AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Lorek, 2017-05-09
Kraków

Zajęcia artystyczne, Scenariusze

Skalowanie, kadrowanie - proste efekty w GIMP.

- n +

PRZEDMIOT: Zajęcia artystyczne – grafika komputerowa
KLASA: II c, d (gimnazjum)

TEMAT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ: Skalowanie, kadrowanie - proste efekty w GIMP.

CELE LEKCJI:
Poznawczy: Uczeń:
- wie jak uruchomić program GIMP;
- wie na czym polega skalowanie i kadrowanie obrazów;

Kształcący: Uczeń:
- umie otworzyć plik w programie;
- potrafi samodzielnie przeskalować obrazek;
- potrafi dokonać kadrowania danego obrazka;
- umie zmienić barwę i odcień obrazka;
- potrafi zmieniać filtry;

Wychowawczy: Uczeń:
- będzie postępował zgodnie z poznanymi na lekcji zasadami korzystania z programu.

METODY PRACY NAUCZYCIELA: pokaz z instruktażem, ćwiczenia.

ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE: komputer, rzutnik multimedialny.

FORMA ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW: zbiorowa, indywidualna

CZAS TRWANIA LEKCJI: 1*45 min.


Przebieg jednostki metodycznej

Czynności organizacyjne:
- przywitanie się z uczniami;
- sprawdzenie listy obecności;

Wprowadzenie do tematu lekcji.
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapisuje go na tablicy.
Zapoznaje uczniów z celami lekcji.
Realizacja tematu.
1. Nauczyciel zadaje pytania:
- Czy spotkaliście się z określeniem skalowanie?
- Jak sądzicie co ono oznacza?
- Co rozumiecie przez określenie, że obrazek jest wykadrowany? (załącznik nr 1)
załącznik nr 1
Skalowanie to czynność polegająca na zmianie szerokości i wysokości zdjęcia.
Kadrowanie jest czynnością polegającą na wycięciu z oryginalnego pliku (zdjęcia), jego fragmentu w celu uzyskania wymaganej przez siebie kompozycji.
2. Nauczyciel za pomocą komputera i projektora multimedialnego omawia i prezentuje kolejność działań jakie należy wykonać, aby przeskalować i wykadrować wybrane zdjęcie. Uczniowie wykonują te same czynności jednocześnie na swoich komputerach (załącznik nr 2)
Załącznik nr 2
Skalowanie – kolejność działań:
a) metoda nr 1
- otwórz program GIMP;
- w menu Plik wybierz opcję Otwórz, a następnie wybierz Pulpit i kliknij na plik o nazwie piesek (otwórz go);
- z menu Obraz wybierz Skaluj obraz. Pojawi się okno o nazwie Skalowanie obrazu. W oknie tym dokonaj zmiany wysokości lub szerokości oryginalnego wymiaru swojego zdjęcia. W kolejnym kroku wybierz opcję Przeskaluj;
- z menu Plik wybierz opcję Zapisz jako, podaj nową nazwę dla swojego obrazka, wskaż miejsce, w którym ma on zostać zapisany np. Twój folder i kliknij Zapisz.
b) metoda nr 2
- otwórz program GIMP;
- w menu Plik wybierz opcję Otwórz, a następnie wybierz Pulpit i kliknij na plik o nazwie piesek (otwórz go);
- w przyborniku kliknij na ikonę Skalowanie - pojawi się okno o nazwie Skalowanie obrazu. Jednak tym razem nie dokonuj żadnych zmian w oknie lecz wciśnij lewy przycisk myszy i stopniowo przesuwaj myszką tak, aby obrazek uległ powiększeniu lub pomniejszeniu. Po określeniu wymiarów obrazka kliknij na ikonę Przeskaluj;
- z menu Plik wybierz opcję Zapisz jako, podaj nową nazwę dla swojego obrazka, wskaż miejsce, w którym ma on zostać zapisany np. Twój folder i kliknij Zapisz.
Kadrowanie – kolejność czynności:
- otwórz w programie GIMP nowe zdjęcie – na pulpicie masz plik o nazwie kociaki;
- z menu Narzędzia wybierz opcję Narzędzia przekształcania – Kadruj;
- w programie kursor zmienił swój wygląd - ze strzałki zmienił się w skalpel;
- wybierz fragment zdjęcia, który chcesz wykadrować i przeciągnij skalpelem po obrazu, po czym naciśnij klawisz Enter. Wszystko to co nie było wewnątrz naszego zaznaczenia, zostało usunięte;
- z menu Plik wybierz opcję Zapisz jako, podaj nową nazwę dla swojego obrazka, wskaż miejsce, w którym ma on zostać zapisany np. Twój folder i kliknij Zapisz
Zmiana barw i odcieni:
- Po prawej stronie programu znajduje się okno Warstwy, kanały, ścieżki, cofnięcia.
- kliknij na ikonę Otwiera okno kanałów – zauważ, iż w zakładce Kanały umieszone są: kanał czerwony, kanał zielony, kanał niebieski. Odkliknięcie symbolu oka z kanałem czerwony i niebieskim spowoduje, że aktywny będzie tylko kanał zielony.
Wstawianie filtru:
- z menu Filtry wybierz opcję Światło i cień a w niej np. błysk gradientowy. Otworzy się okno o tej samej nazwie. W zakładce Wybór wybierz Bright_Star, zaś w zakładce Ustawienia określ parametry, gdzie filtr ma być umieszczony (współrzędne środka, promień, długość wektora) i kliknij OK. Po chwili na Twoim obrazku pojawi się wybrany filtr.
5. W ramach ćwiczeń nauczyciel poleca otworzyć w programie GIMP nowe zdjęcie o nazwie moje_kwiaty i samodzielnie:
- dokonać jego kadrowania, a następnie zapisać pod nową nazwą w swoim folderze;
- wstawić filtr:
a) Szum – Rozrzucenie – zapisz otrzymany obraz pod nową nazwą;
b) Animacja – Fale - zapisz otrzymany obraz pod nową nazwą;
c) Dekoracja – Plama po kawie - zapisz otrzymany obraz pod nową nazwą;
W czasie pracy uczniów, nauczyciel cały czas kontroluje przebieg czynności. W razie potrzeby udziela wskazówek.
6. W części podsumowującej nauczyciel zadaje pytania kontrolne:
- Co to jest skalowanie?
- Co to jest kadrowanie?
- W jaki sposób wstawić do obrazka filtr Fale?
7.Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.
Żegna się z uczniami.








Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.