Katalog

Anna Byczkowska, 2017-05-04
Goleniów

Matematyka, Program nauczania

Autorski program - przygotowanie do Testu Gimnazjalnego z Matematyki

- n +

PROGRAM AUTORSKI ZAJĘĆ PRZYGOTOWUJĄCYCH
DO TESTU GIMNAZJALNEGO Z MATEMATYKI
OPRACOWANY PRZEZ ANNĘ BYCZKOWSKĄ

WSTĘP
Program skierowany do uczniów klas III gimnazjum przeznaczony do realizacji w roku szkolnym 2016/2017, podczas jednej godziny matematyki tygodniowo. Konstrukcja programu stanowi uzupełnienie i rozwinięcie zajęć obowiązkowych.
Analiza wyników testu próbnego w klasie drugiej oraz bieżących sprawdzianów pozwoliła mi ustalić braki uczniów dotyczące wiedzy i umiejętności z matematyki. Najtrudniejsze dla uczniów okazały się zadania sprawdzające wiedzę i umiejętności z geometrii (również stereometrii) oraz równań. Niestety poziom rozwiązania większości pozostałych zadań także nie był zadowalający.
Program pozwoli na przypomnienie, utrwalenie i pogłębienie wiedzy, którą uczniowie zdobywają podczas lekcji matematyki w ciągu trzech lat nauki w gimnazjum. Przeznaczony jest dla uczniów o różnych możliwościach intelektualnych, co zostało uwzględnione w doborze treści oraz metod nauczania. Poprzez zajęcia i systematyczną pracę uczniowie zostaną zmotywowani do osiągania lepszych wyników w nauce oraz przede wszystkim do uzupełnienia wiedzy i umiejętności, które powinni posiadać kończąc szkołę gimnazjalną. Program zajęć ma pomóc w przygotowaniu do egzaminu gimnazjalnego oraz ma wspierać uczniów w rozwijaniu umiejętności matematycznych, niezbędnych do rozwiązywania zadań egzaminacyjnych. Umiejętności te ułatwią uczniom naukę matematyki i przedmiotów ścisłych w szkołach ponadgimnazjalnych.


CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program został opracowany w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego z matematyki na trzecim poziomie edukacji.
Najważniejszym założeniem programu jest przygotowanie uczniów klas trzecich do egzaminu gimnazjalnego poprzez utrwalenie i poszerzenie kompetencji matematycznych. Głównie w zakresie modelowania matematycznego, użycia i tworzenia strategii oraz rozumowania i argumentowania, ponieważ wypadły najsłabiej na próbnym teście.
Ważnym elementem programu jest uczenie się uczniów od siebie nawzajem i wzajemne motywowanie się do dalszej wytężonej pracy podczas omawiania w grupach rozwiązanych w domu arkuszy.
Mój udział w pracach komisji egzaminacyjnych oraz szkolne testy diagnostyczne wskazują na słabo rozwiniętą umiejętność rozwiązywania przez uczniów zadań zarówno zamkniętych, jak i otwartych. Dlatego tak ważne jest dokładne zapoznanie się ze specyfiką zadań egzaminacyjnych i strategiami rozwiązywania zadań zamkniętych.
Oswojenie się z sytuacją egzaminacyjną zmniejszy w pewnym stopniu stres przed egzaminem, co z kolei zwiększy szanse naszych uczniów na sukces. Bardzo ważnym założeniem niniejszego programu jest podniesienie u uczniów poczucia własnej wartości, umacnianie wiary w możliwość osiągnięcia sukcesu edukacyjnego, aktywizowanie i motywowanie do wzmożonej pracy oraz wdrażanie do samodzielności i systematyczności w procesie uczenia się.
CELE KSZTAŁCENIA:
 uzupełnienie, rozszerzenie i utrwalenie wiedzy i umiejętności z matematyki,
 zmotywowanie uczniów do samodzielnego uczenia się,
 oswojenie uczniów z sytuacją egzaminacyjną – poprzez próbne egzaminy,
 zapoznanie ze strukturą egzaminu oraz charakterystyką i specyfiką zadań egzaminacyjnych, a także kryteriami ich oceniania.
OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ:
Po udziale w zajęciach uczeń:
 uzupełnia braki w wiedzy i umiejętnościach z matematyki,
 potrafi ocenić swoje możliwości, wybrać zadania, które jest w stanie rozwiązać,
 umie współpracować w grupie, będąc czynnym uczestnikiem jej prac, a nie biernym obserwatorem,
 umie pracować samodzielnie i systematycznie,
 zapisuje swój tok rozumowania w zadaniach otwartych,
 podejmuje się rozwiązywania zadań na dowodzenie,
 zna i stosuje strategie rozwiązywania zadań zamkniętych.
METODY PRACY:
 ćwiczenia interaktywne,
 burza mózgów,
 metody aktywizujące,
 ćwiczenia.
FORMY PRACY:
 dyskusja,
 praca w grupach, parach,
 praca indywidualna,
 stopniowanie trudności i dobór rozwiązywanych zadań do indywidualnych potrzeb ucznia.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
 zestawy zadań ułożonych do Informatora Gimnazjalnego przez grupę badawczą IBE,
 repetytorium wydawnictwa Nowa Era,
 testy gimnazjalne i diagnostyczne z matematyki z poprzednich lat (przygotowane przez CKE).

TREŚCI NAUCZANIA
Tematyka zajęć opierać się będzie na tematach z gimnazjum, ale w głównej mierze będzie dostosowywana do potrzeb indywidualnych ucznia.
 Liczby wymierne
 Wyrażenia i równania
 Potęgi, pierwiastki i procenty
 Planimetria
 Statystyka
 Funkcje
 Bryły


SPRAWDZANIE EFEKTÓW NAUCZANIA:
W nauczaniu bardzo ważna jest systematyczna kontrola postępów. Program zakłada ocenę próbnych testów zgodnie z obowiązującymi na egzaminie gimnazjalnym kryteriami oceniania zadań otwartych i zamkniętych. Ocena jest źródłem informacji o uczniu, jego sukcesach i trudnościach. Ocenianie ma na celu wspomagać i ukierunkowywać jego działania oraz motywować do systematycznej pracy.
EWALUACJA
Do ewaluacji programu posłuży analiza wyników próbnego testu, przeprowadzonego w trakcie realizacji programu oraz analiza wyników Egzaminu Gimnazjalnego z Matematyki. Jednak najcenniejszym źródłem informacji zwrotnej są sami uczestnicy zajęć. To ich osiągnięcia, opinie i sugestie pozwolą ocenić skuteczność prowadzonych zajęć oraz użyteczność programu. W związku z tym po Egzaminie Gimnazjalnym przeprowadzę wśród uczniów ankietę ewaluacyjną dotyczącą dodatkowych lekcji.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.