Katalog Monika Busz, 2017-01-27 Stężyca Język polski, Konspekty scenariusz lekcji z języka polskiego Utrwalenie wiadomości o zdaniu złożonym współrzędnieSCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE II gimn. TEMAT: Utrwalenie wiadomości o zdaniu złożonym współrzędnie . CELE OGÓLNE: - doskonalenie wiadomości z zakresu składni języka polskiego. CELE NIEOPERACYJNE: - kierowanie pracą uczniów podczas wykonywania ćwiczeń. CELE OPERACYJNE: Czynności: - uczeń sporządza notatkę wiadomości: -uczeń utrwala zasady interpunkcji zdania złożonego współrzędnie , -uczeń utrwala umiejętność sporządzania wykresów zdań złożonych współrzędnie. postawa ucznia: - uczeń rozumie konieczność zdobywania sprawności językowej. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - podręcznik dla II klasy gimnazjum Gramatyka i stylistyka pod red. Zofii Czarnieckiej – Rodzik wyd. WSiP, s. 43- 46. METODY: - elementy wykładu, - ćwiczenia praktyczne. FORMY PRACY: - indywidualna CZAS REALIZACJI: 45 min. PLAN PRACY: 1. Część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie listy obecności i pracy domowej) 2. Wprowadzenie do tematu lekcji. 3. Zapisanie tematu lekcji. 4. Właściwy tok zajęć, podczas, których uczniowie sporządzają notatkę. 5. Ewaluacja. 6. Wytłumaczenie i zadanie pracy domowej. PRZEBIEG LEKCJI: 1. Przypomnienie wiadomości o rodzajach zdań złożonych współrzędnie: ! zd. zł. współ. bezpośrednio – zdania składowe łączą się ze sobą bez spójnika, przy pomocy przecinka, np. Jedni wolą kryminały, inni czytają powieści obyczajowe. ( przykład zdania podkreślonego przy poprzedniej lekcji) zd. zł. współ. przy użyciu spójnika: - łącznie: i , oraz, ni, ani, tudzież , zarazem nie występuje w nich przecinek - rozłącznie: albo, lub, czy, bądź ! Jeśli w zdaniu spójnik powtarza się wówczas poprzedzamy go przecinkiem, np. Albo wyjedziemy nad morze, albo nigdzie nie wyruszymy. - przeciwstawnie: ale, lecz, a, zaś, natomiast, jednakże wskaźnik zespolenia musi być poprzedzony przecinkiem - warunkowo: więc, toteż, dlatego, zatem 2. Ćwiczenie z podręcznika ( uczniowie podchodzą do tablicy) - 2/ 43, - 5/ 44, - 9/ 45, - 11 / 56. 3. Ewaluacja – uczniowie podsumowują czego dowiedzieli się na lekcji. 4. Praca domowa : Napisz w zeszycie 5 zd. zł. współrzędnie przeciwstawnych, które mogłyby być głosem w dyskusji na temat: „ Plusy i minusy życia na wsi i w mieście.” Używaj różnych spójników, np. W mieście znajduje się wiele sklepów, kin i teatrów, lecz powietrze jest zanieczyszczone i szkodliwe dla zdrowia. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |