Katalog

Agnieszka Ćmiel, 2017-04-18
Lubartów

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Konkurs na kierownika cukierni. Scenariusz zajęć dydaktyczno - wychowawczych.

- n +


SCENARIUSZ ZAJĘĆ DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZYCH

GRUPA: V (5-6-latki)
PROWADZĄCA: Agnieszka Ćmiel

TEMAT ZAJĘĆ: Konkurs na kierownika cukierni.

CELE:
- sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie prawidłowego posługiwania się pojęciami: lewa strona, prawa strona,
- sprawdzenie znajomości stałego następstwa pór roku, dni tygodnia miesięcy w roku,
- sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie przeliczania elementów, posługiwania się liczebnikami głównymi w zakresie 10,
- sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
- sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie wyznaczania wyniku dodawania i odejmowania,
- sprawdzenie kompetencji dzieci w zakresie porządkowania liczebników wzrastająco.

METODY:
słowne (objaśnienia, instrukcja słowna), czynne (zadań stawianych do wykonania)

FORMY:
indywidualna, zbiorowa

POMOCE: ogłoszenie o konkursie na kierownika cukierni, płyta CD, emblematy ciastek: 7 okrągłych, 9 trójkątnych, 8 kwadratowych, papierowe tacki, koperty, kartoniki z zaznaczoną liczbą kropek, kostka.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Wstęp: Odczytanie ogłoszenia burmistrza miasta o konkursie na kierownika cukierni:
„Ogłaszamy konkurs na kierownika cukierni. Oferujemy specjalne zniżki na zakup ciast i ciastek. Od kandydatów na kierownika cukierni wymagana jest bardzo dobra znajomość liczenia. Prosimy o przeprowadzenie 1-go etapu konkursu w przedszkolach. Konkurs polega na poprawnym wykonaniu zadań, które przekazano Waszej pani.”

Burmistrz Miasta

Zad. 1). Zabawa na powitanie.
Kierownik cukierni przedstawia się i swoich współpracowników.
„Jestem…., po mojej lewej stronie jest…., po mojej prawej stronie jest….”

Zad. 2). „Wesoły kalendarz”.
Kierownik cukierni wie, jaka jest pora roku i orientuje się jaki jest dzień tygodnia, żeby wiedzieć, kiedy przyjmować zamówienia. Dzieci poruszają się przy muzyce. Na przerwę w muzyce tworzą rzędy z 4 osób – pór roku. Kolejno wymieniają w rzędach pory roku. Ponownie poruszają się przy muzyce. Na jej przerwę tworzą rzędy z 7 osób – dni tygodnia i kolejno wymieniają je w swoim zespole. Ponownie bawią się przy muzyce, na jej przerwę tworzą jedno duże koło. Wymieniają nazwy miesięcy.

Zad. 3). „Ile jest ciastek?”
- Kierownik cukierni musi wiedzieć, ile ciastek jest w sprzedaży. Każde dziecko otrzyma zestaw ciastek, po kilka w różnych kształtach. Dzieci układają na tacach ciastka według kształtu, zgodnie z oznaczeniem na tacy (trójkąt, koło, kwadrat). Nad każdą tacą układają kartonik z odpowiednią liczbą kropek.

Nauczycielka sprawdza:
- Ile jest ciastek okrągłych? (Dzieci podnoszą odpowiedni kartonik - 7);
- Ile jest ciastek trójkątnych? (Dzieci podnoszą odpowiedni kartonik - 9);
- Ile jest ciastek kwadratowych? (Dzieci podnoszą odpowiedni kartonik - 8);
- Ułóż tace w kolejności od najmniejszej do największej liczby ciastek (zaczynamy od lewej strony; 7, 8, 9).
- Których ciastek jest najmniej? Ile?
- Których ciastek jest najwięcej? Ile?
- O ile więcej jest ciastek kwadratowych niż okrągłych?
- O ile więcej jest ciastek trójkątnych niż kwadratowych?

Zad. 4). „Który z kolei?”
- Do cukierni ustawiła się kolejka. Dzieci poruszają się swobodnie przy muzyce A. Dvořáka „Humoreska”. Kiedy muzyka milknie, wskazane przez nauczyciela dziecko rzuca kostką do gry, pokazuje wszystkim liczbę wyrzuconych oczek. Dzieci szybko ustawiają się w kolejki po tyle osób, ile wskazuje liczba oczek na kostce. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Kto ustawił się drugi – podnosi rękę;
- Kto ustawił się czwarty – podnosi rękę;
(rzut kostką)
- Kto ustawił się trzeci – podnosi rękę.
- Kto ustawił się piąty – podnosi rękę.
(rzut kostką)
- Kto ustawił się pierwszy – podnosi rękę.
- Kto ustawił się szósty – podnosi rękę.

Zad. 5). Dzieci siedzą w kole. Otrzymują ciastka w kopertach.
• Kasia kupiła w cukierni 3 ciastka czekoladowe i 4 ciastka waniliowe. Ile ciastek kupiła Kasia? (Dzieci układają rozwiązanie na dywanie).
• Wojtek kupił 10 wafelków. Zjadł 5 wafelków. Ile wafelków mu zostało?
• Tata przyniósł 5 babeczek i mama przyniosła 5 babeczek. Ile razem babeczek przynieśli rodzice?
• Dzieci miały 8 pierników. Zjadły 4 pierniki. Ile pierników zostało?

Zad. 6). Wręczenie dyplomów – podziękowań za bardzo dobre wyniki 1 – go etapu konkursu na Kierownika Cukierni.









Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.