Katalog

Renata Bielecka - Witek, 2017-05-04
Piasek

Język polski, Konspekty

Ze Śmiercią w tanecznym korowodzie. Średniowieczny motyw dance macabre.

- n +

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
Klasa I gimnazjum
Czas trwania: 90 min.

Temat: Ze Śmiercią w tanecznym korowodzie. Średniowieczny motyw dance macabre.

1. Cel ogólny: zapoznanie uczniów ze średniowiecznym motywem śmierci
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- definiuje pojęcie tańca śmierci oraz zna jego wyobrażenia w sztuce średniowiecza
- podaje przyczyny popularności tego motywu w średniowieczu
- definiuje pojęcie uniwersalizmu
- wciela się w rolę wybranej postaci z epoki średniowiecza i redaguje krótką wypowiedź na jej temat
- rozumie znaczenie pojęć: ars bene moriendi, memento mori, danse macabre
- utrwala obraz Śmierci z utworu „ Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”

2. Metody pracy
- drama
- pogadanka

Formy pracy
- praca klasy pod kierunkiem nauczyciela

Środki dydaktyczne
- magnetofon
- reprodukcje dzieł przedstawiających taniec śmierci
- arkusze z hasłami: ars bene moriendi, memento mori i danse macabre

3. Przebieg lekcji
Zajęcia odbywają się po omówieniu „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Uczniowie 2 tygodnie wcześniej losują postać (król, rycerz, kat, duchowny, chłop, Śmierć, dama, garbarz, grabarz, płatnerz, lichwiarz, karczmarz, kowal, pasterz, żebrak, ślusarz, bartnik, bednarz, cyrulik, rzeźnik, rachmistrz itp.) , w którą wcielą się na dzisiejszej lekcji. W tym czasie mają zebrać informacje dotyczące stylu życia tych ludzi w czasach średniowiecza, przygotować krótką wypowiedź swojej postaci na temat jej życia (bardziej zaangażowani opisywali także okoliczności jej śmierci) oraz kostium wylosowanej postaci.
a) Wprowadzenie
- krótki wykład nauczyciela dotyczący wyobrażeń śmierci w średniowieczu i fascynacji tą tematyką
Wielkie zarazy, które dotknęły Europę w wiekach średnich (dżuma pochłonęła jedną trzecią jej mieszkańców), wojny, a także nędza przyczyniły się do swoistego oswojenia się społeczeństwa z widokiem śmierci. Stąd też w sztuce tego okresu pojawiają się obrazy rozkładających się ciał. Tak jak ma to miejsce w „Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.
Proszę uczniów o przypomnienie tego wizerunku i przechodzę do dalszej części wykładu. Dla ludzi średniowiecza śmierć dawała również możliwość rozpoczęcia nowego, prawdziwego życia w niebie. Dlatego też tak wiele uwagi poświęcali temu, by odpowiednio przygotować się do śmierci.
Wprowadzenie pojęć: ars bene moriendi, memento mori i danse macabre
- wyświetlenie na rzutniku obrazów ukazujących taniec śmierci
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat plastycznych realizacji tego tematu danse macabre
b) drama
- przygotowujemy salę do odegrania scenki tańca śmierci
- uczniowie wchodzą na salę i wcielają się w swoje role – tworzymy tętniące życiem średniowieczne miasteczko
- przy dźwiękach muzyki uczeń, który odgrywa rolę Śmierci , przedstawia się i zabiera do tanecznego korowodu kolejnych przedstawicieli różnych warstw społecznych. Każdy zabrany przez Śmierć powinien odpowiednio się zaprezentować. Nauczyciel ocenia występy uczniów. Taniec trwa do momentu aż wszyscy znajdą się w kole
c) zakończenie
- prosimy uczniów, by rozejrzeli się wokół siebie i zastanowili, w jakim gronie się znaleźli i co łączy wszystkie te postacie. Uczniowie dostrzegają, że ludzie ci pochodzą z bardzo różnorodnych środowisk, a tym, co ich łączy, jest fakt, że wszyscy już umarli i tańczą na równych prawach ze Śmiercią. Dawało to najbiedniejszym namiastkę poczucia sprawiedliwości, że przynajmniej w obliczu śmierci wszyscy są równi. Wprowadzamy pojęcie – uniwersalizmu.
- prosimy również, żeby uczniowie przypomnieli, jak zachowywała się Śmierć w trakcie tych zajęć. Wyjaśniamy, że częstym elementem, który służył kreowaniu obrazu śmierci, była personifikacja.
- końcowe pytanie: Czy taki obraz Śmierci budzi strach?
Śmierć zazwyczaj budzi w ludziach niepokój, lecz taniec sprawia, że przestaje być ona tak bardzo przerażająca i staje się przystępniejsza, bardziej ludzka. Jest to groteskowe jej wyobrażenie, gdyż łączy w sobie elementy grozy i komizmu.
Autor: Renata Bielecka - Witek
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.