AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Furmanek, 2017-02-06
jasło

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz dla klasy VI - Procenty

- n +

Autor : mgr Agnieszka Furmanek – SP nr 2 w Jaśle
Przedmiot : matematyka kl. VI
Dział programowy: Procenty
Temat: Praktyczne zastosowanie procentów w życiu codziennym
Czas: 1 h lekcyjna
Miejsce: SP nr 2 w Jaśle , wycieczka do banku na godzinie wychowawczej
Wprowadzenie:
Zajęcia mają ułatwić uczniom sprawne obliczanie obniżek i podwyżek w sklepach, służą przyswojeniu pojęć płaca netto, brutto, podatek VAT itp.

Cel ogólny:
Sprawne posługiwanie się procentami w życiu codziennym
Cele szczegółowe:
• doskonalenie umiejętności zamiany procentów na ułamki i odwrotnie,
• współdziałanie w grupie,
• rozumienie pojęć ekonomicznych związanych z płaceniem podatków / podatek od dochodu,
• podatek VAT itp.,
• praktyczne wykorzystywanie zdobytej wiedzy/pojęcia saldo, kredyt, odsetki, przelew,
• konto bankowe,
• odczytywanie diagramów procentowych i kołowych ,
• doskonalenie rachunku pamięciowego przy obliczeniach ,
• stosowanie kalkulatora i komputera przy obliczeniach.
Metody:
• podająca / pogadanka , dyskusja , wycieczka do banku /,
• problemowa / odczytywanie danych z diagramów , przetwarzanie danych /,
• praktyczna /obliczenia cen towarów – obniżek , podwyżek , płacy netto i brutto,
• aktywizująca / gry dydaktyczne, praca zespołowa, burza mózgów/.
Formy pracy:
• grupowa,
• indywidualna

Pomoce dydaktyczne:
• gra domino,
• kalkulator, komputer,
• plansze z diagramami słupkowymi, kołowymi / np. wybory samorządowe, prezydenckie itp.,
• ulotki bankowe,
• metki z cenami towarów,
• kolorowe kartki z liczbami,
• plakat z mapą pojęciową
• zadania do rozwiązania – załącznik nr 1.

Przebieg zajęć:
• sprawdzenie obecności i pracy domowej,
• przypomnienie wiadomości o procentach / burza mózgów – skojarzenia, zamiany procentów na ułamki i odwrotnie, obliczanie procentu danej liczby,
• przedstawienie celów lekcji i podanie tematu,
• rachunek pamięciowy – domino:

100 % 1

25% 1/4

1/2 1/5

0,03*10 30%

100%-30 % 3:10

-0,5+1 50%

0,25-0,05 20%

3/10*10/3*1/4 100/100



• uczniowie otrzymują kolorowe karteczki z działaniami w zakresie obliczania procentu danej liczby:
• obliczają pamięciowo i na kalkulatorach :
10% z 10 , 25% z 8 , 5% z 60 , 10% z 80 , 20% z 320 , 75% z 300
- wyniki I , II , III , IV , V , VI oznacza grupy wg kolorów
• każda grupa otrzymuje zadania do rozwiązania / zał. 1 /-wybiera lidera grupy i rozwiązują zadania,
• uczniowie konsultują wyniki , zapisują rozwiązania,
• lider przedstawia wynik pracy grupy,
• nauczyciel ocenia pracę grupy,
• uczniowie tworzą mapę pojęciową / na kolorowych karteczkach zapisują hasła, pojęcia związane z procentami / i na plakacie umieszczają hasła,
• plakat zostaje umieszczony w widocznym miejscu w klasie i pozwala powracać do zagadnień procentowych,
• zadanie pracy domowej: znajdź w komputerze dowolny diagram procentowy / słupkowy lub kołowy / i opisz co przedstawia.


Agnieszka Furmanek
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.