Katalog Joanna Luraniec, 2017-02-06 Wieliczka Anna Duszeńko Język polski, Scenariusze Innowacja pedagogiczna "szlakiem polskich legend"1. Rodzaj i zakres innowacji „Szlakiem polskich legend” Innowacja pedagogiczna „Szlakiem polskich legend” dotyczy kształtowania wśród uczniów II etapu edukacyjnego umiejętności czytelniczych, poznawczych, manualnych przy pomocy różnego typu wzajemnie się uzupełniających zajęć. Jest ona skierowana do uczniów klasy piątej i łączy w sobie treści literackie, przyrodnicze i historycznej. Wybrane legendy nawiązujące do różnych województw będą punktem wyjścia do zajęć czytelniczych, dydaktycznych, plastyczno-technicznych czy multimedialnych poświęconych naszemu krajowi. Czas trwania innowacji przewidziany jest na rok. 2.Cele i założenia innowacji Głównym celem innowacji jest rozpowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci oraz motywowanie ucznia do aktywnego poznawania własnego kraju, związanych z nim dzieł literackich, zwyczajów oraz specyficznego słownictwa. Mottem towarzyszącym działaniom będą słowa Andrzeja Sapkowskiego: Tylko w legendach może przetrwać to, co w naturze przetrwać nie może. Tylko legenda i mit nie znają granic możliwości.1 Cele ogólne innowacji: rozbudzanie zainteresowań czytelniczych, rozwijanie wyobraźni i uwrażliwianie na piękno literatury, kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji. Cele szczegółowe: W zakresie wiadomości i umiejętności: podniesienie poziomu czytelnictwa wśród dzieci, wzbogacanie słownictwa, wdrażanie do redagowania poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych, poznanie wybranych legend z różnych regionów, uczenie interpretowania przeczytanych tekstów, kształtowanie nawyku czytania, korzystania z biblioteki szkolnej i publicznej, zachęcanie do samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji. W zakresie postaw: rozwijanie postaw koleżeństwa i wzajemnej życzliwości, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, wdrażanie do poszanowania książek, nazywanie swoich reakcji czytelniczych, analizowanie, interpretowanie i wartościowanie wybranych utworów, kształtowanie postawy patriotycznej. 3. Opis nowatorskich rozwiązań z uwzględnieniem metod i form pracy. Innowacja „Szlakiem polskich legend” będzie realizowana przy pomocy następujących metod : Zajęcia czytelnicze : czytanie legend, rozmowy dowolne i kierowane, swobodne wypowiedzi, pogadanki. Zajęcia dydaktyczne rozmowy dowolne, kierowane, swobodne wypowiedzi, pogadanki, praca grupowa i indywidualna, quiz, krzyżówka konkurs podsumowujący innowację. Zajęcia plastyczno-techniczne ilustracje, praca grupowa i indywidualna, projekty przestrzenne, wystawa podsumowująca. Zajęcia multimedialne prezentacje multimedialne dotyczące regionów, filmy promujące regiony, krzyżówki w programie learning apps. Realizacja treści innowacji nie jest możliwa bez wykorzystania bogatego zestawu środków dydaktycznych. Podstawowym środkiem będą treści legend w oparciu o książki: „Przewodnik po legendach polskich” pod red. Anny Kotlonek i Marii Wirchanowskiej oraz „Legendy polskie” Ewy Stadtmuller. Ponadto nauczyciele wprowadzający innowację samodzielnie przygotują autorskie karty pracy dostosowane do wieku uczniów oraz prezentacje multimedialne o danym regionie. Nie należy zapomnieć o innych środkach dydaktycznych, które również będą wykorzystywane: prezentacja multimedialna, filmy edukacyjne, karty pracy, kolorowanki, materiały plastyczne, atlasy, mapy, gazety tematyczne, przewodniki turystyczne, materiały zgromadzone przez uczniów lub inne osoby, np. przedmioty związane z danym regionem. 