Katalog

Iwona Wodzyńska, 2017-02-28
Radom

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Zabawy matematyczne

- n +


SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 5-LETNICH

Rodzaj aktywności: Aktywność poznawcza

Zakres tematyczny: Ćwiczymy pamięć i koncentrację uwagi - słuchanie opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
Nasza edukacja matematyczna - kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia.

Temat zajęć: „Szal pani Jesieni” – zabawy matematyczne na podst. bajki E . Ostrowskiej „Bajka o jesiennym szalu”

Cel ogólny: Rozwijanie procesów poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem udziału w zabawach doskonalących umiejętność liczenia

Cele operacyjne; Dziecko:
- chętnie wypowiada się na temat wysłuchanej bajki, wie dlaczego późną jesienią należy się ciepło ubierać
- układa, dodaje, ujmuje liście zgodnie z treścią bajki,
- posługuje się liczebnikami głównymi w dostępnym zakresie,
- ustala wynik dodawania i odejmowania po każdej zmianie,
- bierze aktywny udział w zabawach ruchowych,
- prawidłowo nawleka liście na sznurowadło,
- cieszy się efektem swojej pracy.
Formy pracy z dziećmi: grupowa, indywidualna
Metody pracy z dziećmi: podająca: rozmowa, żywego słowa, instrukcja . eksponująca: pokaz obserwacja czynna: zadania stawiane dzieciom
Środki dydaktyczne: sylweta pani Jesieni i zwierząt występujących w bajce, różnokolorowe liście wycięte z kartonu z dwoma dziurkami, sznurowadła dla każdego dziecka, nagrania CD.


PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1. Zaproszenie dzieci do utworzenia kółeczka na dywanie – powitanie przy piosence
„Idą dzieci do przedszkola”

2 Dzieci podchodzą do stolików i każde z nich bierze dla siebie tackę z liśćmi (8 sztuk)i sznurowadłem, siada w półkolu na dywanie
Nauczycielka opowiada bajkę fragmentami manipulując sylwetami, dzieci układają, dokładają, ujmują liście zgodnie z treścią utworu oraz przeliczają je po każdej zmianie.

Barwne liście wiatr gdzieś niesie. Pod drzewami chodzi Jesień. Chodzi Jesień zadumana.
- Już mnie rosy ziębią z rana. Wkrótce przyjdą chłody, deszcze, a tu szala nie mam jeszcze.
- Wiem, co zrobię! -
Zaraz Jesień nazbierała liści pięć i z pomysłu swego rada w równy rządek je układa.

N.: I wy również zabawcie się z p. Jesienią. Weźcie 5 liści i ułóżcie je równo jeden obok drugiego.

Dz.: układa liście w szeregu na swojej tacy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania.

Truś zajączek przysiadł w trawie. Patrzył bystro i ciekawie.
- Szal za krótki - pisnął.- Szkoda!
Muszę jeden listek dodać, bo wiem przecież doskonale, że są modne dłuższe szale.

N. Co zrobił zajączek? Ile liści jest w szalu?
Dz. dokłada liść, przelicza, ustala wynik.

Wiewióreczka stroszy kitkę. - Po co kłaść tu liście brzydkie?
O! Ten mi się nie podoba, tamten zeschły - wyrzuć oba!
Ile teraz ci zostanie? Licz... ja biegnę na śniadanie!

Dz. ujmuje dwa liście, przelicza, pokazuje ilość na palcach...

Wśród drzew wścibski wiatr się schował, szybko liście porachował. - Na szal... Fiiiu!... jest za mało! Więcej, więcej by się zdało! - I wnet zawiał porywiście: - Masz tu jeszcze trzy liście!

N. Co zrobił wiatr?
Dz. dodaje trzy liście, przelicza...

Poznajecie tu borsuka? Właśnie pilnie czegoś szuka. Czego?... Pssst, to tajemnica. Chyłkiem wyjrzał już z ukrycia, chwycił jeden listek spory i z powrotem myk, do nory.

N. Co zrobił borsuk?
Dz. odsuwa jeden liść, przelicza...

Przyfrunęły dwa wróbelki, każdy przyniósł liść niewielki.
Już prezenty swoje kładą. Jesień woła: - Co za radość! -
I uśmiecha się złociście: - Znów mam więcej o dwa liście.

N. Co się stało?
Dz. dokłada dwa liście, przelicza...
N. Ile liści jest w szalu pani Jesieni?

Szedł na spacer lis Chytrusek. - Jakąś psotę zrobić muszę. Wiem!... Jesieni szal rozrzucę! Szast, prast - kitą, i już uciekł!
Lecą liście rozrzucone... A ty, czy potrafisz - mimo lisiej psoty - wziąć się raźno do roboty, i ułożyć szal dla Jesieni?

Następnie nauczyciel zachęca dz. do ponownego ułożenia "szala", lecz nie na dywaniku, a na sznurówce - wówczas szal z liści nie rozsypie się.
Zanim dzieci rozpoczną pracę z szalem, N. zaprasza do zabawy.

3. Zabawa ruchowa przy włoskiej melodii

4. "Szal dla Jesieni" - praca indywidualna.
- pokazanie sposobu nawlekania liści na sznurówkę, zwrócenie uwagi na przeciąganie sznurówki przez obie dziurki, przewlekając raz z dołu, raz z góry.
- praca indywidualna przy stolikach. Dzieci nawlekają liście na sznurówkę, decydując o układzie kolorystycznym. Przeliczają liście, wyróżniają i nazywają kolory liści w swoim szalu, porównują ich ilość, określają, których jest więcej, a których mniej. Nauczyciel pomaga w razie potrzeby, rozmawia indywidualnie z dziećmi, podziwia piękne szale.
- dekorowanie sylwety pani Jesieni zrobionymi "szalami".

5. Zakończenie -zabawa ruchowa przy piosence „Jesienna poleczka”



Iwona Wodzyńska
Przedszkole Publiczne nr 2 w Radomiu































Barwne liście wiatr gdzieś niesie. Pod drzewami chodzi Jesień. Chodzi Jesień zadumana.
- Już mnie rosy ziębią z rana. Wkrótce przyjdą chłody, deszcze, a tu szala nie mam jeszcze.
- Wiem, co zrobię! -
Zaraz Jesień nazbierała liści pięć i z pomysłu swego rada w równy rządek je układa.

Truś zajączek przysiadł w trawie. Patrzył bystro i ciekawie.
- Szal za krótki - pisnął.- Szkoda!
Muszę jeden listek dodać, bo wiem przecież doskonale, że są modne dłuższe szale.

Wiewióreczka stroszy kitkę. - Po co kłaść tu liście brzydkie?
O! Ten mi się nie podoba, tamten zeschły - wyrzuć oba!
Ile teraz ci zostanie? Licz... ja biegnę na śniadanie!


Wśród drzew wścibski wiatr się schował, szybko liście porachował. - Na szal... Fiiiu!... jest za mało! Więcej, więcej by się zdało! - I wnet zawiał porywiście: - Masz tu jeszcze trzy liście!


Poznajecie tu borsuka? Właśnie pilnie czegoś szuka. Czego?... Pssst, to tajemnica. Chyłkiem wyjrzał już z ukrycia, chwycił jeden listek spory i z powrotem myk, do nory.


Przyfrunęły dwa wróbelki, każdy przyniósł liść niewielki.
Już prezenty swoje kładą. Jesień woła: - Co za radość! -
I uśmiecha się złociście: - Znów mam więcej o dwa liście.


Szedł na spacer lis Chytrusek. - Jakąś psotę zrobić muszę. Wiem!... Jesieni szal rozrzucę! Szast, prast - kitą, i już uciekł!
Lecą liście rozrzucone... A ty, czy potrafisz - mimo lisiej psoty - wziąć się raźno do roboty, i ułożyć szal dla Jesieni?

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.