Katalog

Edyta Paszkiewicz, 2017-02-06
Piotrków Trybunalski

Matematyka, Konspekty

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI - FIGURY SYMETRYCZNE

- n +

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI

Data: 03.03.2014r.
Klasa: IVa
Temat: Figury symetryczne.

Cele:
wprowadzenie pojęć: figura symetryczna i oś symetrii figury,
przyswojenie przez uczniów wyżej wymienionych pojęć poprzez przykłady i doświadczenia geometryczne, odwoływanie się do wiedzy o otaczającym świecie,
ćwiczenie umiejętności sprawdzania, czy dana figura ma oś symetrii,
ćwiczenie rysowania osi symetrii podanych figur,
rozwijanie umiejętności dostrzegania regularności w tworzonych kompozycjach.

Pomoce dydaktyczne: tablica interaktywna, multibook „Matematyka z kluczem dla klasy 4”, lusterka, karty pracy przygotowane przez nauczyciela.

Formy pracy:
praca w całej klasie
praca indywidualna
praca w parach

Nauczyciel prowadzący lekcję: Edyta Paszkiewicz

1. Wstęp (5 minut).
Nauczyciel wita uczniów, następnie zapoznaje klasę z tematem i celem zajęć.

2. Wprowadzenie nowego materiału (prezentacja multimedialna) (7 minut).
Na tablicy interaktywnej zostaje włączona krótka prezentacja wprowadzająca pojęcia : figura symetryczna oraz oś symetrii figury. Uczniowie na konkretnych przykładach mają wyjaśniane nowe pojęcia.

3.Notatka (5 minut).
Uczniowie wspólnie z nauczycielem „tworzą” definicję figury symetrycznej i osi symetrii figury. Następnie zapisują zdefiniowane pojęcia w zeszycie.

4. Ćwiczenie 1(5 minut).
Nauczyciel rozdaje uczniom lusterka i karty pracy (wariant A i B), na których przedstawione są znaki drogowe. Karty A są przeznaczone dla uczniów przeciętnych (zawierają znaki drogowe, których symetryczność jest bardziej widoczna), karty B są przeznaczone dla uczniów zdolnych (zawierają znaki drogowe bardziej podchwytliwe, mające więcej szczegółów, wymagające większej spostrzegawczości) . Uczniowie przy pomocy lusterka samodzielnie określają, czy znaki są symetryczne. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów. Następnie wyniki pracy są omawiane na forum klasy.

5. Ćwiczenie 2. (5 minut).
Ćwiczenie polega na narysowaniu i określeniu ile osi symetrii mają figury przedstawione na kartach pracy(prostokąt, kwadrat, koło, trójkąt równoramienny, trójkąt równoboczny itp.). Uczniowie mają czas na zastanowienie się, następnie ochotnicy przedstawiają swoje rozwiązania na tablicy.

6. Ćwiczenie 3. (Praca w parach) (8 minut).
Każda para otrzymuje zadanie do wykonania polegające na uzupełnieniu rysunku (fragment wielokąta naniesionego na kartkę w kratkę z zaznaczoną osią symetrii) w taki sposób, aby przedstawiał figurę symetryczną. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, następnie zbiera wykonane zadania i ocenia (plusami) . Uczniowie, którzy jako pierwsi ukończą zadanie dostają zadanie dodatkowe.

7.Podsumowanie i zakończenie lekcji (10 minut).
Na zakończenie nauczyciel przedstawia uczniom prezentację multimedialną, mającą na celu utrwalenie i podsumowanie wiadomości, oraz ocenia uczniów najbardziej aktywnych. Następnie zadaje pracę domową . Chętni uczniowie otrzymują zadanie dodatkowe polegające na wypisaniu jak największej liczby wyrazów mających pionowa lub poziomą oś symetrii. .



Opracowała:
Edyta Paszkiewicz
nauczyciel SP nr 12
w Piotrkowie Trybunalskim
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.