AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Izabela Kowalska, 2017-05-04
Poznań

Edukacja dla bezpieczeństwa, Scenariusze

MIĘDZYPRZEDSZKOLNY TURNIEJ WIEDZY O BEZPIECZEŃSTWIE „Chociaż mało mamy lat, Bezpiecznie idziemy przez świat”

- n +

Organizator: Przedszkole nr 35 im. Króla Maciusia I w Poznaniu, os. B. Chrobrego 109
Data realizacji : 27.04.2017 r.
Miejsce realizacji: Przedszkole nr 35
Koordynatorzy: Izabela Kowalska, Krystyna Nowak
Adresaci: dzieci w wieku 6 lat z placówek współpracujących w ramach Miasteczka Oświatowego w Poznaniu
Cele główne turnieju:
­ wyposażanie dzieci w wiedzę na temat bezpieczeństwa i zdrowia, dzięki której będą potrafiły przewidywać zagrożenia i pokonywać trudne sytuacje w przedszkolu, domu, a następnie w przedszkolu;
­ rozwijanie umiejętności prezentowania swojej wiedzy w sposób zrozumiały dla innych;
­ kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych sytuacjach;
­ sprawdzenie wiedzy przedszkolaków z zakresu bezpieczeństwa i odpowiedniego zachowania się w różnych sytuacjach;
­ rozwijanie umiejętności efektywnego współdziałania w grupie.
Cele operacyjne:
­ dziecko wykazuje się wiadomościami dotyczącymi bezpieczeństwa;
­ stosuje w zabawie zdobyte informacje z zakresu znajomości ruchu drogowego;
­ wie, jak należy zachować się w sytuacjach zagrożenia;
­ potrafi rozwiązywać zagadki i krzyżówki, rozumie ich sens;
­ rozumie konieczność bezpiecznego poruszania się po drogach;
­ zna numery alarmowe i wie, kiedy można z nich skorzystać;
­ wykazuje umiejętność współpracy i współdziałania w zespole.

Pomoce: radio, piosenki „Głowa, ramiona”, „Auta”, „Groźny pies”, numery przedszkoli, kartki i długopisy dla jury, kosze i pojemniki z piłeczkami, plakietki TAK i NIE dla każdego zespołu, koperty z puzzlami, przybory do slalomu : pachołki, linia startu, paski czarne i białe dla każdego zespołu, „Dobre i złe zachowanie „ – scenki, buźki wesołe i smutne, sprytna plastelina, ręcznik papierowy, tablica punktów, aparat fotograficzny.

Przebieg turnieju:
I. Powitanie gości.
II. Gimnastyka przy muzyce na dobry początek - „Głowa, ramiona, kolana..”
III. Zajęcie miejsc.
Na stolikach przygotowane są numery przedszkoli, obok stoją kosze do punktów i pojemniki z piłkami ( punktami).

IV. Omówienie regulaminu turnieju oraz zasad przyznawania punktów.
Wybór kapitanów zespołów . Zaproszenie przybyłych nauczycielek do jury. Na stole jury przygotowane kartki do notatek, długopisy.

V. Zagadki .
Każdy zespół losuje po kolei zagadkę podając numer od 1-15. Załącznik nr 1. Za każdą dobrze rozwiązaną zagadkę – 1 punkt.
max. ilość punktów – 3

VI. Zabawa ruchowa przy muzyce „Jadą auta” .
Załącznik nr 2.

VII. Zabawa bez słów „Tak – nie”.
Prowadząca czyta pytanie, kapitan zespołu po naradzie z zespołem odpowiada podnoszą odpowiednią plakietkę – TAK lub NIE. Załącznik nr 3. Za każdą dobrą odpowiedź – 1 punkt.
max. ilość punktów – 9


VIII. Zabawa ruchowa przy muzyce „Uwaga -groźny pies” .
Dzieci przy muzyce spacerują po dywanie, gdy słyszą szczekanie psa przyjmują bezpieczną pozycję żółwia.

IX. Zadanie „Ułóż puzzle – znak drogowy i powiedz, co on oznacza”.
Kapitan losuje kopertę z puzzlami, zespół wspólnie układa znak drogowy . Jedno z dzieci opowiada, co oznacza ułożony znak.Za ułożenie znaku – 1 punkt, za prawidłową odpowiedź także 1 punkt.
max. ilość punktów – 2

X. Zadanie „Jak się zachowasz?”
Zespoły odpowiadają na pytania dotyczące zachowania się w określonych sytuacjach. Kapitanowie losują kopertę z pytaniem. Jury ocenia wypowiedzi – prawidłowa - 1 punkt, nieprawidłowa – 0 punktów. Załącznik 4.
max. ilość punktów – 1

XI. Wyścigi ze slalomem – układanie pasów drogowych „Zebra”.
Prowadząca objaśnia zasady wyścigu: Każdy zespół otrzymuje 6 pasków papieru: w kolorze czarnym 3 paski i w białym 3 paski. Zespoły siedzą na linii startu .Zadaniem dzieci jest ułożenie „zebry” w wyznaczonym miejscu. Trasa wyścigu to slalom miedzy pachołkami. Na sygnał pierwsze dziecko z zespołu bierze pasek i biegnie do wyznaczonego miejsca i kładzie go na podłodze. Następnie wraca na miejsce. Czynność tę powtarzają kolejno aż zostaną wykorzystane wszystkie paski.
Pierwszy zespół otrzymuje 3 punkty, drugi 2 punkty, ostatni 1 punkt.
max. ilość punktów – 3






