Katalog

Anna Byczkowska, 2017-05-04
Goleniów

Matematyka, Program nauczania

Autorski program zajęć wyrównawczych w gimnazjum.

- n +

PROGRAM AUTORSKI

ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYRÓWNAWCZYCH Z MATEMATYKI
OPRACOWANY PRZEZ ANNĘ BYCZKOWSKĄ

WPROWADZENIE
Diagnoza wstępna uczniów klas pierwszych wykazała potrzebę zorganizowania zajęć wyrównawczych z matematyki. Poza uzupełnieniem i usystematyzowaniem wiedzy po szkole podstawowej, zajęcia miały na celu zmienić negatywne nastawienie uczniów do matematyki.
Program był realizowany podczas zajęć dydaktyczno – wyrównawczych przez jedną godzinę lekcyjną w tygodniu.
Program oparty jest na podstawie programowej kształcenia ogólnego dla drugiego i trzeciego etapu edukacyjnego.
Program jest otwarty, może być modyfikowany, uzupełniony i wzbogacony.


CELE PROGRAMU
 rozbudzanie i rozwijanie wśród uczniów zainteresowań matematyką,
 rozwijanie i kształtowanie umiejętności strategicznego myślenia,
 kształtowanie odpowiedniej postawy uczniów wobec trudności z matematyką (wytrwałości i pracowitości),
 pomoc w sprawnym operowaniu pojęciami matematycznymi , biegłym rozwiązywaniu zadań o niskim stopniu trudności,
 nabycie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy , korzystania z różnych źródeł.


TREŚCI NAUCZANIA
 działania na liczbach całkowitych.
 działania na liczbach wymiernych.
 obliczanie i działania na potęgach i pierwiastkach.
 obliczanie procentów.
 obliczanie kątów w trójkątach i czworokątach.
 obliczanie pól trójkątów i czworokątów.
 wyrażenia algebraiczne.
 rozwiązywanie równań.
 symetrie.
 zamiana jednostek.


PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Głównym celem programu jest przełamanie niechęci uczniów do matematyki. Uczniowie słabi po złych doświadczeniach ze szkoły podstawowej bardzo często w gimnazjum nie podejmują próby uczenia się, sądząc, że nie są w stanie nadrobić licznych zaległości. Zajęcia wyrównawcze również bardzo źle się uczniom kojarzą, z mozolną i nieefektywną pracą. W tym programie na każdych zajęciach uczniowie grają w jedną lub dwie gry edukacyjne wybrane do bieżących tematów lekcji. W grach nauczyciel stosuje stopniowanie trudności przykładów i zasad gier. Nauczyciel korzysta z gier przeznaczonych dla szkół podstawowych, które utrudnia oraz gier dla gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, które często, choć nie zawsze ułatwia. Każdą grę nauczyciel rozpoczyna od przeczytania i omówienia z uczniami instrukcji oraz po kilku rundach ewentualnych strategii. Na podsumowanie zajęć uczniowie wskazują, w jaki sposób gry wpłynęły na ich umiejętności matematyczne oraz jaki mają związek z omawianymi aktualnie tematami lekcji.



METODY PRACY
 dyskusja,
 burza mózgu,
 gry dydaktyczne,
FORMY PRACY
 praca zespołowa,
 praca indywidualna,
 praca z komputerem (edukacyjne gry on-line).
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
 gry edukacyjne wydawnictwa GWO,
 gry edukacyjne wydawnictwa Nowa Era,
 karty typu „Memory” i domina matematyczne,
 karty typu „Memory” i domina matematyczne zrobione przez uczniów,
 gry karciane wymyślone przez nauczyciela.


EWALUACJA
Ze względu na specyfikę programu jako zajęć nadobowiązkowych ocenie podlegać będzie wkład pracy własnej ucznia, czyli przygotowanie do zajęć oraz aktywność na zajęciach. Chciałabym zadbać o powiązanie systemu oceniania pracy ucznia z wymaganiami odnoszącymi się do prawdziwego życia. Ważne jest, aby uczniowie mieli poczucie, że oczekuje się od nich rzetelnej wiedzy i naprawdę przydatnych umiejętności, które są wartościami samymi w sobie i których zdobycie zaowocuje w przyszłości.
Informacją zwrotną dla prowadzącego zajęcia była ankieta przeprowadzona wśród uczniów pod koniec roku szkolnego. Wnioski z ankiety stały się podstawą do zmian w tym programie.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.