną aktywnością dziecka, zadań stawianych do wykonania )
-percepcyjna (obserwacja, pokaz)
-el. pedagogiki zabawy- zabawa integracyjna
-metoda pracy we współpracy
-metoda zabawowo- naśladowcza


Formy pracy: z całą grupą, indywidualna, zespołowa

Środki dydaktyczne: treść opowiadania M. Molickiej „Bajka
o dwóch ołówkach”, sylwety ołówków, temperówki z kartonu ilustrujące treść opowiadania, emblematy ołówków dla każdego dziecka, sylweta słońca, iskierek z hasłami opisującymi cechy i zachowania prawdziwego przyjaciela, sylwety iskierek z kartonu do kolorowania dla dzieci, kredki, ołówki, nagranie piosenek: „Chodź kolego”, „Przyjaciel”, odtwarzacz CD.


Przebieg zajęcia:

Część wstępna

1. Zabawa integracyjna „.Iskierki przyjaźni
Dzieci stoją w kręgu, trzymają się za ręce. Nauczycielka przekazuje dziecku stojącemu obok niej uścisk dłoni, wypowiadając słowa: Iskierki przyjaźni puszczam w krąg, niechaj powrócą do moich rąk. Dzieci kolejno przekazują sobie uścisk dłoni.

Po zabawie nauczycielka mówi dzieciom, że chce aby te iskierki zostały u nas w grupie
i odkłada je na wyciętą z kartonu sylwetę słońca.

2. Wprowadzenie do tematu zajęć – wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń -Kto to jest przyjaciel?

Część podstawowa

1. Słuchanie opowiadania M. Molickiej pt. „Bajka o dwóch ołówkach” ilustrowanego sylwetami kolorowych ołówków.

2. Rozmowa na temat bohaterów bajki ukierunkowana pytaniami
Przykładowe pytania:
-Co znajdowało się w piórniku?
-Jak wyglądały ołówki?
-Z kim przyjaźnił się ołówek dwukolorowy?
-Jak przyjaciele lubili ze sobą spędzać czas?
-Co kolorowe mówiły o przyjaźni dwukolorowego z szarym?
-Co przydarzyło się dwukolorowemu?
-Jak zachowały się kolorowe ołówki?
-Co zrobił szary ołówek, gdy jego przyjaciela spotkało nieszczęście?
-Co powiedziała temperówka po skończonej pracy?
-W jaki sposób dwukolorowy podziękował szaremu?
-Dlaczego dwukolorowy wolał przyjaźnić się szarym a nie
z kolorowym?
-Kogo wy byście wybrali na przyjaciela?
-Jak byście się zachowali gdyby przyjaciel potrzebował pomocy?

2. „Słoneczko przyjaźni” – układanie słonka z wykorzystaniem kolorowych ołówków, określanie cech prawdziwego przyjaciela.

Nauczycielka wyjaśnia, że kolorowe ołówki można zamienić
w promyki przyjaźni, ale musimy je nauczyć jaki powinien być prawdziwy przyjaciel i jak powinien postępować.

Chętne dzieci wybierają umieszczone na sylwecie słonka iskierki. Nauczycielka odczytuje cechy i zachowania przyjaciela, a dzieci układają je na sylwetach ołówków, które zamieniają się w ten sposób w promyki przyjaźni.

3. Zabawa „Bawię się z przyjacielem”.
Dzieci po kolei wchodzą do koła, nazywają czynność którą mogą wykonać wspólnie
z przyjacielem np. jazda na rowerze, rysowanie, granie
w piłkę, budowanie z klocków….. . Pozostałe dzieci naśladują czynność za pomocą ruchu.

4. Zabawa w parach przy piosence „Chodź kolego” (sł. i muz. K Przybylska)
Dzieci stoją w kole. Nauczycielka rozdaje sylwety ołówków: szarego i dwukolorowego
oraz zaprasza dzieci aby każdy szary ołówek znalazł sobie dwukolorowego przyjaciela. Dzieci w parach bawią się przy piosence „Chodź kolego”.

„Bawić się będziemy wkoło. Chodź kolego!
Zabawimy się wesoło. Chodź kolego!
Może w piłkę dziś zagramy. Chodź kolego!
Lepiej w berka pobiegamy. Chodź kolego!

To nie będzie żaden sekret.
przecież każdy o tym wie.
Dobrze jest mieć przyjaciela,
żyć samemu bardzo źle.

Gdy zabawa nam się marzy. Chodź kolego!
Zabawimy się w kolarzy. Chodź kolego!
Można bawić się w podchody. Chodź kolego!
A ja wolę samochody. Chodź kolego!

To nie będzie żaden sekret.
przecież każdy o tym wie.
Dobrze jest mieć przyjaciela,
żyć samemu bardzo źle.

5. Zabawa rysunkowa „Iskierki przyjaźni”
Dzieci przypominają co szary i dwukolorowy ołówek najchętniej robiły razem (rysowały). Następnie ozdabiają
w parach iskierki z kartonu wg własnego pomysłu oraz układają je wokół słonka.


Część końcowa

1. Zabawa przy piosence „Przyjaciel” (K. Antkowiak
i Fasolki)
2. Podsumowanie i ewaluacja zajęcia. Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę.


Opracowała A. Olesińska




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.