XII. „Dobre i złe zachowanie”.
Każdy zespół otrzymuje ilustracje, na których są przedstawione różne sytuacje. Zadaniem dzieci jest ocenić zachowanie bohaterów scenki przyklejają odpowiedni znak – bezpieczne zachowanie buźką uśmiechniętą , a nieprawidłowe zachowanie buźką smutną. Jury przydziela po 1 punkcie za każdą prawidłową odpowiedź, a 0 punktów za złą.
max. ilość punktów – 4

XIII. Numery alarmowe
Każdy zespół dostaje trzy obrazki z pojazdami: samochód policyjny, wóz strażacki, ambulans, oraz trzy numery telefonów alarmowych 997, 998, 999. Należy dopasować numery telefonów do właściwego pojazdu.
max. ilość punktów – 3

XIV. Podliczenie punktów.
Dzieci przeliczają piłeczki w koszykach pod okiem jury. Prowadząca umieszcza na tablicy liczbę w sumie zdobytych punktów przez każdy zespół.
max. ilość punktów – 27

XV. Przerwa śniadaniowa.

XVI. Ogłoszenie wyników, rozdanie dyplomów dla poszczególnych zespołów, nagród, wręczenie medali, podziękowań dla nauczycielek za przygotowanie dzieci do turnieju.


XVII. Zabawa integracyjna „ Magiczna liczba siedem”. Pożegnanie gości.




Załącznik nr 1
Zagadki
1. Stoją przy drodze na jednej nodze, wszystkim kierowcom ku przestrodze.
2. Składam się z kierownicy, ramy i kół z oponami. Może na mnie jechać człowiek ruszając nogami.
3. Można przejść na drugą stronę, kiedy światło jest ...
4. Zgadniesz co to jest, gdy pomyślisz szczerze. Tak nazywa się część jezdni lub w ZOO zwierzę.
5. Plastikowy lub stalowy, służy do ochrony głowy.
6. Gdy miejski autobus przejeżdża ulicą, możesz go zobaczyć - jest za kierownicą.
7. Przyjeżdżają szybko, stawiają drabinę. Zawsze dzielnie walczą z pożarem i dymem.
8. Gdy na skrzyżowaniu światła się zepsują, w białych rękawiczkach ruchem aut kierują.
9. Gdy one na ulicy swój kolor zmieniają, wtedy wszyscy idą albo w miejscu stają.
10. Jeśli kierowcą jesteś roweru, to się na drogę tę właśnie kieruj!
11. Dla bezpieczeństwa noś go na głowie i na rowerze i na budowie.
12. Jest przy każdej jezdni po to. By chodzić po nim piechotą.
13. Mogą być cztery, mogą być dwa. Ma je samochód i rower je ma.
14. Kierownica, dwa a kółeczka i deseczka. Tym pojazdem może każdy jeździć i bez prawa jazdy.
15. Można wtedy jechać na nim, kiedy rusza się nogami.



Załącznik nr 2

Melodia „Deszczyk”

„Jadą Auta”

Jedzie auto brum brum brum (dzieci mają ręce "na kierownicy" i "kręcą kierownicą" )
A dzieci idą tak (dzieci idą w miejscu) .
2x

I nagle błysk, (klaśnięcie w ręce)
czerwone jest (tu prawa ręka do góry - dłoń "otwarta"),
2x
Nie wolno iść, czerwone świeci się (gest negacji).

I nagle błysk , (klaśnięcie w ręce)
zielone jest (lewa ręka do góry "otwarta") ,
2x
Już wolno iść, zielone świeci się (dzieci idą w miejscu).





Załącznik nr 3
Zabawa bez słów „Tak – Nie”
1. Czy można przejść na drugą stronę kiedy światło jest czerwone?
2. Pan policjant ma mundur w kolorze czerwonym.
3. Przechodzimy przez ulicę gdy na sygnalizatorze jest światło żółte.
4. Na ulicy bawimy się w berka.
5. Zebra to miejsce przejścia dla pieszych.
6. Znaki drogowe podpowiadają kierowcom jak mają jechać.
7. Dzieci powinny nosić przy plecakach znaki odblaskowe.
8. Wyskoczyła piłka na ulicę, czy można za nią pobiec?
9. Czy dzieciom wolno bawić się zapałkami?















Załącznik nr 4
Zadanie „Jak się zachowasz?”
• Pytanie nr 1
Ktoś obcy zaprasza cię na przejażdżkę samochodem – co robisz?
- nie wsiadam do samochodu bez zgody rodziców,
- wsiadam na chwilkę , ale pod warunkiem, że to będzie dobra zabawa.

• Pytanie nr 2
Co zrobisz gdy obca osoba namawia cię abyś poczęstował się cukierkami?
- mówisz „nie dziękuję” i odchodzisz, mówisz o tym rodzicom,
- częstujesz się chętnie.

• Pytanie nr 3
Obca osoba pyta gdzie mieszkasz?
- podajesz jej swój adres,
- nie reagujesz na zaczepki i odchodzisz.

• Pytanie nr 4
Jesteś sam w domu. Co robisz gdy ktoś zapuka?
- nie otwieram, udaję, że mnie nie ma,
- koniecznie otworzę, bo to może coś ważnego.

• Pytanie nr 5
Idąc do koleżanki widzisz leżącego pieska. Co robisz?
- przejdę obok pieska, ale w domu powiem o tym rodzicom,
- podejdę do pieska, pogłaszczę, dam mu jeść, przykryję go.

• Pytanie nr 6
Widzisz dym i ogień wydobywający się z pobliskiego domu. Co robisz?
- powiadamiam rodziców ,
- nie zwracam uwagi, dalej się bawię.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.