Katalog

Kulibaba Ivan, 2017-05-04
Turka

Język angielski, Artykuły

Typowe błędy przy nauce języka angielskiego

- n +

Nauka języka angielskiego nie jest aż tak skomplikowanym zadaniem jak to może się wydać. By osiągnąć pożądany sukces konieczna jest prawidłowa organizacja procesu dydaktycznego oraz unikanie pewnych, dosyć rozpowszechnionych błędów. W niniejszym artykule przeanalizuję błędy, które zdarzają się nawet najbardziej pracowitym i wysoce zmotywowanym adeptom języka angielskiego.
1. Zbyt duże oczekiwania
Niestety dzisiaj wszyscy jesteśmy pod przemożnym wpływem reklam, które w zdecydowanej swojej większości są absurdalne i pozbawione jakichkolwiek przesłanek logicznych. W naszym mieście się otwiera nowa ‘super szkoła języków obcych’, która obiecuje w przeciągu zaledwie kilku tygodni zdecydowanie polepszyć nasz poziom językowy? Nie warto wierzyć temu słodkiemu kłamstwu, aczkolwiek brzmi niezwykle zachęcająco – za tak krótki czas nie da się nauczyć żadnego języka. Żeby osiągnąć podstawowy poziom znajomości językowej, zaczynając, oczywiście, od zupełnego zera trzeba co najmniej poświęcić rok bardzo wytężonej pracy.
2. Wadliwy cel
Jeżeli się uczymy języka gdyż jest to teraz na topie, lub ‘angielski to teraz podstawa’ czy z powodu innych mglistych celów, to nasza motywacja będzie na przysłowiowym poziomie gleby. Należy sobie wyznaczać bardzo konkretne cele – np. uczę się gdyż chcę się dostać na konkretny kierunek studiów, chcę dostać konkretne stanowisko w pracy, chcę zdać międzynarodowe egzaminy P.E.T., FC., TOEFL etc. Musimy w sposób klarowny zdawać sobie sprawę z profitów które nam przyniesie nauka języka.
3. Koncentracja na gramatyce
To jest najbardziej rozpowszechniony i niebezpieczny błąd. Badania pokazują że zbyt aktywne wejście w gramatykę negatywnie się odbija na tzw. speaking skills. Czemu? Angielska gramatyka, chociaż obiektywnie rzecz ujmując nie jest aż tak skomplikowana jak gramatyka języka polskiego, ale dla polskich uczniów wydaje się szczytem alogizmu i czymś nie mniej skomplikowanym od umowy na kredyt hipoteczny. Ponadto komunikacja w czasie realnym odznacza się wysoką prędkością, którą trudno jest zharmonizować z prawidłowym użyciem struktur gramatycznych. Ergo, póki będziemy się zastanawiać jakiego czasu użyć, to zgubimy wątek rozmowy. Najlepszym rozwiązaniem jest uczenie się gramatyki na poziomie bardziej intuicyjnym bez hiperrefleksyjnych naleciałości.

4. Nauka tylko oficjalnego angielskiego z książek
Takie podejście do nauki ma racje bytu tylko wtedy kiedy chcemy podejść do poważnego międzynarodowego egzaminu – First Certificate, Advance etc. Jeżeli natomiast chcemy po prostu udoskonalić naszą własną wiedze nie należy zapominać o innych metodach i źródłach dydaktycznych. Tzw. native speakers przy codziennej komunikacji raczej nie używają zbyt mądrych jednostek leksykalnych którymi są nafaszerowane dzisiejsze podręczniki do nauki języka angielskiego. Jeżeli chcemy osiągąć sukces nie zapominajmy o nauce tzw. idioms, phrasal verbs a nawet slengu.
5. Nauka słówek
Zamiast nauki ‘gołych’ jednostek leksykalnych należy się skupić na zapamiętywaniu całych części zadania, tak jak to robią dzieci. Przypomnijmy na co nam się zdało wkuwanie w szkole konstrukcji ‘do-did-done’? Pamiętaliśmy, ocenę dostaliśmy a po co tego się uczyliśmy to po dziś dzień pozostało dla nas wielką tajemnicą. Należy pamiętać że każda nauka języka musi być kontekstualna, gdyż poza kontekstem, dla nas osobiście to słowo nie istnieje. Nie potrafimy go użyć jeżeli nie wiemy w ‘jakim sosie się gotowało’ Tutaj gorąco polecam czytanie angielskich książek w oryginale. Wzbogacą nas tak leksykalnie, jak i gramatycznie.

Last, but not least
Konkludując ten króciutki i zapewne niekompletny wykaz podstawowych błędów, które popełniamy przy nauce języka angielskiego należy stwierdzić że chociaż czeka nas dużo potknięć, to błądzić jest nader ludzką rzeczą i nie popełnia błędów tylko ten który nie robi nic. Choć śmiem twierdzieć że nie stawianie czoła wezwanią jest samo w sobie kardynalnym błędem. Najważniejszą rzeczą jest by stracić motywacji przy potknięciach i traktować naukę angielskiego tak jak to robią malutkie dzieci, których uczę w przedszkolu – dla nich jest to jedna wielka zabawa i aż trudno mi czasami uwierzyć ile nowych rzeczy one się potrafią się nauczyć.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.