Katalog Kinga Najman, 2017-05-17 bogatynia Zajęcia przedszkolne, Scenariusze "Jeśli pragniesz zostać przyjacielem przyrody" - scenariusz zajęć hospitowanych w grupie dzieci 3 i 4 letnich„Jeśli pragniesz zostać przyjacielem przyrody” - scenariusz zajęć hospitowanych w grupie dzieci 3 i 4 letnich Cele ogólne: • kształtowanie u dzieci przekonania o konieczności poszanowania przyrody i obowiązku dbania o nią • kształtowanie prawidłowej świadomości ekologicznej: prawidłowe reagowanie na zanieczyszczanie środowiska Cele szczegółowe: • wdrażanie do uważnego odbioru tekstu literackiego • poszerzanie doświadczeń plastycznych - kolaż • rozwijanie poczucia rytmu • kształtowanie wrażliwości estetycznej i dostrzeganie piękna krajobrazu oraz skutków działalności człowieka Przyjęte metody: • metoda oglądowa • pedagogiki zabawy Strategie działania: • zabawowo- zadaniowa Środki dydaktyczne: • makieta lasu z ruchomymi elementami • kolorowe wstążki • instrumenty wykonane z butelek po kefirach i nakrętkach PET • nagranie CD - narodowy taniec węgierski • nagranie CD – „Jadą, jadą misie” • arkusz brystolu (pomalowany wcześniej przez dzieci na zielony kolor) • wycięte elementy tj. drzewa, kwiaty, zwierzęta, droga, elektrownia etc. • klej • taśma dwustronna 1. Powitanie. Nauczycielki: „Jeśli pragniesz zostać przyjacielem przyrody, Troszczyć się o Ziemi zielone zasoby, Otaczać opieką – pięknie zapraszamy! Z ekologią, bracie, wnet Cię zapoznamy!” Serdecznie witamy dzieci, które: • zachowują ciszę podczas pobytu w lesie • segregują śmieci • zakręcają wodę w łazience, oszczędzają wodę • troszczą się o zwierzęta • chcą być przyjaciółmi natury Dzieci, które czują się powitane kołaczą instrumentami wykonanymi z surowców wtórnych (butelek po kefirach i plastikowych nakrętek). 2 Zabawa ruchowa przy piosence pt. „Jadą, jadą misie” z wykorzystaniem instrumentów niekonwencjonalnych wykonanych z surowców wtórnych. 3. Wysłuchanie wiersza Agnieszki Nożyńskiej –Demianiuk pt. „Do lasu by się szło…” oraz rozmowa na temat jego treści. Zapoznanie dzieci z zagrożeniem jakie niosą za sobą nielegalne wysypiska śmieci. 4. Praca plastyczna - wykonanie plakatu pt. „Dwa oblicza Ziemi”. Dzieci otrzymują arkusz brystolu w kolorze zielonym na którym , na polecenie nauczyciela naklejają tworzą las, naklejając na brystolu drzewa, kwiaty, pagórki, zwierzęta występujące w lesie i owady. Następnie dzieci opisują powstały krajobraz, opowiadają czy chciałyby w nim mieszkać i dlaczego. Po pewnym czasie nauczycielka prosi dzieci by na terenie dziewiczego krajobrazu wybudowały: drogę szybkiego ruchu wysypisko śmieci elektrownię i fabrykę Prosi dzieci by zastanowiły się, co muszą zrobić z przyrodą by wykonać zadanie. Okazuje się , że trzeba wyciąć duże połacie lasów, zaorać i pokryć asfaltem piękną łąkę itp. Skutkami tej działalności będą: zanieczyszczenia wody i powietrza, ucieczka zwierząt, zubożenie krajobrazów. Ostatecznie dzieci zauważają, że bezmyślna działalność człowieka niszczy i zatruwa środowisko naturalne, a tym samym i człowieka. 5. „Szumią drzewa” - ruchowa interpretacja narodowego tańca węgierskiego „Czardasz” z wykorzystaniem pomponów/ wstążeczek. 6. Zakończenie: ślubowanie „ Przyjaciela przyrody”- powtarzanie tekstu za nauczycielem: Pragnę zostać przyjacielem przyrody, więc przyrzekam: nie brudzić w rzece wody nie śmiecić w lesie i nie hałasować wszystkie śmieci segregować oszczędzać energię i wodę dbać o całą przyrodę. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |