Katalog Anna Mańkowska, 2017-02-28 Czempiń Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajeć DOKARMIAMY PTAKISCENARIUSZ ZAJEĆ DLA DZIECI 4-5 LETNICH PROWADZĄCA: ANNA MAŃKOWSKA TEMAT TYGODNIA: ZIMOWE POTRZEBY PTAKÓW TEMAT DNIA 9.01.2017: DOKARMIAMY PTAKI Cele ogólne: − uświadomienie konieczności dokarmiania ptaków zimą, - Kształtowanie opiekuńczej postawy dzieci wobec ptaków i zwierząt, -Rozpoznawanie i nazywanie kilku gatunków ptaków zimujących w Polsce, - Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i ogólnymi, - Orientacja przestrzenna -Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego, - Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat - Doskonalenie sprawności manualnej. Cele operacyjne (szczegółowe): Dziecko potrafi: -Rozwiązać zagadkę słowną, -Wypowiadać się na podany temat, - Rozpoznawać i nazywać niektóre gatunki ptaków, - Naśladować ruchy ptaków, - orientuje się w określaniu: na, pod, nad, przed, za - Przeliczać w zakresie 3-8 , -Wycina rysunek, wypełnia jego powierzchnię małymi kawałkami gazet. Metody: -Słowne: zagadki, wiersz, rozmowa, wypowiedzi dzieci (swobodne i kierowane). -Oglądowe: pokaz obrazków, -Czynne: zabawa plastyczna, ruchowa, przeliczanie sylwet ptaków. Formy pracy: • Indywidualna • Grupowa • Zbiorowa Środki dydaktyczne: wiersz F. Kobryńczuka Wróbelek, sylwety ptaków, różne rodzaje ziaren, szarfy w różnych kolorach, emblematy ptaków, tamburyn, bębenek, pojemniki na ziarna, grzechotka, kołatka, pojemniki, woreczek, obrazki z ptakami, obręcze, karton z sylwetami wróbli, klej, nożyczki, szare gazety, Przebieg dnia Wprowadzenie przez nauczyciela w tematykę zajęć- rozmowa o zimie i dokarmianiu ptaków. 1. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Ukryte ptaszki. Nauczyciel ukrywa w różnych miejscach sali sylwety wybranych ptaków. Zadaniem dzieci jest ich odszukanie i określenie – poprzez zastosowanie przyimków: na, pod, nad, za, przed, obok – w jakich miejscach zostały ukryte lub umieszczanie ptaszków w karmnikach i określanie ich położenia. 2. Słuchanie wiersza F. Kobryńczuka Wróbelek. Martwi się bardzo szary wróbelek, że ma przyjaciół –w świecie niewielu. i tylko ćwierkasz, – Nikt mnie nie lubi, bo nie mam takich ,piór kolorowych jak inne ptaki. Nikt mnie nie słucha, moje ćwierkanie nie jest dla innych ptasim śpiewaniem. Choć strój masz szary i tylko ćwierkasz, każdy cię lubi, mały wróbelku, za to że zimą całymi dniami ćwierkasz, jak umiesz, że jesteś z nami. 3.Rozmowa na temat wiersza. Wypowiedzi dzieci na temat wróbli – ich wyglądu, głosu. 4. Zabawa ORIENTACYJNO-PORZĄDKOWA „PTAKI W KARMNIKACH” –dzieci przy akompaniamencie tamburynu naśladują ruchy ptaków, gdy muzyka milknie przykucają przy rozłożonych obręczach-szarfach i naśladują uderzając palcami zbieranie ziarenek. 5. Rozwiązywanie zagadek Co to za ptaszek? Nauczyciel (a potem chętne dzieci) opisują wygląd wybranego ptaka (obrazki: gila, jemiołuszki, sikory, wrony, wróbla), nie podając jego nazwy. Grupa odgaduje, o jakim ptaku mówi kolega/koleżanka 6. Zabawa rozwijająca zmysł dotyku – Ziarenka. Dzieci oglądają różne ziarna: grochu, fasoli, zboża, kaszy i ich dotykają. Określają, ich wielkość i wygląd. 7. Zabawa ruchowa rozwijająca szybką reakcję na sygnał – Posłuszne ptaszki. Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy i rozdaje im emblematy ptaków: wróble, sikorki, gile, które przykucają w różnych miejscach sali. Każda z nich porusza się tylko wtedy, kiedy usłyszy dźwięk odpowiedniego instrumentu, np. tamburyn – wróble, trójkąt – sikorki, janczarki – gile. Dźwięki poszczególnych instrumentów są sygnałem do podjęcia ruchu przez dzieci z danej grupy, a dla pozostałych dzieci jest znakiem do przykucnięcia. 8. Ćwiczenia klasyfikacyjne Karmniki i ptaki. Dzieci losują z pudełka przygotowanego przez nauczyciela różne obrazki przedstawiające ptaki: wróbla, sikorę, gila; rozpoznają je i nazywają. Nauczyciel rozkłada w różnych miejscach sali obręcze – karmniki – oznaczone obrazkami poszczególnych ptaków. Dzieci poruszają się po sali przy akompaniamencie muzyki . Gdy muzyka milknie, dzieci jak najszybciej umieszczają swoje ptaki w odpowiedniej obręczy. Zabawę powtarzamy kilka razy. Przy powtórzeniu zabawy zabierają ptaki z karmników i wymieniają się gatunkami ptaków. 9. Wróbelek – wyklejanka z gazet. -Zaproponowanie wykonania wróbelków; i wyjaśnienie i zademonstrowanie sposobu wykonania pracy plastycznej przez nauczyciela. Wycinanie przez dzieci sylwety wróbelka po liniach narysowanych przez nauczyciela; wydzieranie z szarej gazety małych kawałeczków i oklejanie sylwety drobnymi kawałeczkami gazet. Oglądanie powstałych ptaków; przypięcie ich na wystawie w kąciku plastycznym. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |