Katalog Katarzyna Barańska, 2017-03-22 Dąbrowa Górnicza Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Zakładanie klasowej hodowli roślin.Scenariusz zajęć z edukacji wczesnoszkolnej w klasie I Hasło dnia: Zakładanie klasowej hodowli roślin. Temat dnia: Wprowadzenie zmiękczeń Si, si na podstawie wyrazu nasiona. Nauka pisania zmiękczeń Si, si. Ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów. Czytanie tekstu z podziałem na role. Określenie warunków potrzebnych roślinom do wzrostu.Porównywanie liczebności zbiorów. Stosowanie stosowaniu znaków matematycznych <, >, +. Praca plastyczna „Moje rośliny domowe”. Temat jednostki hospitowanej: Ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej wyrazów. Określanie warunków potrzebnych roślinom do wzrostu. Zakładanie hodowli rzeżuchy. Porównywanie liczebności zbiorów. Stosowanie znaków matematycznych: " <, >, = Cele zajęć: Ćwiczenia analizy i syntezy głoskowej oraz sylabowej wyrazów Kształcenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat, poszerzanie słownictwa uczniów Poznanie warunków niezbędnych roślinom do wzrostu Ćwiczenia w prawidłowym odczytywaniu instrukcji siania rzeżuchy i układania jej w odpowiedniej kolejności Kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się pełnym zdaniem Nauka siania nasion Doskonalenie znajomości stosowania znaków matematycznych: <,>,= Ćwiczenie umiejętności porównywania liczebności zbiorów Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych Kształcenie umiejętności rozpoznawania roślin Rozwijanie umiejętności prezentowania własnej pracy Wdrażanie do pracy samodzielnej i grupowej Metody: Aktywizujące – gry dydaktyczne, praca w grupach Programowe – praca z tekstem, materiałem ikonograficznym, praca z podręcznikiem Podające – krótka rozmowa nauczająca, pokaz Praktyczna – projekt Problemowo-ćwiczeniowa – karty pracy Formy pracy: Praca jednolita i zróżnicowana indywidualna i zbiorowa Środki dydaktyczne: krzyżówka, karty pracy, rzeżucha, wata, kubeczek nasiona rzeżuchy, woda, rozsypanka zdaniowa, ilustracje, podręcznik PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Powitanie dzieci 2. Wprowadzenie do tematu zajęć. Zadaniem uczniów jest rozwiązanie krzyżówki. Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje zwierząt. Zadaniem uczniów jest wpisanie danego wyrazu w kratki krzyżówki. Podczas wpisywania wyrazów dziecko dokonuje analizy i syntezy głoskowo-sylabowej danego słowa. Po rozwiązaniu krzyżówki dzieci wspólnie odczytują hasło zajęć. Ilustracje przedstawiają: 1. KROWA 2. ZEBRA 3. PIES 4. ŻYRAFA 5. KURA 6. KACZKA 7. MUCHY 8. OWCA Rozwiązanie: K R O W A Z E B R A P I E S Ż Y R A F A K U R A K A C Z K A M U C H Y O W C A Hasło: RZEŻUCHA Uczniowie wspólnie odczytują hasło i dokonują analizy i syntezy głoskowo-sylabowej napisanego wyrazu. 2. Rozmowa z uczniami na temat wartości odżywczych rzeżuchy. Nauczyciel demonstruje uczniom rzeżuchę w doniczce i pyta uczniów: - Kto z Was wie co to za roślina? - Po co ją hodujemy? Rzeżucha dodawana do potraw wzmacnia włosy i paznokcie. Ma również działanie odmładzające. Przemywanie skóry sokiem z rzeżuchy pomaga pozbyć się trądziku. Wyrośniętą rzeżuchę ścina się nożyczkami i dodaje do: zup, sosów, kanapek, sałatek, surówek, past jajecznych, twarożku i masła. Nie potrzeba wtedy dodawać soli i innych przypraw. Zalecana porcja to 3−4 łyżeczki rzeżuchy dziennie. Ma pikantny, intensywny, ostry smak, co nie każdemu może się spodobać, ale warto się do niego przekonać, bo rzeżucha dostarcza organizmowi cennych składników. - Dlaczego jedzenie warzyw m.in. rzeżuchy jest ważne? / posiada witaminy i inne substancje odżywcze/ - Co się dzieje z naszym organizmem kiedy jemy dużo warzyw? /jesteśmy zdrowi, nie chorujemy, mamy ładna cerę, lepiej widzimy/ 3. Wysłuchanie przez uczniów piosenki "Czarodziejskie nasionko" i rozmowa na temat jej treści. 4. Zapoznanie z instrukcją zakładania hodowli rzeżuchy. Nauczyciel informuje dzieci, że na dzisiejszych zajęciach będą zakładać hodowlę rzeżuchy. Wcześniej jednak muszą ustalić w jakiej kolejności będą to robić. Każde dziecko otrzymuje kartę pracy. Zadaniem ucznia jest ustalenie kolejności zakładania hodowli rzeżuchy. / praca zróżnicowana/ KARTA PRACY /praca zróżnicowana/ WERSJA A Instrukcja hodowli rzeżuchy. Potrzeba: wata,kubeczek nasiona rzeżuchy, woda. Uporządkuj kolejność wykonywanych czynności podczas zakładania hodowli rzeżuchy poprzez wpisanie w puste okienka cyfr od 1 do 5. Nalej tyle wody, aby zmoczyć watę. Rozłóż watę w pudełku. Ustaw na oknie. Nasyp nasiona. Pamiętaj o podlewaniu. WERSJA B Instrukcja hodowli rzeżuchy. Potrzeba: kubeczek, wata, nasiona rzeżuchy, woda. Ułóż rozsypankę zdaniową, w takiej kolejności, aby powstała instrukcja hodowli rzeżuchy. Rozłóż watę w pudełku. Nalej tyle wody, aby zmoczyć watę. Nasyp nasiona. Ustaw na oknie. Pamiętaj o podlewaniu. Po skończeniu zadania uczniowie głośno odczytują ułożone instrukcje. 5. Zakładanie hodowli rzeżuchy. Uczniowie w parach zakładają sieją nasiona rzeżuchy według ułożonej wcześniej instrukcji. Nauczyciel nadzoruje wykonywaną przez nich pracę. Po założeniu hodowli, uczniowie podpisują swoje doniczki i ustawiają nasiona rzeżuchy na oknie. Następnie sprzątają swoje stanowiska pracy. 6. Rozmowa z uczniami n/t czynników warunkujących wzrost roślin. Nauczyciel pyta: - Jak myślicie dlaczego nasze hodowle ustawiliśmy na oknie? - Co jest potrzebne roślinie, aby mogła się prawidłowo rozwijać? Wypełnienie przez uczniów karty pracy. KARTA PRACY /praca indywidualna, jednolita/ Otocz pętlą to, co czego rośliny potrzebują do prawidłowego rozwoju?” Na karcie pracy znajdują się ilustracje: Słońca, ptaszka, konewki z wodą, butelki z nawozem, ziemi, telefonu, zegarka, termometru. Sprawdzenie poprawności wykonanych prac poprzez przypięcie do tablicy ilustracji będących odpowiedziami na pytanie „Czego rośliny potrzebują do prawidłowego rozwoju?” 7. Porównywanie liczebności zbiorów –praktyczne działania matematyczne. Stosowanie znaków matematycznych <,>,= - Sprawdzenie stopnia zrozumienia stosowania znaków matematycznych <,>,= KARTA PRACY /praca indywidualna jednolita/ Zapisz, ile jest kwiatów. Porównaj, których kwiatów jest więcej wpisując w pustą kratkę odpowiedni znak: < , > , = Na karcie pracy znajdują się kwiaty. Po lewej stronie jest ich 3, a po prawej 4. Uczniowie po przeliczeniu ich wpisują ich liczbę w puste kratki, a potem dokonują ich porównania poprzez wpisanie odpowiednich znaków. W drugim rzędzie po lewej i po prawej stronie znajduje się po 5 kwiatków, a w trzecim rzędzie po lewej stronie jest 6 kwiatów, a po prawej 2. Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania. 7. Podsumowanie zajęć. - O czym mówiliśmy na dzisiejszych zajęciach? - Co założyliśmy? - O czym należy pamiętać hodując rośliny? - Co jest potrzebne roślinie do prawidłowego rozwoju? - Jakie czynności wykonujemy podczas siania rzeżuchy? Nauczyciel wybiera dziecko, które za pomocą pantomimy pokazuje kolejne czynności podczas zakładania hodowli rzeżuchy. Pozostali uczniowie zgłaszają się i nazywają pokazywane czynności. 8. Ocena zajęć. Określenie swojego samopoczucia po przebytej lekcji poprzez narysowanie „minki” na karteczce samoprzylepnej. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |