AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Krystyna Drwal, 2017-02-28
Tarnów

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Wyprawa w świat bajek"- obserwacja doradczo-doskonaląca

- n +

Arkusz obserwacji doradczo –doskonalącej
Grupa wiekowa: 3, 4 - latki
Temat: „Wyprawa w świat bajek” - rozpoznawanie znanych postaci bajkowych i bajek, zapoznanie z pojęciami: kukiełka, marionetka, pacynka, pacynki na palce w formie rękawicy.

Cel główny zajęcia:
- rozbudzanie zainteresowania książką jako źródłem radości i przeżyć;
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- rozwijanie umiejętności odbierania, rozumienia i wyrażania treści przekazywanych za pomocą
kukiełki, marionetki, pacynki na dłoń i palce;
- utrwalenie znajomości postaci bajkowych i bajek;
- zachęcanie do wypowiadania się na temat wybranych postaci bajkowych i bajek.

Cele operacyjne (wskaźniki zajęcia) Dziecko: - uważnie słucha tekstu mówionego, udziela odpowiedzi na pytania dotyczące treści usłyszanego tekstu;
- zna bohaterów i tytuły wybranych bajek;
- interpretuje treści przekazane przez kukiełkę, marionetkę, pacynkę;
- podaje różnice między kukiełką, marionetką, pacynką;
- dzieli słowa na sylaby;
- bawi się przy muzyce;
- aktywnie uczestniczy w proponowanych przez nauczyciela działaniach.

Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego:
14. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
2) potrafi uważnie postrzegać (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
4) słucha lub odbiera w innej dostępnej dla siebie formie komunikacji treść np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, m. in. z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji; interesuje się książkami;
6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie.
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
1) wie jak należy zachować się na uroczystościach, np. na koncercie, festynie, przedstawieniu, w teatrze, w kinie.
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
2) dostrzega zmiany charakteru muzyki (np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku) i wyraża je ruchem.
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dziećmi i dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych.
Metody:
słowne: słuchanie bajki prezentowanej przez nauczyciela i zabawkę interaktywną „Kubuś Puchatek”, rozmowa, polecenia, objaśnienia.
czynne: zadania stawiane dziecku, kierowanie własną aktywnością dziecka.
oglądowe: pokaz, obserwacja.

Formy:
- praca z całą grupą,
- zespołowa,
- indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- książki z wybranymi bajkami, kukiełka „Słoń Trąbalski”, marionetka „Papa Smerf”, pacynka interaktywna „Kubuś Puchatek” oraz pacynka – rękawica „Czerwony Kapturek”, emblematy na szyję do zabawy ruchowej przy muzyce – postacie z bajek, plansze z naklejkami: Ubieram postacie z bajek, płyta CD z nagraniami utworów muzycznych.

Przewidywane mocne strony zajęcia:
- zna postacie z bajek i wybrane bajki;
- chętnie bawi się przy muzyce;
- myśli twórczo i samodzielnie wykonuje zadania.

Przebieg:
1. Zabawa przy piosence „Zaczarowany pociąg” – płyta CD ( przydzielenie roli prowadzącego pociąg – maszynisty, wykorzystanie czapki kolejarza, przejście między rozstawionymi bajkowymi domkami, w których mieszka bajkowa postać).
2. Omówienie poszczególnych postaci bajkowych w 4 kolejnych domkach: marionetka „Papa Smerf”, pacynka – rękawica „Czerwony Kapturek”, kukiełka „Słoń Trąbalski”, oraz pacynka „Kubuś Puchatek”
- rozpoznawanie przez dzieci wybranych postaci;
- podanie tytułu bajki;
- wymienianie innych postaci występujących w tej bajce,
- podział na sylaby podanych słów;
- wyszukiwanie w pojemniku z książkami bajki o której mowa w danym momencie, oglądanie, przypomnienie o szanowaniu książek.

3. Zabawa ruchowa przy muzyce z wykorzystaniem emblematów – postacie z bajek (gdy dziecko usłyszy melodię z bajki, z której postać ma na emblemacie wychodzi na środek i tańczy odtwarzając ruchem charakter słyszanej muzyki).
4. Praca przy stolikach – plansze z naklejkami: „Ubieramy postacie z bajek” (dziecko otrzymuje postać z bajki wraz z naklejkami przedstawiającymi różne części garderoby – ubiera postać naklejając ubrania wg własnego pomysłu, nadaje imię swojej bajkowej postaci, dzieli na sylaby nazwę, imię).
5. Ewaluacja zajęcia – dziecko, któremu zajęcie się podobało, jest zadowolone wybiera sobie malowankę, motywowanie przez dziecko swojej decyzji.

Literartura:
Bajka "Czerwony Kapturek", "Smerfy", "Kubuś Puchatek", Słoń Trabąlski" oraz inne bajki, płyta CD "Wybrane melodie i piosenki z bajek dla dzieci".
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0