Katalog Iwona Wodzyńska, 2017-02-28 Radom Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Zabawy matematyczneSCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI 5-LETNICH Rodzaj aktywności: Aktywność poznawcza Zakres tematyczny: Ćwiczymy pamięć i koncentrację uwagi - słuchanie opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi Nasza edukacja matematyczna - kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia. Temat zajęć: „Szal pani Jesieni” – zabawy matematyczne na podst. bajki E . Ostrowskiej „Bajka o jesiennym szalu” Cel ogólny: Rozwijanie procesów poznawczych ze szczególnym uwzględnieniem udziału w zabawach doskonalących umiejętność liczenia Cele operacyjne; Dziecko: - chętnie wypowiada się na temat wysłuchanej bajki, wie dlaczego późną jesienią należy się ciepło ubierać - układa, dodaje, ujmuje liście zgodnie z treścią bajki, - posługuje się liczebnikami głównymi w dostępnym zakresie, - ustala wynik dodawania i odejmowania po każdej zmianie, - bierze aktywny udział w zabawach ruchowych, - prawidłowo nawleka liście na sznurowadło, - cieszy się efektem swojej pracy. Formy pracy z dziećmi: grupowa, indywidualna Metody pracy z dziećmi: podająca: rozmowa, żywego słowa, instrukcja . eksponująca: pokaz obserwacja czynna: zadania stawiane dzieciom Środki dydaktyczne: sylweta pani Jesieni i zwierząt występujących w bajce, różnokolorowe liście wycięte z kartonu z dwoma dziurkami, sznurowadła dla każdego dziecka, nagrania CD. PRZEBIEG ZAJĘCIA: 1. Zaproszenie dzieci do utworzenia kółeczka na dywanie – powitanie przy piosence „Idą dzieci do przedszkola” 2 Dzieci podchodzą do stolików i każde z nich bierze dla siebie tackę z liśćmi (8 sztuk)i sznurowadłem, siada w półkolu na dywanie Nauczycielka opowiada bajkę fragmentami manipulując sylwetami, dzieci układają, dokładają, ujmują liście zgodnie z treścią utworu oraz przeliczają je po każdej zmianie. Barwne liście wiatr gdzieś niesie. Pod drzewami chodzi Jesień. Chodzi Jesień zadumana. - Już mnie rosy ziębią z rana. Wkrótce przyjdą chłody, deszcze, a tu szala nie mam jeszcze. - Wiem, co zrobię! - Zaraz Jesień nazbierała liści pięć i z pomysłu swego rada w równy rządek je układa. N.: I wy również zabawcie się z p. Jesienią. Weźcie 5 liści i ułóżcie je równo jeden obok drugiego. Dz.: układa liście w szeregu na swojej tacy. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania. Truś zajączek przysiadł w trawie. Patrzył bystro i ciekawie. - Szal za krótki - pisnął.- Szkoda! Muszę jeden listek dodać, bo wiem przecież doskonale, że są modne dłuższe szale. N. Co zrobił zajączek? Ile liści jest w szalu? Dz. dokłada liść, przelicza, ustala wynik. Wiewióreczka stroszy kitkę. - Po co kłaść tu liście brzydkie? O! Ten mi się nie podoba, tamten zeschły - wyrzuć oba! Ile teraz ci zostanie? Licz... ja biegnę na śniadanie! Dz. ujmuje dwa liście, przelicza, pokazuje ilość na palcach... Wśród drzew wścibski wiatr się schował, szybko liście porachował. - Na szal... Fiiiu!... jest za mało! Więcej, więcej by się zdało! - I wnet zawiał porywiście: - Masz tu jeszcze trzy liście! N. Co zrobił wiatr? Dz. dodaje trzy liście, przelicza... Poznajecie tu