Katalog Renata Zegadło-Piasecka, 2017-05-04 Białystok Język polski, Konspekty Co to jest ballada? Tajemniczy świat utworu Adama Mickiewicza Świtezianka.Renata Zegadło-Piasecka Konspekt zajęć język polskiego Temat: Co to jest ballada? Tajemniczy świat utworu Adama Mickiewicza Świtezianka. Klasa: 1 gimnazjum Czas: 45 minut 1. Cele lekcji: Uczeń: · głośno czyta tekst ze zrozumieniem, · zna i rozumie pojęcie ballada i wymienia jej cechy gatunkowe, · wskazuje w tekście cechy ballady, · wypowiada się na temat narratora i jego wiedzy o bohaterach, · określa elementy świata przedstawionego, · rozpoznaje motyw winy i kary, · ocenia postępowanie bohaterów. 2. Metoda pracy: • podawcza, • problemowa, • heurystyczna. 3. Forma pracy: • zbiorowa jednolita, • jednostkowa. 4. Środki dydaktyczne: • tekst ballady Świtezianka, • muzyka: Beethoven „Melody of tears” • karty pracy. Przebieg zajęć: 1. Faza wprowadzająca. Sprawdzenie obecności. Zapisanie tematu lekcji. Włączenie muzyki, w miarę możliwości przyciemnienie świateł w Sali. Głośne odczytanie utworu. Rozmowa na temat ogólnych wrażeń dotyczących odbioru ballady. 2. Faza realizacyjna. Rozmowa z uczniami. Z czym kojarzy Wam się termin „ballada”? Zapisanie definicji do zeszytu. Ballada – wierszowana opowieść o niezwykłych, często fantastycznych wydarzeniach, o których opowiada narrator będący ich obserwatorem. Nastrój ballady jest pełen tajemniczości, niesamowitości oraz grozy. Ballada czerpie z wydarzeń pochodzących z legend, baśni i podań ludowych. Świteź – jezioro na Białorusi. Legenda: na miejscu jeziora było miasto, na które napadli najeźdźcy. Mężczyźni poszli walczyć, w murach zostały wyłącznie kobiety. Najeźdźcy dotarli do miasta, a wtedy stał się cud- miasto pochłonęła rozstępująca się ziemia, a na jego miejscu pojawiło się jezioro z niezwykłymi kwiatami. Najeźdźcy zachwyceni niesłychaną roślinnością powyrywali kwiaty, które były trujące i spowodowały ich śmierć. Miasto zostało uratowane. „Świtezianka”- „Ballady i romanse” Wilno, 1822. Budowa utworu: · utwór stroficzny · rymy dokładne: abab · prosty, zrozumiały język · nagromadzenie czasowników podkreślających dynamikę · środki stylistyczne: porównania, np. Jak mokry jaskier wschodzi na bagnie, epitety dzikie brzegi, chłopiec piękny, luba dziewczyno, onomatopeje tworzące nastrój szeleszcze, zaszumiał, pluskać. Ile osób wypowiada się w utworze? Kim one są? Czy prowadzą ze sobą rozmowę? Dialogi. Czy w utworze pojawiają się samodzielne wypowiedzi bohaterów kierowane do innych? Monologi. Czy bohaterowie to postacie realistyczne czy fantastyczne? Co ze zdarzeniami w utworze? Co jest miejscem wydarzeń? Jaką wiedzę posiada narrator? Czy jest wszechwiedzący? Wnioski należy poprzeć fragmentami ballady (przejście do zagadnień z Karty Pracy). Tworzenie planu wydarzeń: Nocne spacery młodzieńca i dziewczyny. Rozmowa zakochanych – przysięga wierności młodzieńca. Tajemnicze zniknięcie dziewczyny. Powrót strzelca brzegiem Świtezi. Niezwykłe wynurzenie pięknej panny z wody jeziora. Namawianie młodzieńca przez nieznajomą do dołączenia do niej. Wahania strzelca i złamanie przysięgi. Rozpoznanie w nieznajomej dziewczyny spod lasu. Ukaranie młodzieńca – pochłania go „surowa ziemia” i kryje pod modrzewiem, które było świadkiem zdrady. Zapisanie planu w zeszycie. Zagadnienia z karty pracy: 2,3,4 – rozmowa o winie i karze. Czy wg Was ta historia definitywnie się skończyła? Czy można dopisać dalszy ciąg? Przejście do zagadnienia 5: Cechy ballady: Stroficzność – liryka Narrator, fabuła skoncentrowana wokół jednego wątku – epika Monologi i dialogi bohaterów – dramat Balladę zaliczamy do tzw. gatunków synkretycznych, czyli łączących w sobie element epiki, liryki i dramatu. Zapisanie notatki w zeszycie. 3. Faza podsumowująca. Usystematyzowanie wiadomości o balladzie jako gatunku synkretycznym. Wprowadzenie w temat następnych zajęć: Czy strzelec zasłużył na tak dotkliwą karę? Rozprawa sądowa. Karta pracy Świtezianka Adam Mickiewicz 1. Co wiadomo o postaciach? Bohater fantastyczny: Bohater realistyczny: Narrator: 2.Wskaż najważniejsze w całym utworze słowa dziewczyny skierowane do strzelca. W jakiej sytuacji/sytuacjach je wypowiada? Użyj cytatu z ballady. 3.Za jaki czyn strzelec został ukarany? W jaki sposób? 4. Jaka nauka zawarta jest w utworze? Cytat Wyjaśnienie ................. ................. ................. ................. ................. ................. 5.Udowodnij synkretyczność ballady jako gatunku. RODZAJE LITERACKIE: EPIKA LIRYKA DRAMAT Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |