Katalog

Ewa Lorek, 2017-04-26
Kraków

Technika, Scenariusze

Przyrządy pomiarowe – rozpoznawanie, odczytywanie wielkości.

- n +

PRZEDMIOT: Zajęcia techniczne
KLASA: I a, b, c, d, e (gimnazjum)

TEMAT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ: Przyrządy pomiarowe – rozpoznawanie, odczytywanie wielkości.

CELE LEKCJI:
Poznawczy: Uczeń:
- zna nazwy narzędzi pomiarowych;
- wie co to jest suwmiarka i do czego służy;
- wie, w jaki sposób dokonać pomiaru za pomocą suwmiarki;

Kształcący: Uczeń:
- umie wymienić nazwy narzędzi pomiarowych;
- potrafi wymienić elementy budowy suwmiarki;
- opisuje, na czym polega pomiar (kontrola);
- umie wymienić czynniki wpływające na błąd pomiarowy;
- odczytuje wskazania suwmiarki.

Wychowawczy: Uczeń:
- będzie umiał samodzielnie i poprawnie posługiwać się przyrządami pomiarowymi.

METODY PRACY NAUCZYCIELA: pogadanka, pokaz z instruktażem, ćwiczenia.

ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE: przymiar kreskowy, przymiar składany, suwmiarka, szczelinomierz, tablica, kreda, karty pracy: zdjęcia poszczególnych przyrządów pomiarowych, z przykładowymi wskazaniami pomiaru na suwmiarce.

FORMA ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW: zbiorowa, indywidualna, praca w grupach.

CZAS TRWANIA LEKCJI: 1*45 min.


Przebieg jednostki metodycznej
Czynności organizacyjne:
- przywitanie się z uczniami;
- sprawdzenie listy obecności;

Wprowadzenie do tematu lekcji.
Nauczyciel podaje temat lekcji i zapisuje go na tablicy.
Zapoznaje uczniów z celami lekcji.
Realizacja tematu.
1. Nauczyciel zadaje pytania:
- Co to jest pomiar?
- Co to jest błąd pomiarowy?
- Co może być przyczyną owego błędu?
- Jakie znacie narzędzia pomiarowe?
- Co to jest suwmiarka i do czego służy? (załącznik nr 1)
Załącznik nr 1
Pomiar jest czynnością, która polega na porównaniu badanej wartości wielkości, np. szerokości z wartością wielkości użytego przez nas przyrządu pomiarowego.
Każdy otrzymany wynik pomiarowy może zawierać tzw. błąd pomiarowy, który może być wynikiem np. niepoprawnie dokonanego przez nas odczytu lub też zmęczenia oczu.

2. Nauczyciel zadaje kolejne pytania:
- Czy potraficie wymienić znane Wam przykłady narzędzi pomiarowych?
3. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, na których znajdują się zdjęcia przymiaru kreskowego, przymiaru składanego, szczelinomierza oraz suwmiarki. Poleca pod ilustracjami wpisać nazwy każdego z narzędzi.
Następnie prezentuje i krótko charakteryzuje każdy z nich (załącznik nr 2).

Załącznik nr 2
Podstawowe narzędzia pomiarowe:
- przymiar kreskowy to taśma metalowa prosta bądź zwijana, na której znajduje się podziałka;
- przymiar składany to kilka połączonych ze sobą przymiarów (zazwyczaj stosowany jest on przy pracach stolarskich, nazywany również metrówką);
- szczelinomierz – komplet blaszek o różnych grubościach (przeważnie 0,05 – 1 mm), służący do sprawdzania, np. luzów pomiędzy częściami maszyn i urządzeń;
- suwmiarka – to przyrząd pomiarowy z noniuszem, służącym do pomiaru wymiarów zewnętrznych i wewnętrznych, a gdy suwmiarka ma głębokościomierz - również do pomiaru głębokości.
Suwmiarki mierzą z dokładnością do 0,1 mm (noniusz 9mm), 0,05 mm (noniusz 19mm), 0,02 mm (noniusz 49 mm).

Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3 osobowe i rozdaje każdej z nich po jednym egzemplarzu suwmiarki. Nauczyciel omawia budowę przyrządu a następnie prezentuje sposób wykonywania i odczytania pomiaru (załącznik nr 3).

Załącznik nr 3
Budowa suwmiarki:
- szczęki do pomiarów wewnętrznych;
- prowadnica;
- noniusz;
- dźwigienka zacisku;
- suwak;
- szczęka dolna przesuwna;
- szczęka dolna stała;
- głębokościomierz.
Odczyt pomiaru:
Suwak odsuwamy w prawo. Między rozsunięte szczęki wkładamy mierzony przedmiot. Dosuwamy suwak tak, aby płaszczyzny stykowe szczęk zetknęły się z krawędzią przedmiotu. Następnie na prowadnicy odczytujemy ile całych działek prowadnicy odcina zerowa kreska noniusza, co odpowiada mierzonemu wymiarowi w milimetrach. Później odczytujemy, która kreska noniusza znajduje się na przedłużeniu kreski podziałki prowadnicy (kreska noniusza wskazuje dziesiąte części milimetra).
Na tablicy zapisuje odczytany wynik.
4. Nauczyciel poleca każdej grupie dokonać pomiaru suwmiarką:
a) grubości blatu swojej ławki;
b) szerokość zeszytu przedmiotowego;
c) głębokość zatyczki od długopisu;
a następnie dokonać zapisu uzyskanych wyników w zeszycie.
Nauczyciel w czasie pracy kontroluje poprawność wykonywanych przez uczniów pomiarów.
5. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z przykładowymi wskazaniami pomiaru na suwmiarce. Poleca każdemu uczniowi samodzielnie dokonać odczytu.
W momencie wykonywania ćwiczenia przez uczniów, nauczyciel kontruje postęp prac i w razie potrzeby udziela wskazówek.
Po zakończeniu zadania wskazani uczniowie odczytują na głos wyniki.
6. W ramach podsumowania nauczyciel zadaje pytania kontrolne:
- Co to jest pomiar?
- Jakie na dzisiejszej lekcji poznaliśmy przyrządy pomiarowe?
- Co to jest błąd pomiarowy?
7.Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.
Żegna się z uczniami.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.