borsuka? Właśnie pilnie czegoś szuka. Czego?... Pssst, to tajemnica. Chyłkiem wyjrzał już z ukrycia, chwycił jeden listek spory i z powrotem myk, do nory. N. Co zrobił borsuk? Dz. odsuwa jeden liść, przelicza... Przyfrunęły dwa wróbelki, każdy przyniósł liść niewielki. Już prezenty swoje kładą. Jesień woła: - Co za radość! - I uśmiecha się złociście: - Znów mam więcej o dwa liście. N. Co się stało? Dz. dokłada dwa liście, przelicza... N. Ile liści jest w szalu pani Jesieni? Szedł na spacer lis Chytrusek. - Jakąś psotę zrobić muszę. Wiem!... Jesieni szal rozrzucę! Szast, prast - kitą, i już uciekł! Lecą liście rozrzucone... A ty, czy potrafisz - mimo lisiej psoty - wziąć się raźno do roboty, i ułożyć szal dla Jesieni? Następnie nauczyciel zachęca dz. do ponownego ułożenia "szala", lecz nie na dywaniku, a na sznurówce - wówczas szal z liści nie rozsypie się. Zanim dzieci rozpoczną pracę z szalem, N. zaprasza do zabawy. 3. Zabawa ruchowa przy włoskiej melodii 4. "Szal dla Jesieni" - praca indywidualna. - pokazanie sposobu nawlekania liści na sznurówkę, zwrócenie uwagi na przeciąganie sznurówki przez obie dziurki, przewlekając raz z dołu, raz z góry. - praca indywidualna przy stolikach. Dzieci nawlekają liście na sznurówkę, decydując o układzie kolorystycznym. Przeliczają liście, wyróżniają i nazywają kolory liści w swoim szalu, porównują ich ilość, określają, których jest więcej, a których mniej. Nauczyciel pomaga w razie potrzeby, rozmawia indywidualnie z dziećmi, podziwia piękne szale. - dekorowanie sylwety pani Jesieni zrobionymi "szalami". 5. Zakończenie -zabawa ruchowa przy piosence „Jesienna poleczka” Iwona Wodzyńska Przedszkole Publiczne nr 2 w Radomiu Barwne liście wiatr gdzieś niesie. Pod drzewami chodzi Jesień. Chodzi Jesień zadumana. - Już mnie rosy ziębią z rana. Wkrótce przyjdą chłody, deszcze, a tu szala nie mam jeszcze. - Wiem, co zrobię! - Zaraz Jesień nazbierała liści pięć i z pomysłu swego rada w równy rządek je układa. Truś zajączek przysiadł w trawie. Patrzył bystro i ciekawie. - Szal za krótki - pisnął.- Szkoda! Muszę jeden listek dodać, bo wiem przecież doskonale, że są modne dłuższe szale. Wiewióreczka stroszy kitkę. - Po co kłaść tu liście brzydkie? O! Ten mi się nie podoba, tamten zeschły - wyrzuć oba! Ile teraz ci zostanie? Licz... ja biegnę na śniadanie! Wśród drzew wścibski wiatr się schował, szybko liście porachował. - Na szal... Fiiiu!... jest za mało! Więcej, więcej by się zdało! - I wnet zawiał porywiście: - Masz tu jeszcze trzy liście! Poznajecie tu borsuka? Właśnie pilnie czegoś szuka. Czego?... Pssst, to tajemnica. Chyłkiem wyjrzał już z ukrycia, chwycił jeden listek spory i z powrotem myk, do nory. Przyfrunęły dwa wróbelki, każdy przyniósł liść niewielki. Już prezenty swoje kładą. Jesień woła: - Co za radość! - I uśmiecha się złociście: - Znów mam więcej o dwa liście. Szedł na spacer lis Chytrusek. - Jakąś psotę zrobić muszę. Wiem!... Jesieni szal rozrzucę! Szast, prast - kitą, i już uciekł! Lecą liście rozrzucone... A ty, czy potrafisz - mimo lisiej psoty - wziąć się raźno do roboty, i ułożyć szal dla Jesieni? Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |