AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Lorek, 2017-05-04
Kraków

Edukacja dla bezpieczeństwa, Konspekty

Istota udzielania pierwszej pomocy.

- n +

PRZEDMIOT: Edukacja dla bezpieczeństwa KLASA: I a, b, c, d, e (gimnazjum)

TEMAT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ: Istota udzielania pierwszej pomocy.

CELE LEKCJI:
Poznawczy: Uczeń:
- wie, kogo określa się mianem osoby poszkodowanej;
- wie, w którym artykule Kodeksu Karnego zawarte są informacje o prawnym obowiązku udzielania pierwszej pomocy;
- wie, w jaki sposób zadbać o bezpieczeństwo podczas akcji ratowniczej;

Kształcący: Uczeń:
- potrafi podać definicję pierwszej pomocy i poszkodowanego;
- potrafi wymienić sekwencje działań podczas udzielania pierwszej pomocy;


Wychowawczy: Uczeń:
- będzie umiał samodzielnie i poprawnie wykonać algorytm udzielania pierwszej pomocy.

METODY PRACY NAUCZYCIELA: pogadanka, pokaz z instruktażem, ćwiczenia.

ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE: Kodeks Karny

FORMA ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW: zbiorowa, indywidualna, praca w grupach.

CZAS TRWANIA LEKCJI: 1*45 min.


Przebieg jednostki metodycznej
Czynności organizacyjne:
- przywitanie się z uczniami;
- sprawdzenie listy obecności;

Wprowadzenie do tematu lekcji.
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapisuje go na tablicy.
Zapoznaje uczniów z celami lekcji.
Realizacja tematu.
1. Nauczyciel zadaje pytania:
- Jak sądzicie co to jest pierwsza pomoc?
- Kogo określamy mianem osoby poszkodowanej?
- W jakim dokumencie zawarte są informacje o prawnym obowiązku udzielania pierwszej pomocy?
(załącznik nr 1)
załącznik nr 1
Pierwsza pomoc to pomoc udzielana osobie rannej lub z objawami pogorszenia stanu jej zdrowia na miejscu zdarzenia.
Udzielając pierwszej pomocy mamy na celu:
- utrzymać czynności życiowe poszkodowanego/chorego;
- zapobiec pogorszeniu się stanu zdrowia poszkodowanego/chorego;
- umożliwić szybszy powrót do zdrowia.
Poszkodowanym jest osoba, która doznała uszkodzenia ciała lub uszczerbku na zdrowiu na skutek zdarzenia.
Informacje o prawnym obowiązku udzielania pierwszej pomocy znajdują się w Kodeksie Karnym.

2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy 5 osobowe. Każda grupa otrzymuje egzemplarz Kodeksu Karnego. Ich zadaniem jest odnaleźć w otrzymanym dokumencie, informacje kto ma prawny obowiązek udzielania pierwszej pomocy.
Poleca odczytanie na głos odnalezionych informacji (załącznik nr 2).

Załącznik nr 2
art. 162 Kodeksu Karnego (Dz.U.2016.0.1137 t.j. - Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny), którego zapis brzmi:
§ 1. Kto człowiekowi znajdującemu się w położeniu grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu nie udziela pomocy, mogąc jej udzielić bez narażenia siebie lub innej osoby na niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu – podlega karze pozbawienia wolności do lat trzech.
§ 2. Nie popełnia przestępstwa, kto nie udziela pomocy, do której jest konieczne poddanie się zabiegowi lekarskiemu, albo w warunkach, w których możliwa jest natychmiastowa pomoc ze strony instytucji lub osoby bardziej do tego powołanej.
Nauczyciel tłumaczy uczniom w jaki sposób należy rozumieć paragraf 1 i 2 Kodeksu Karnego.

3. Nauczyciel zadaje kolejne pytania:
- Jakie czynności wykonasz na miejscu zdarzenia?
- W jaki sposób powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo podczas akcji ratunkowej?
- W jaki sposób można zabezpieczyć miejsce wypadku? (załącznik nr 3)

Załącznik nr 3
Algorytm udzielania pierwszej pomocy
1. Kontrola bezpieczeństwa (ocena sytuacji – rozpoznanie zagrożeń, zabezpieczenie miejsca zdarzenia, bezpieczne dotarcie do poszkodowanego).
2. Kontrola przytomności.
3. Zatrzymanie świadka.
4. Kontrola oddechu.
5. Wezwanie pomocy.
6. Dalsza pierwsza pomoc (w zależności od sytuacji pozycja bezpieczna boczna, resuscytacja krążeniowo – oddechowa).

Dokonując oceny sytuacji należy zwrócić uwagę na jak najwięcej szczegółów mogących świadczyć o niebezpieczeństwie lub jego charakterze ( np. praca silnika pojazdu, który uległ wypadkowi, zapach benzyny, wyciek paliwa).
Zagrożenie w miejscu wypadku mogą stanowić:
- inne samochody;
- rozbite szkło;
- kawałki metalu;
- rozbity samochód;
- wyciekające paliwo lub inne związki chemiczne;
- ogień;
- czad;
- zachowanie poszkodowanego (będącego np. w szoku lub pod wpływem alkoholu).

Sposób zabezpieczenia terenu:
- odłączenie dopływu prądu, źródła ognia;
- ustawienie trójkąta ostrzegawczego (w przypadku wypadku komunikacyjnego).

4. Prowadzący zajęcia omawiając sposób zabezpieczania terenu, powoli przemieszcza się do tyłu sali. W pewnym momencie, bez żadnego uprzedzenia, głośno wypowiada imię ucznia zajmującego miejsce w pierwszej ławce. Uczeń automatycznie odwraca się do nauczyciela.
Nauczyciel: - Co przed chwilą zrobił Wasz kolega?
W ten prosty nauczyciel zaprezentował dzieciom, od której strony nie wolno podchodzić do poszkodowanego.
W celu przećwiczenia prawidłowego podchodzenia do poszkodowanego, nauczyciel poleca ochotnikowi położyć się na kocu, po czym demonstruje i omawia, od której strony należy do niego podejść. Nauczyciel instruuje, iż do poszkodowanego nie wolno podchodzić od tyłu jego głowy, gdyż w próbie nawiązania kontaktu wzrokowego z ratującym poszkodowany mimowolnie będzie starał się do niego odwrócić, a to może grozić kolejnymi urazami kręgosłupa.
5. Nauczyciel dyktuje krótką notatkę do zeszytu (definicję pierwszej pomocy, poszkodowanego, kto ma prawny obowiązek udzielania pierwszej pomocy, algorytm udzielania pierwszej pomocy, sposób zabezpieczenia terenu, od której strony należy podchodzić do poszkodowanego)
6. W części podsumowującej nauczyciel zadaje pytania:
- Kto to jest poszkodowany?
- Przypomnijcie algorytm udzielania pierwszej pomocy.
7. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.
Żegna się z uczniami.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.