4. Zakres merytoryczny Innowacja będzie prowadzona w ramach zajęć języka polskiego raz w miesiącu. W zależności od tematyki i tempa pracy uczniów zostaną wykorzystane 2 - 4 godziny zajęć na legendę z jednego regionu Polski. Oto proponowany program działań, który oczywiście może podlegać modyfikacjom w zależności od potrzeb i możliwości danego zespołu klasowego: wrzesień - woj. zachodnio-pomorskie „Dlaczego Bałtyk jest słony?" polskie wybrzeże-prezentacja, skarby morza: sól, bursztyn, piasek, muszle, ryby, młynki dawniej i dziś – prezentacja zasobów uczniów, redagowanie instrukcji użycia młynka. październik - woj. pomorskie „Lwy z gdańskiego ratusza" film promujący Gdańsk herby polskie, redagowanie kartki pocztowej, projekt własnego herbu. listopad - woj. warmińsko-mazurskie „Zaklęte zamczysko" prezentacja o Mazurach, mazurskie zamki, redagowanie opowiadania, budowa zamku z kartonów i pudełek. grudzień - woj. kujawsko-pomorskie „Toruńskie pierniki" multimedialna wycieczka po Toruniu np. Serwis Toruń 3D lub www.torun.pl przybliżenie postaci Mikołaja Kopernika, Krzyżacy jako założyciele miasta, redagowanie przepisu, degustacja przyniesionych przez uczniów pierników www.kopernik.com.pl. styczeń - woj. mazowieckie „Szabla króla Zygmunta" prezentacja multimedialna o Warszawie lub strona internetowa, wirtualna podróż po Zamku Królewskim, plan wydarzeń do legendy, wykonanie i ozdobienie szabli. luty - woj. wielkopolskie „Poznańskie koziołki" Wielkopolska – informacje o regionie, krzyżówka w programie learning apps, redagowanie ogłoszenia. marzec - woj. świętokrzyskie „Czarownice z Łysej Góry" prezentacja multimedialna o województwie, wyklejanie portretu czarownicy różnymi technikami, redagowanie zaproszenia na sabat czarownic. kwiecień - woj. śląskie „Legenda o skarbniku" prezentacja multimedialna o Górnym Śląsku, kopalnie w naszym kraju - soli, węgla kamiennego i brunatnego, uranu, złota, postać Skarbnika w legendach wielickich, opis Skarbnika, rysunek Skarbnika węglem. maj - woj. podkarpackie „Diabeł stadnicki z Łańcuta" prezentacja multimedialna o Łańcucie, postać diabła w literaturze, redagowanie listu. czerwiec - woj. małopolskie „Śpiący rycerze" prezentacja o folklorze tatrzańskim(strój, muzyka, styl zakopiański), gwara góralska, przesłanie utworu, opis krajobrazu przyrody tatrzańskiej, praca plastyczna na podstawie opisu. Po omówieniu każdej z legend wybrana grupa uczniów wykona w domu kartę do książki zawierającą ilustrację oraz problematykę legendy np. w formie krzyżówki, akrostychu, wiersza, recepcji, komiksu. Karty książki będzie gromadził nauczyciel. W czerwcu dzieci zaprojektują okładkę do książki pt. „Szlakiem polskich legend". Po zakończeniu prac uczniowie klas piątych zaprezentują karty swoich prac i wezmą udział w konkursie na najciekawiej przygotowaną książkę. 5. Spodziewane efekty Zakładam, że prowadzone działania przyniosą następujące korzyści: W zakresie wiadomości uczniowie: poszerzą zasób słów, zdobędą wiedzę historyczną i przyrodniczą o naszym kraju, poznają nowe legendy. W zakresie umiejętności: nauczą się lepiej planować pracę własną, rozwiną zainteresowania, rozwiną twórczą wyobraźnię, udoskonalą umiejętności manualne, wyrobią umiejętność komunikatywnego wypowiadania się, wyrażania myśli, rozbudzą nawyk czytania. W zakresie postaw: pogłębią wrażliwość na piękno literatury i przyrody, dostosują się do ustalonych zasad, przyjętych reguł pracy w grupie, rozbudzą ciekawość poznawczą, wykształcą postawę patriotyczną. 6. Ewaluacja Ewaluacja innowacji będzie odbywała się dwutorowo. Ewaluacja bieżąca nastąpi po zakończeniu każdych zajęć dydaktycznych w formie kart pracy, quizu, konkursu, poprawności wykonania prac plastycznych, technicznych. Zostanie także zorganizowana w klasach wystawa prac, a na stronie internetowej szkoły będzie można obejrzeć zarówno efekty działań w postaci zdjęć jak i ich opis. Z kolei ewaluacja końcowa będzie miała miejsce w czerwcu 2016 roku, po zakończeniu innowacji. Na parterze szkoły odbędzie się wówczas wystawa najciekawszych prac uczniów, a także prezentacja powstałych książek pt. „Szlakiem polskich legend”. Uczniowie wezmą także udział w konkursie sprawdzającym wiedzę zdobytą przez cały rok szkolny. Ważnym elementem będzie wypełnienie przez losowo wybranych uczniów ankiety, w której będą mogli odpowiedzieć na pytania: Czy zajęcia były atrakcyjne? Który rodzaj zajęć podobał Ci się najbardziej? Który z regionów najbardziej Cię zachwycił? Czy wziąłbyś udział w kolejnych cyklach zajęć? Dzięki zebranym informacjom uda się ustalić, czy podejmować w kolejnym roku szkolnym tego typu działania, a jeśli tak, to co należy w nich zmodyfikować. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |